ladekastje.........

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Afgelopen paar dagen zo af en toen even een kwartiertje gewerkt aan het kastje. Alles is nu geschuurd tot korrel 320 en voorzien van een laagje walnotenolie (geslagen bij de Passiebloem!!).

Ik wil zeker nog 2 lagen danish-oil aan gaan brengen. Daarna nog even de laatjes bekleden aan de binnenzijde!!


Dit is een foto van de opstelling tijdens het raspen en schuren.

Attached files
 

Houthasses

Actieve deelnemer
22 okt 2010
589
1
www.youtube.com
Waarom eigenlijk eerst walnotenolie en daar Danish oil overheen? Walnotenolie is naast duur, niet- of zeer traag polymeriserend, en tevens niet-toxisch en dus beter geschikt voor schalen dacht ik?

Ben benieuwd naar de kleurtjes als de olie erop zit!
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
@houthasses : Ik ben het idee dat het walnotenolie beter in het hout doordringt, geeft zo wat meer diepte.
De danish-oil fungeert meer als een beschermlaagje.

Duur ? Tja, ik heb een paar liter gekregen hahaha Verder zou je dit bij een buurtsuper kunnen halen
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Hallo Rick

Ik zie dat je de kast/behuizing niet het zelfde model maakt als de lades. Ik heb het idee dat je daardoor nog meer het idee hebt van de doorlopende GOLF in de front. Maarja het is maar een idee wat ik zo op de foto''s afschiet.
HG Hugo
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
447
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Dat is een mooi ladenkastje Rick!, hoewel ik persoonlijk toch liever een strakke voorkant zie ;) . Maar hier verschillen de smaken weer. De behuizing van het kastje is zo te zien goed gelukt, ook mooi met die zwaluwstaarten.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
@ Hugo : Het was inderdaad een twijfelgeval. Met een goede kennis zijn we tot het besluit gekomen om de golf "op te sluiten"in het frame .
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Alle laagjes afwerkmiddel zijn aangebracht.......Morgen nog even een laatjes bekleden en dan is het kastje klaar voor 2 oktober...Speciaal voor Dhr Ponette, hahaha. Helaas zijn er wel wat schoonheidsfoutjes ingeslopen. Een kastje maken is echt weer wat anders dan een kistje!!!! Pfff, viel best tegen!!

Attached files
 

janvandijk

Actieve deelnemer
1 okt 2008
342
2
Mooi geworden Rick.
Leuk dat door de vorm van de golf in de frontjes meteen ook als greepje werkt.
 
A

Athanor

Guest
Dat is een fraai geheel geworden Rick! Gelukkig heel anders uitgepakt dan het vorige ladekastje ;)

Fons
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Helemaal mee eens Fons. Het is leuker om een project helemaal af te maken :D

Voor de liefhebbers van youtube :

[youtube][/youtube]

Lekker rustgevend muziek erbij......Veel kijkplezier :D
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.243
291
Heelsum
Hey Rick, mooi kastje geworden, pakken de greepjes beetje makkelijk beet.

Naast originaliteit en werktempo valt me bij jou ook altijd de afwerking met olie of lak op. ik heb zelf alleen maar een pot blanke lak :)
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
@Scheppie: Echt heel makkelijk zijn de greepjes niet maar soms gaat vorm boven functie haha. Dat werktempo valt mee hoor. Qua afwerking ben ik me wat meer gaan verdiepen in deze materie. Gebruik nu ook wel eens bijenwas en wil ook de hardwaxoil eens gaan proberen
 

Houthasses

Actieve deelnemer
22 okt 2010
589
1
www.youtube.com
Afwerking is een ingewikkeld onderwerp met vaak meerdere goede opties, maar wel de moeite waard. Een project kan technisch nog zo mooi in elkaar zitten, het blijft maar middelmatig als er snel even een laklaag uit een Praxis spuitbus overheen gesopt is.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Op de OpenDagHout ben ik dan dus Sam Ponette ontmoet. Moest eerst wel een beetje lachen want hij lijkt enorm op mijn eigen zoon maar dan in een oudere uitvoering,hahaha

Ik kreeg wat goede adviezen over eventuele andere mogelijkheden van vormgeven. Erg blij met deze optie's, ga ik zeker eens gebruiken.

Het ladekastje was enorm populair, redelijk snel was het dan ook verkocht. Ik had er net zo goed 5 kunnen maken want die waren allemaal weggegaan. Nu was de prijs ook dusdanig laag dat het hielp. Er zaten nogal wat schoonheidsfoutjes in dus dan wil ik niet veel geld vragen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.