Laundry cart ofwel een wasgoedkarretje

WR1944

Oud hout
Het wasgoed wordt gewassen en gedroogd in de basement, in de laundry room. Dat klinkt sjieker dan het in werkelijkheid is. In vroeger jaren was de basement bewoond en was er een kleine badkamer in een deel van de basement ingericht. Nu zijn de wasmachine en de droger er geparkeerd.
Even een stukje off-topic Americana er tussendoor. De meeste wasmachines worden op het koude en het warme water aangesloten. Ze hebben geen eigen verwarmingselement. En de wasmachines zoals wij die kennen, de zgn. snelwassers, komen nu pas als nieuwe vindingen op de markt. Toen m'n vrouw in Holland was stond ze stomverbaasd naar m'n goedkope frontloader te kijken. Dat was high-tech in haar ogen.
Het wasgoed wordt via de trap in de basement gedonderd en als de stapel groot genoeg is gaat het de wasmachine in. Het moet dan over de volle lengte van de kelder versleept worden, ca 10 meter. Om dat wat lichter voor m'n vrouw te maken heb ik een karretje gemaakt van wat restjes hout en multiplex. De constructie is gebaseerd op staalconstructies waar ik ruimschoots ervaring mee heb.
Een simpel klusje maar een flinke verlichting van de wasklus.

Attached files
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Doe mij denken aan een pandje waar ik ooit heb gewerkt, Ook Amerikanen en zij hadden een stoortkoker laten aanleggen om van de 2 etages in het huis de vuile was in een keer naar het washok in de kelder te transporteren. Ik vond het nogal decadent toen, maar ik woonde dan ook nog thuis en liet waarschijnlijk alles achter mijn reet liggen. Nu je zelf voor de was moet zorgen denk je daar heel anders over.
p.s Wel een heel mooi karretje hoor.
 

WR1944

Oud hout
Ik zit inderdaad op jouw decadente golflengte. Ik zit al een tijd te puzzelen om een soort van stortgoot te maken om het wasgoed in een wasmand in de basement te krijgen. M'n gedachten gaan uit naar een grote koker die op en neer kan scharnieren. Door een veer of gewicht is de koker uit de weg. Je trekt dan de goot naar beneden in een ongeveer horizontale stand, gooit het wasgoed er in en laat het omhoog bewegen door dat gewicht of die veer. In de positie omhoog valt het wasgoed verder naar beneden in een wasmand. Gaten en een koker door twee vloeren maken voor de was is een beetje teveel van goede. :mrgreen:
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Die decadentie was niet echt op jouw gericht hoor ;) Ik had het nooit eerder gezien en vond het een BEETJE over de TOP. Dat met die pijp zie ik niet helemaal voor me , maar een diameter van 50/60 cm is toch het minimum voor een beetje spijkerbroek, om lekker te glijden :D :D

Oja het karretje, ik zat nog even naar je foto te kijken en zag dat je de pootjes niet verstek heb gezaagd? bewuste keuze ?

Hartelijke groet Hugo
 

WR1944

Oud hout
armadaman zei:
Oja het karretje, ik zat nog even naar je foto te kijken en zag dat je de pootjes niet verstek heb gezaagd? bewuste keuze ?

Hartelijke groet Hugo

Dat in verstek zagen leek me niet echt functioneel. Ik ben nogal lui aangelegd, dus als het niet hoeft dan laat ik het. Het zit achter de schetsplaten dus alleen een grondige inspectie toont dit vergrijp aan. ;)
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Hoi WR1944, via je link van je waskarretje op Tuoh z'n post kwam ik hier en vroeg me af als je in Amerika wasmachines zonder element hebt en aansluit op de warm- en koudwaterkraan hoe je dan de temperatuur instelt als je de was doet?

Groet Willem
 

WR1944

Oud hout
Willem, dat gaat typisch Amerikaans simpel. Je hebt de standen Cold, Warm en Hot. Bij Cold gaat alleen de koudwaterkraan open, bij Hot de warmwaterkraan en bij Warm beide. Problem solved. De vaatwasmachines werken met hetzelfde principe.

Groeten, Wim
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.