Verschillende schaven

meron

Post veel
8 sep 2011
1.428
435
Nijmegen
www.instagram.com
Hoi iedereen,

Ik ben nieuw hier, dit is mijn eerste bericht...

Aangezien ik mijn schavencollectie ga uitbreiden, ben ik mij eens goed aan het verdiepen in de verschillende types. Het wordt er daarvoor voor mij niet echt duidelijker op. In de catalogus van Veritas staat wel bij alle modellen waar ze geschikt voor zijn, maar daar is overlap tussen, zodat het voor mij niet duidelijk is voor welk type ik moet kiezen.
Weet iemand een overzicht/boek dat goed bespreekt wat de verschillen zijn en waarop je je keuze moet baseren. De teksten die ik nu tegenkom vind ik erg algemeen.

Vermoedelijk ga ik nu voor een #4 achtig type. Maar een 4.5 of een #5 kan ook. En dan zijn er nog Low Angle en Bevel up varianten. Ik hoef niet per se 1 schaaf die alles kan. Het gaat er mij om dat ik inzie waarom ik een specifiek model moet kiezen en wat te precieze verschillen zijn.

groeten,
meron
 

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
best begin je met een 4 of een 5 en een blokschaafje is ook erg handig. Ik ben een maand geleden in de Lee Valley winkel in Ottawa geweest met exact dezelfde vraag.

Conclusie 4 of 5 (4 voor afwerking en de 5 is meer om te vlakken) en een blokschaafje om te beginnen. Als je alles met de hand wil doen, zal er op termijn nog een 6 ofzo moeten bijkomen
 

meron

Post veel
8 sep 2011
1.428
435
Nijmegen
www.instagram.com
Ik heb nu een merkloos #4 achtige schaaf met een goed geslepen LN beitel en een blokschaafje.

Stel ik wil eerst een nieuwe behoorlijke #4. In welke gevallen kies ik dan voor een #4, een #4.5 of een #5?
Dus even los van wat ik er mee wil gaan doen.
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Los van wat je ermee gaat doen kies je dan voor degene die er het mooiste uitziet. Serieus. Als je niet weet wat je ermee gaat doen heb je geen reden om een kortere of langere schaaf aan te schaffen.

Arthur
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Je kan op het marktplein/marktplaats best wel zoeken naar 2e hands schaven , bv stanley. Je zal er zat vinden voor schappelijke prijzen. Dit zijn wel altijd schaven waar je wat werk aan zal hebben. Het is ook een prima idee om direct een "" goed schaafmes"" te kopen. Daar betaal je dan wel weer gelijk de hoofdprijs voor. Ik was zondag op de open dag en heb een tijdje met Roeland (http://www.meubelmakerijbrekelmans.nl/) staan praten. Hij had een paar Anant schaven staan waar hij zeer over te spreken is. Natuurlijk zijn dit ook weer schaven waar je eerst weer het een en ander aan moet doen, maar je heb dan wel gelijk een goed stuk gereedschap in de hand. De schaafmessen zijn ook van zeer goede kwaliteit AA . Ik heb ze ook gevonden in de katalogus van DICK. een #4 voor 43 euro en een 5 voor 54 euro. Dit is gewoon goed spul, voor een super prijs. in Nederland via labshop oja is wel exc btw
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Hmmm, Anant komt uit India, en de kwaliteit is zeer wisselvallig. Je kan mazzel hebben, je kan ook een schaaf treffen waar alles scheef zit. Aan kwaliteitscontrolle lijken ze niet te doen. Als je geen Veritas/Lie Nielsen centjes hebt kan je beter naar de Chinese Quangsheng schaven kijken. Die zijn bij alle bekende handelaren (Baptist, Dick, Dieter Schmid, en een stel Engelse leveranciers) te koop, gewoonlijk onder een huisnaam. Dat is echt goede kwaliteit en ook zeer betaalbaar. Die zijn zo uit de doos bruikbaar na het wetten van de beitel.
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
De Anant AA versie is weer de betere versie, 3,2 mm dik mes en een vlakke zool. ( oja, Ik zit volop in de aandelen :lol: :lol: Anant )
 

chris45

Nieuw lid
24 nov 2010
7
0
Ga eens naar you-tube, tik woodworking sharpening in en zie allerlei filmpjes over schaven.
Een ding is zeker, altijd de zool vlak maken zelfs van een Lie-nielsen schaaf.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Dat laatste lijkt me een beetje voorbarig. Altijd eerst kijken of de schaaf het wel nodig heeft. Een schaaf voor het iets grovere werk heeft bijv geen heel vlakke zook nodig, en ook bij een rijschaaf is wel wat tolerantie toegestaan. Alleen bij de heel bijzondere zoetschaven die je speciaal voor moeilijk hout prepareerd is een absolutt vlakke zool belangrijk.

En ik ben bang dat je met een plaatje glas en wat schuurpapier in je schuurtje de toleranties van een Lie Nielsen schaaf niet gaat verbeteren.
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Ja Kees
Ik denk dat ons hobby werk zeker niet de toleranties haalt van een professioneel bedrijf ala veritas/lie nielsen
maar ook in dat soort bedrijven is het wel eens maandag ochtend. Maar laten we eerlijk zijn, een schaaf van 300 euro zal best goed zijn hoor, maar zelf wat opknappen en werkend maken geeft iedere keer een kik als je hem in je handen hebt. Daar kan wat mij betreft geen 3000 euro tegenop.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Ja , ik vind die oude troep ook veel leuker.

Het ging me er meer om dat chris45 de zool van een Lie Nielsen wou gaan vlakken. Dat lijkt me niet slim.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Ik heb ook wat schaven opgeknapt maar ik moet zeggen dat het kopen van een mooie LieNielsen mij ook wel enorm aanstaat hoor. Gelukkig is de maand december weer aangebroken...haha
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.669
2.552
Gaanderen
Rick heb je de schaven van clifton wel eens geprobeert? Zijn iets goedkoper dan LN maar ik vond er niets op aan te merken. Heb alleen nog niet met een LN geschaaft.
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Als we puur over het schaven praten, dus de techniek dan een Veritas. Zij zijn verder gegaan met de modernste technieken en de huidige kennis. Zij zijn continu bezig om te vernieuwen en verbeteren. Lie N gaat eigenlijk verder op de leest van Stanley. Alleen zwaarder, minder toleranties en heel MOOI afgewerkt.
Tís maar net wat je wil :idea: :idea:
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.