hout laten drogen

kire

Actieve deelnemer
5 jun 2010
140
2
Hoi ik heb al ene tijd een draaibank nog wel niet zo veel gebruikt, wat weinig tijd nog wat andere klusjes eerst doen. Ik kan nu ergens hout gaan afzagen paar boompjes berk en nog een paar fruitboompjes appel en pruimen. Vandaar hier mijn vraag denk wel dat dit geschikt hout is voor het draaien maar hoe kan ik dit best laten drogen. Ik heb van een collega eens gehoord dat dit vaak gaat barsten en dan totaal onbruikbaar is ook heb ik is horen zeggen dat het bv beter is het hout in de winter af te zagen en niet nu of in het voorjaar is dit korekt en wat is dan de beste periode voor het afzagen en methode voor het drogen en hoe lang moet het liggen voor je het kan gebruiken.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Wow, jij maakt er best lange zinnen van. Er is al best wel veel geschreven over het drogen van hout.
Je zou de zoekoptie van het forum eens kunnen proberen.

Fruitbomenhout droogt over het algemeen redelijk lastig. Wil je vooral schalen gaan draaien of veel center werk ? Denk ook eens aan kunstmatig gedroogd hout. Misschien kan dit om te beginnen wel een betere optie zijn.
 

kire

Actieve deelnemer
5 jun 2010
140
2
Wat ik ga draaien ben ik nog niet zo uit. Maar dacht als ik wat stukken liggen heb kan ik experimenteren. Nog niet echt ervaring kan achteraf beter mooie stukken kopen. Als ik een beetje kneepjes van het vak onder de knie heb
 

draaierChris

Nieuw lid
17 sep 2011
1
0
Hoi,

Voordeel van vers hout is dat het geen of weinig scheuren bevat en makkelijk draait. Nadelen zijn het vocht wat er tijdens het draaien uitkomt en de vervorming bij het drogen. Scheurvorming tijdens drogen kun je grotendeels voorkomen door te zorgen dat het gelijkmatig en langzaam droogt( en vanzelfsprekend nooit het hart gebruiken). Dat kun je doen met geweldig geavanceerde apparauur zoals houtdrogers of oude kranten. Mocht je voor het laatste kiezen, pak het draaiwerk in in ca 5 lagen enkel krantenpapier, alsof je het 5x inpakt als een cadeau. Leg het vervolgens op een droge plaats en zorg dat de kranten er luchtig, dwz niet overal tegen het hout aangedrukt wordt. Laat het zo enkele maanden tot ca 3/4 jaar drogen, afhankelijk van dikte en houtsoort en droogomstandigheden. Af en toe scheurt er nog wel eens wat, oa door er spanningrijk of jong hout. Eventueel kun je het nu nogmaals opspannen en opnieuw draaien, als het per sé rond en symetrisch moet worden. Succes verzekerd!
 

nyckle1

Nieuw lid
11 sep 2011
4
0
Nat hout is zo geweldig! Al die lange spanen die voorbij vliegen.. Spetters op de bril.
 

kire

Actieve deelnemer
5 jun 2010
140
2
Dank je voor jullie reaktie ben er al een hele stap mee vooruit. Tips nog altijd welkom uiteraard
 

markvanzee

Actieve deelnemer
4 okt 2011
469
1
langerak
bij alle stammen en vooral bij stammen van fruitbomen zaag ik ze gelijk rechtop door het hart met een kettingzaag met lang zaagblad, en dan gelijk voordraaien en insmeren met lijm en laten drogen. als je het wil drogen voor dat je gaat draaien, zou ik ze opzagen met een lintzaag en rustig laten drogen onder een afdak
 

markvanzee

Actieve deelnemer
4 okt 2011
469
1
langerak
kire zei:
opzagen bedoel je daarmee in de lengte doorzagen?

ja.

je kan ze opzagen met een lintzaag tot planken,
maar je kan de stam ook halveren zoals ik al zij met een kettingzaag of iets dergelijks, dan is het hart van de boom eruit en is het makkelijker te drogen. wel altijd de kopse kanten insmeren met lijm
 
ik heb een dikke berkenstam in stukken gezaagd en daarna gespleten
toen een beetje rond gezaagd en meteen op de draaibank gezet
het hout was zo nat dat ik twee keer heb moeten dweilen
de schaal helemaal gedraaid zoals ik hem wou hebben en toen 15-20 minuutjes in de magnetron
elke keer 4-5 minuten erin en dan een paar minuutjes laten afkoelen
de schaal is nu helemaal droog(of bijna helemaal droog) en geen enkele barst of vervorming erin
dit is me al bij twee werkstukken zo gelukt
de eerste ging wel mis omdat hij telang in de magnetron stond en hij in het hart verbrand was

zo zien je dat hout niet perse droog hoeft te zijn
 

kire

Actieve deelnemer
5 jun 2010
140
2
ok leuk te weten kan ik ook eens proberen. Hoeveel watt is je magnetron. Of maakt dat niet echt uit op hoeveel watt je dat doet?
 

poolvos

Actieve deelnemer
28 aug 2010
318
0
69
Rotterdam
www.ericofon.nl
Berkenhout kan je goed nat draaien en gewoon laten drogen het scheurt bijna niet, drogen in de magnetron gaat goed alleen 15 minuten lijkt me wat veel 10x 1.5 minuten lijkt me beter met tussenpozen.
Gr
 

kire

Actieve deelnemer
5 jun 2010
140
2
Dank je voor de reakties. Nu kan ik het een van de dagen eens uitproberen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.