Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 4 123 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 36

Onderwerp: ladekastje.........

Moderator
    Ingeschreven
    Nov 2008
    Blog Berichten
    1

ladekastje.........

Forummers,

Al enige tijd loop ik rond met het idee voor een lade-kastje. Mijn vorige lade-kastje-project is gestopt zoals een aantal mensen zich misschien zullen herinneren. Dit kastje wordt een stuk kleiner. Iets van 40 cm hoog , 18 cm breed en iets van 15 cm diep. De inspiratie komt van John Lee.

http://www.johnleefurniture.com/

Qua houtsoorten denk ik aan relatief rustige structuren en kleuren aangezien het kastje zelf redelijk "wild" zal worden. Het plan is om een standaard lade-kastje te maken maar ik wil de laatjes gaan bewerken met een haakse slijper met saburr-tooth opzetstuk. De laatjes zullen van boven naar beneden in maat toenemen.

Het voordeel van mijn hout-verzamel-woede is dat ik (bijna) altijd kan putten uit eigen voorraad. Het frame zal gemaakt worden van abachi / samba en de ladefronten van een zuid amerikaanse soort mahonie(nee geen cuba helaas).

Wordt vervolgd.......

Re: ladekastje.........

He Rick

Een nieuw ladekastje ? Ik zag ook je opstapje al voorbij komen. Is het doosjes maken voorbij? Het zijn natuurlijk wel goede kleinschalige oefeningen geweest waarin je het hout, jouw gereedschap en de technieken heb kunnen verfijnen Ik wil toch even mee geven dat het vorige ladekastje er op de foto's prima uitzag hoor,, maarja dat was mijn mening. Ik kijk nu al halsreikend uit naar de eerste foto's.

Oja jouw plaatsen van de link, hier heeft er voor gezorgd dat "zijn"site nu al plat ligt

HG Hugo

zal het klaar geraken tegen 2 oktober? :twisted:

Moderator
    Ingeschreven
    Nov 2008
    Blog Berichten
    1

@SAm : 2 oktober ? Mmm...Je weet maar nooit....Was eigenlijk van plan om lekker rustig aan te doen. Weet je wat ? Wat er klaar is neem ik mee!!

@Hugo Neehoor, het kistjes maken blijft erg gaaf en geeft me veel ontspanning en plezier.

Moderator
    Ingeschreven
    Nov 2008
    Blog Berichten
    1

Even een update van het project. Ik had dus gekozen voor bepaalde houtsoorten :

Voor alle projecten maak ik altijd een tekening. Dit is een van de leukste momenten aan het hele project. Lekker aan de eetkamertafel een beetje nadenken over houtsoorten,constuctie,werkvolgorde,afwerking enz enz

Voor het frezen van de groeven in de zijpanelen heb ik een soort van hulpstuk gemaakt. Ik wilde eerst"jig" schrijven hahaha. Veel benamingen zie je toch het meest voorbijkomen in het engels.

Na de groeven zijn nu allemaal gefreesd. Het is tijd voor de zwaluwstaarten....... Ik probeer elke keer voor de zwaluwstaarten een andere verdeling te bedenken. Hiervoor neem ik dan een stukje papier en begin gewoon een aantal verdeling te tekenen. Langzaam kom je dan tot hetgeen je het mooiste vindt.

Nou dat was hem dan weer. Misschien ga ik vandaag nog even bezig maar dat ligt helemaal aan het mooie weer. En om dan de hele werkbank naar buiten te sjouwen is ook zo'n gedoe..

Attached files

Moderator
    Ingeschreven
    Nov 2008
    Blog Berichten
    1

Gisterochtend heb ik nog heel even wat kunnen doen, de staarten zijn klaar!!!

Misschien dat ik morgen een begin zal maken met de pennen en de ladegeleiders......

Attached files

hey rick
    ziet er weer veel belovend uit .
    Waar haal jij toch iedere keer zoveel tijd vandaan ?
    Je maakt zowat iedere week een werkstukje zijn jou dagen soms langer dan die van mij .
    succues met het kastje gr leroy

Moderator
    Ingeschreven
    Nov 2008
    Blog Berichten
    1

Ach Leroy, op zich valt dat mee hoor met die tijd. Houtbewerken is voor mij echt een manier om alle zorgen en beslommeringen even te vergeten. Een soort van meditatie ....maar dan even anders.......

Her zijn inderdaad tijden dat er iedere week wel iets gebeurd maar over het algemeen zijn het kleine projecten die weinig tijd en energie in beslag nemen. Voorheen bouwde ik grote gesegmenteerde vazen op de draaibank maar dan beginnen we voorlopig maar niet aan,hahaha.

Apart design van die staartjes. Ben benieuwd hoe dat er straks uit gaat zien. Bedankt voor de inspiratie

Moderator
    Ingeschreven
    Nov 2008
    Blog Berichten
    1

Ok, de pennen zijn klaar. Persoonlijk staat deze verdeling me wel aan maar smaak is zeer relatief

De groeven voor de achterplaat zijn ook gefreesd.

Gelijk alles maar in elkaar gezet met een beetje lijm

Morgen misschien weer een beetje verder.......

Attached files

Forum Rechten