Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 19

Verschillende schaven

Hoi iedereen,

Ik ben nieuw hier, dit is mijn eerste bericht...

Aangezien ik mijn schavencollectie ga uitbreiden, ben ik mij eens goed aan het verdiepen in de verschillende types. Het wordt er daarvoor voor mij niet echt duidelijker op. In de catalogus van Veritas staat wel bij alle modellen waar ze geschikt voor zijn, maar daar is overlap tussen, zodat het voor mij niet duidelijk is voor welk type ik moet kiezen.
    Weet iemand een overzicht/boek dat goed bespreekt wat de verschillen zijn en waarop je je keuze moet baseren. De teksten die ik nu tegenkom vind ik erg algemeen.

Vermoedelijk ga ik nu voor een #4 achtig type. Maar een 4.5 of een #5 kan ook. En dan zijn er nog Low Angle en Bevel up varianten. Ik hoef niet per se 1 schaaf die alles kan. Het gaat er mij om dat ik inzie waarom ik een specifiek model moet kiezen en wat te precieze verschillen zijn.

groeten,
    meron

Re: Verschillende schaven

best begin je met een 4 of een 5 en een blokschaafje is ook erg handig. Ik ben een maand geleden in de Lee Valley winkel in Ottawa geweest met exact dezelfde vraag.

Conclusie 4 of 5 (4 voor afwerking en de 5 is meer om te vlakken) en een blokschaafje om te beginnen. Als je alles met de hand wil doen, zal er op termijn nog een 6 ofzo moeten bijkomen

Je hebt het over het uitbereiden van je schavencollectie. Wat heb je nu dan?
    En voor alle gereedschappen geld: wat je nodig hebt hangt af, van wat je wilt gaan maken/doen.

Sander

Ik heb nu een merkloos #4 achtige schaaf met een goed geslepen LN beitel en een blokschaafje.

Stel ik wil eerst een nieuwe behoorlijke #4. In welke gevallen kies ik dan voor een #4, een #4.5 of een #5?
    Dus even los van wat ik er mee wil gaan doen.

Los van wat je ermee gaat doen kies je dan voor degene die er het mooiste uitziet. Serieus. Als je niet weet wat je ermee gaat doen heb je geen reden om een kortere of langere schaaf aan te schaffen.

Arthur

Je kan op het marktplein/marktplaats best wel zoeken naar 2e hands schaven , bv stanley. Je zal er zat vinden voor schappelijke prijzen. Dit zijn wel altijd schaven waar je wat werk aan zal hebben. Het is ook een prima idee om direct een "" goed schaafmes"" te kopen. Daar betaal je dan wel weer gelijk de hoofdprijs voor. Ik was zondag op de open dag en heb een tijdje met Roeland (http://www.meubelmakerijbrekelmans.nl/) staan praten. Hij had een paar Anant schaven staan waar hij zeer over te spreken is. Natuurlijk zijn dit ook weer schaven waar je eerst weer het een en ander aan moet doen, maar je heb dan wel gelijk een goed stuk gereedschap in de hand. De schaafmessen zijn ook van zeer goede kwaliteit AA . Ik heb ze ook gevonden in de katalogus van DICK. een #4 voor 43 euro en een 5 voor 54 euro. Dit is gewoon goed spul, voor een super prijs. in Nederland via labshop oja is wel exc btw

Hmmm, Anant komt uit India, en de kwaliteit is zeer wisselvallig. Je kan mazzel hebben, je kan ook een schaaf treffen waar alles scheef zit. Aan kwaliteitscontrolle lijken ze niet te doen. Als je geen Veritas/Lie Nielsen centjes hebt kan je beter naar de Chinese Quangsheng schaven kijken. Die zijn bij alle bekende handelaren (Baptist, Dick, Dieter Schmid, en een stel Engelse leveranciers) te koop, gewoonlijk onder een huisnaam. Dat is echt goede kwaliteit en ook zeer betaalbaar. Die zijn zo uit de doos bruikbaar na het wetten van de beitel.

Zijn dat die peaktool schaven die ze bij baptist hebben?

gr,
    meron

Klopt,

Bij baptist heten ze peaktool,
    Bij Dicktum Dick (R),
    Bij workshop heaven UK Quasheng
    en bij woodcraf US Woodriver.

De Anant AA versie is weer de betere versie, 3,2 mm dik mes en een vlakke zool. ( oja, Ik zit volop in de aandelen :lol: :lol: Anant )

Forum Rechten