Multiplex buigen?

cracktor

Actieve deelnemer
27 jan 2011
106
0
Amsterdam
www.artwooddesign.nl
hallo, voor een opdracht op school heb ik een stoel ontworpen. Hier moet buigwerk in tussen de zitting en de leuning.
Ik stelde zelf aan de leraar voor om dat te buigen d.m.v. dunne stukken multiplex (3mm) om een mal heen te buigen en in te smeren met lijm, lamineren dus. Maar de leraar suggereerde dat het ook mogelijk is om een hele plaat multiplex te buigen. Het moet wel dik genoeg zijn om als zitting en rugleuning van een stoel te functioneren. Ik denk daarom zelf aan 9 of 12 mm dikte.
Hoe kan je multiplex het beste buigen?
 

peterderooij

Actieve deelnemer
7 sep 2008
584
0
Volgens mij kan je een dikke plaat multiplex alleen buigen door er gleuven in te zagen: zie hier.

Maar lamineren kan, zoals je zelf suggereert, ook, zoals TXAeLwJ8fcw[/MEDIA]]hier. Dat zal voor een stoel wel mooier zijn.

Aanvulling:
Er bestaat blijkbaar ook buigbaar multiplex van grotere dikte (7,5mm): Hier

Peter
Edit:typefoutjes+aanvulling
 

borre

Actieve deelnemer
14 jun 2008
538
63
munstergeleen (Lb)
Ik denk dat je twee dingen uit elkaar moet houden: moet het multiplex alleen buigbaar zijn ? Met andere woorden; is de rest van de constructie zodanig dat deze het multiplex in zijn gebogen vorm houdt ? Of moet het multiplex uit zichzelf gebogen blijven ? In dat laatste geval is er geen andere manier dan lamineren om een mal. Omdat multiplex al bestaat uit meerdere haaks op elkaar gelijmde lagen valt het niet te buigen zoals gestoomd massief hout dat wel zijn gebogen vorm houdt.
Dus ook de truuk met het inzagen is alleen bedoeld om het buigbaar te maken. Er zal een tweede laag tegen moeten om het zo te houden. Als er echter geen randafwerking gebruikt wordt is deze methode niet aan te bevelen ivm de zaagsnedes die zichtbaar blijven.

Ed
 

peterderooij

Actieve deelnemer
7 sep 2008
584
0
Hey Roy, volgens mij ben je aan het spammen.

Je reageert op berichten uit 2008, o.a. hier (die open dag was 3 jaar geleden) en hier, én je reacties zijn nietszeggend: zie hier
 

cracktor

Actieve deelnemer
27 jan 2011
106
0
Amsterdam
www.artwooddesign.nl
http://themagazine.info/products/-/153.html hier een voorbeeld van mijn idee/inspiratie.

Ik dacht dat het mogelijk was multiplex door het te persen en tegelijk te verhitten in een permanente vorm te fixeren.
lamineren is idd een optie, ik dacht mede door jullie reacties aan een combinatie van eerst inzagen en vervolgens met epoxy in de gewenste vorm fixeren. Voordeel is dat je dan geen vaccuum pers nodig hebt en dus ook geen mal hoeft te maken.
Voor nu vraag ik me af: hoe zijn de gebogen delen in de stoelen op de afbeeldingen van de link gemaakt?
-edit--> die zijn natuurlijk gelamineerd.
 

schrijnwerker

Actieve deelnemer
11 aug 2008
543
56
Oostzaan
je kan ook buig triplex nemen van 3 mm en daar twee of meerdere lagen van op elkaar lijmen.
Als ze op elkaar gelijmd zijn wordt het vanzelf stijf.
Met gewoon berken triplex lukt dit ook al. ;)
 

borre

Actieve deelnemer
14 jun 2008
538
63
munstergeleen (Lb)
Stoelen of vormen zoals in de link zijn inderdaad gelamineerd. Hier wordt echter geen gebruik gemaakt van multiplex (meerdere lagen kruislings) maar van fineer. Om een buiging in meerdere richtingen te maken zoals bij de stoelzitting wordt eea eerst gestoomd of verwarmd.
Bij grotere aantallen wordt er een mal plus contramal gebruikt, net zoiets als persgereedschappen voor bv de autoindustrie. Alleen op deze manier ben je zeker dat alle lagen over de hele oppervlakte tegen mekaar gedrukt worden en de lijmlagen overal voor hechting zorgen.
Dit soort vormen is zelfs mbv vacuumtechniek niet zo eenvoudig te maken als het lijkt.

Ed
 

tuoh

Oud hout
Dat je als leraar zo een antwoord geeft aan je leerlingen daar kan ik niet bij, moet je van zo iemand het vak leren :shock: Het kleinste kind voelt aan dat je een gelijmde plaat multiplex onmogelijk kan buigen in twee richtingen, en deze vorm ook nog behouden.
Jammer voor de studenten die van zo een persoon les krijgen, over een gemiste kans gesproken.

Mvg,

André
 

jokke

Actieve deelnemer
10 jul 2009
477
20
Wij gebruiken inderdaad ook mal en contermal om gebogen werk te maken. Afhankelijk van de buiging en de houtsoort bepaal je de dikte van je hout. Een radius van 80 cm voor eik maak ik met lagen van 3 mm dik. Daarna verlijm je het met een lijm die niet elastisch is na het uitharden. Ik gebruik structan van rectavit. Witte houtlijm is minder geschikt omdat je hout iets terug komt na het losspannen.
Gewone PU lijm is dan wel niet elastisch maar is ook niet stevig genoeg. (Volgens mijn eigen ervaring toch...) multiplex is gelamineerd om recht te blijven. Tenzij hij er voor gemaakt is, is buigen dus een slecht idee. In sommige buigmultiplex zitten polymeren verwerkt om buigen te vergemakkelijken. Alleen buigt deze niet in de richting van de vezel maar wel dwars op de vezel. Dit geeft dan barstjes die zefs na het lakken zichtbaar blijven. Afwerken met een fineerlaag of andere afwerking is dus aangewezen.
Triplex van 3 à 4 mm kan op bovenstaande manier ook wel gebogen worden, alleen zit je dan met de randafwerking.
De stoel die je laat zien is gemaakt van massieve laagjes hout die in een mal gelijmd en gedroogd zijn.
triplex van 3 mm is in dit geval niet bruikbaar omdat je zo een korte radius zoals je in de voorkant van de zit kan zien, niet kan buigen met triplex. En al zeker niet in die vezelrichting.
 

Bobbie

Actieve deelnemer
25 aug 2011
72
0
Amstelveen
Het is zeker vreemd dat de leraar, zo reageert, ik het zelf een aantal jaartjes geleden op de deeltijd van het HMC gezeten (als het deze school is) en er werd in de klas ook wel gebogen kast deurtjes gemaakt, met eerst een mal maken en dan met lagen triplex erom gebogen.
 

cracktor

Actieve deelnemer
27 jan 2011
106
0
Amsterdam
www.artwooddesign.nl
Volgens mij heb ik het dan verkeerd begrepen. Het zal er mee te maken hebben dat mijn leraar stoelen aanhaalde die uit een stuk plaat gebogen zijn. Ik ben nu nog in de ontwerpfase, dus hij zal het eerder met het oog op het ontwerp bedoeld hebben om naar d stoelen zoals in het voorbeeld te kijken. Voor de zekerheid zal ik het nog eens navragen..
 

Verdouw

Nieuw lid
9 mei 2017
1
0
Ter info:
Buigtriplex is opgebouwd uit drie lagen van meestal Ceiba fineer, kruislings verlijmd. Zeer glad oppervlak, splintert niet of nauwelijks bij gebruik van scherp gereedschap. Zagen, boren, frezen, schuren en lijmen gaan zonder problemen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

jefmen

Moderator
23 nov 2009
1.054
62
Linken weggehaald ivm mogelijke advertentie/spam. Wil je adverteren neem even contact op.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.