afwerken curly maple

wupsie

Post veel
9 sep 2011
794
2
Groningen
Hallo, om te beginnen zal ik mij even voorstellen.
Mijn naam hier is wupsie, en sinds kort ben ik geinteresseerd geraakt in houtbewerking.
Heb wel vaker wat kastjes gemaakt van gefineerd spul, niets hoogstaand, gewoon functioneel :)
Nu ben ik weer helemaal antoesjast, en weer begonnen met een oude hobby: speakerkasten maken.
Het eerste setje is nu gereed, en staat te spelen.
Voor de zijkanten en onder en boven plus achterkant heb ik door en door zwart gekleurd mdf gebruikt.
Waarom?
Afwerking heb ik geen ervaring in, en nu het mdf in de olie staat, ziet het er acceptabel uit.
Zou ik dit gekleurd mdf vaker gebruiken??
Nee, het is toch redelijk prijzig, en het eindresultaat met olie krijg ik niet 100% vlek vrij.
De voorzijde van de speaker heb ik gefineerd met curly maple, echt heel mooi :)
Nu ben ik een absolute noob op hout gebied, dus op mijn gevoel afgegaan, en het fineer eerst met 120 geschuurd, doorgegaan met 220, en afgerond met 400.
Daarna, danish oil opgebracht, en ook hiet weer een redelijk resultaat :)
Het danish oil heeft mooi de tekening omhoog gebracht, zoals verwacht :)
Nu zie ik op het fineer een soort van openstaande porien, niet echt charmant.
Na veel lezen ben ik er nu dus achter dat je een filler moet gebruiken, weer wat geleerd, wel te laat voor de speakers, maar wel toepasbaar voor een volgend project.
Resume: wat is een correcte werkwijze om maple netjes af te werken, belangrijkste vraag is: welke filler moet ik gebruiken, en hoe pas ik deze toe?
Hoe, en met welke korrel schuur ik???
Is het bijvoorbeeld mogenlijk om chellac als filler te gebruiken?
Nu maar even verder lezen op dit meer dan informatiefe forum.
Ondertussen hebik een nieuwe held op utube gevonden: the woodwishperer :) :)
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Wupsie,welkom hier. Over het onderwerp curly maple is al eens wat geschreven. Op Youtube staat ook wel eaa

[youtube][/youtube]
 

wupsie

Post veel
9 sep 2011
794
2
Groningen
Man, gaaaf!!!!!!!!!!
Heb ook al contact gehad met politoeren.com, en hier wat spullen besteld
Ben ook in de weer geweest met een proefstukje en heb 1 kleurlaag opgebracht, zaggies geschuurd, olie der op (danish oil) en, een laagje chellac,wooohoooo :)
Het volgende proefstukje ga ik ook bewerken met sandingfiller, besteld bij politoeren.com
Ben benieuwd hoe dat uit gaat werken
In ieder geval bedankt voor de link, heel informatief:)
 

wupsie

Post veel
9 sep 2011
794
2
Groningen
Ter illustratie wat plaatjes van speakers die ik gemaakt heb.

Passing vd speaker in de behuizing:
IMG_0265.jpg


De speakert:
IMG_0253.jpg


Detail opname:
IMG_0257.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.