Handschaven

Houtbewerker

Actieve deelnemer
3 jan 2008
146
4
Beste collega houtbewerkers,

wie kan mij het verschil vertellen tussen een goedkope en een dure / duurdere handschaaf? En wat is nu een goede investering? Ik heb nog wel meer vragen, maar laten we eerst deze vraag maar beantwoord krijgen... :)

gr. Wim
 

Bijlagen

  • IMG_0913.jpg
    IMG_0913.jpg
    99,4 KB · Weergaven: 2
  • IMG_0896.JPG
    IMG_0896.JPG
    96,1 KB · Weergaven: 2

schaver

Actieve deelnemer
4 jan 2008
57
2
hallo houtbewerker, dat is geen eenvoudige vraag. Over het algemeen is het zo dat alle waar naar zijn geld is. Heb je al een keuze gemaakt wat voor soort schaaf je wilt hebben? Persoonlijk zou ik zeggen een klein blokschaafje dat je met 1 hand gebruikt. Je hebt ze van Stanley, Rali, Lie-Nielsen, Record, Anant etc. De Lie Nielsen is klaar voor gebruik out of the box, de Rali ook, want dit heeft verwisselbare messen. Aan de andere schaven zul je wat werk moeten doen en vaak doe je er goed aan om de standaard (meestal vrij dunne) te vervangen door beitel van A2 staal van Lie Nielsen of Ron Hock. Het belangrijkste van een schaaf is, dat de onderkant vlak is, anders kun je geen hele dunnen krullen maken. De beitel dient ook spelingsvrij op de houder te liggen en het mooiste is als je de opening in de bodem kunt verstellen, om zo een hele kleine spleet vlak voor de beitel te maken. Met een goed blokschaafje kun je prima kops hout schaven. Ik gebruik hem voor bijna van alles, zoals breken van kanten, afronden, even is pas maken etc.
De tweede schaaf is een zg nummer 4 of 5. Hier geldt hetzelfde verhaal als voor de blokschaaf.
Heb je je schaaf helemaal goed, dan moet je nog leren de beitel te slijpen. Net als voor de handbeitels, is het geweldig te ervaren om met echt scherp gereedschap te werken. David Charlesworth heeft een aantal boeken en dvd's gemaakt over schaven, het slijpen en afstellen en het gebruik. Hij laat je zien hoe je een plank met een nauwkeurigheid van een paar honderdste milimeter vlak schaaft!!
Waar anderen hele boeken over schrijven kan ik dat niet in zo'n kort verhaaltje stoppen, maar het is een fascinerend onderwerp. Een goed afgestelde schaaf geeft het mooist afgewerkte houtoppervlak, daar kan geen schuurpapier tegenop! En het geluid van een scherpe schaaf die een krul maakt is muziek voor de houtbewerker! Je bent overigens altijd welkom in mijn werkplaats als je wat meer over schaven wilt weten.
 

Bijlagen

  • 2 schuifmaten maar net anders 1.jpg
    2 schuifmaten maar net anders 1.jpg
    102,8 KB · Weergaven: 6
  • 2 schuifmaten maar net anders 2.jpg
    2 schuifmaten maar net anders 2.jpg
    100,6 KB · Weergaven: 3
  • 2 schuifmaten maar net anders 3.jpg
    2 schuifmaten maar net anders 3.jpg
    101,9 KB · Weergaven: 3
  • 2mm allu hoekprofiel.jpg
    2mm allu hoekprofiel.jpg
    71,3 KB · Weergaven: 3
  • 3mm allu gezaagd plaatje 1.jpg
    3mm allu gezaagd plaatje 1.jpg
    102,9 KB · Weergaven: 3
  • 3mm allu gezaagd plaatje 2.jpg
    3mm allu gezaagd plaatje 2.jpg
    90,4 KB · Weergaven: 5
  • Achterkant display schuifmaat.jpg
    Achterkant display schuifmaat.jpg
    60,1 KB · Weergaven: 6
  • Domino DF700 XXL 1.jpg
    Domino DF700 XXL 1.jpg
    99,4 KB · Weergaven: 7
  • Domino DF700 XXL achterzijde 1.jpg
    Domino DF700 XXL achterzijde 1.jpg
    85,7 KB · Weergaven: 7
  • Domino DF700 XXL achterzijde 2.jpg
    Domino DF700 XXL achterzijde 2.jpg
    87,7 KB · Weergaven: 8
  • Onderaanzicht 2 x 3mm plaat met 1 gat gemonteerd.jpg
    Onderaanzicht 2 x 3mm plaat met 1 gat gemonteerd.jpg
    69,9 KB · Weergaven: 7
  • Bovenaanzicht 2 x 3mm plaat met 1 gat gemonteerd.jpg
    Bovenaanzicht 2 x 3mm plaat met 1 gat gemonteerd.jpg
    72,5 KB · Weergaven: 12

bas

Actieve deelnemer
4 mrt 2008
110
0
ik heb een dvd van David Charlesworth over beitels. goede uitleg echt een aanrader voor mensen die beginnen met houtbewerking zoals ik! de dvd's over schaven en het slijpen van beitels en schaven ga ik binnenkort ook bestellen.
Bas
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
@bas. Die over de beitels heb ik niet, maar over de schaven wel. Erg interessant, maar ik krijg de familie nog niet zo gek dat we een avondje Charlesworth gaan kijken. Ik zou best eens een cursus bij hem willen doen. De dvd van Rob Cosman, waarin hij dat kleine doosje maakt met zwaluwstaartverbindingen en het scharnierende deksel, zou ik ook graag eens willen zien. Ik heb wel heel veel geleerd van de dvd's, anders had ik die schaven al lang weg gedaan. Nu begrijp is hoe belangrijk zo'n stuk gereedschap is, maar het grove werk doe ik nog wel steeds machinaal. Wat voor schaven heb je?
 

bas

Actieve deelnemer
4 mrt 2008
110
0
ik heb gewoon een stanley schaaf, ik weet niet precies welk type ( heb hem van mijn vader gekregen). Ik moet bekennen dat ik hem nooit gebruik, maar daar wil ik verandering in brengen. van daar dat ik die dvd's binnenkort ga aanschaffen. Ik ben elektromonteur en heb dus nooit les gehad in houtbewerking. ik ben het zelf een beetje aan het ontdekken en ik kom er steeds meer achter dat ik het ouderwetse handwerk erg interessant vind en graag wil leren. tot op heden heb ik bij alles wat ik gemaakt heb steeds een oplossing gezocht met behulp van elektrisch gereedschap (lamellofrees, bovenfrees/tafel en deuvels).
Bas
 

bas

Actieve deelnemer
4 mrt 2008
110
0
ik ben vandaag even bezig geweest met mijn schaaf. het was geen groot succes.
maar dat was ook wel een beetje te verwachten. de beitel is niet super geslepen en de zool is erg stroef. morgen wil ik even fijn schuurpapier halen en dan de zool mel olie schuren.
ik zag dat je ook beitels van Lie Nielsen kan kopen voor Stanley schaven.
ik heb echter een Stanley handyman en ik vraag me af of het wel zin heeft om daar zo'n goede beitel in te plaatsen.
heeft iemand een idee daarover?
Bas
 

schaver

Actieve deelnemer
4 jan 2008
57
2
Bas, ik zou de zool van de schaaf gewoon droog schuren op waterproof 120 t/m 400. Daarna in de was (het liefst bijenwas, maar terpentijn kan ook) en klaar. Laat wel de beitel in de schaaf zitten, om dezelfde spanning in de schaafbody te houden.
Als je wat anders wilt, zou ik kijken naar een gebruikte Stanley Bailey of nog liever een Bedrock model (zijn t/m WOI gemaakt geloof ik). Een nummer 4 of 5 in Bedrock een 604 of 605. De houten handvaten zijn altijd wel te koop en een goede vervangingsbeitel ook. De Lie Nielsen en Clifton schaven zijn direct afgeleid van de Bedrock's, die kunnen nl. de hele kikker met gemonteerde beitel heen en weer bewegen om de opening in de zool goed in te stellen.
Een goed alternatief is een nieuwe stalen schaaf van Record of Anant. Met het nodige finetune werk zijn daar prima werkende schaven van te maken. Investeer altijd wel in een goede schaafbeitel van b.v. A2 staal en verdiep je in het slijpen. Een niet scherpe schaaf is een onding.
 

houtmannetje

Actieve deelnemer
27 mrt 2008
270
0
houtmannetje.nl
Ik heb zelf een Stanley bailey 4
ik heb de beitel al zeker twee jaar niet geslepen wel gewet natuurlijk
en hji is nog zo scherp als nodig is ik weet niet wat voor beitel er in zit, maar wel een goede
ik heb hem al meer dan 20 jaar in gebruik met de eerste beitel
en om de schaaf lopend te krijgen minder stroef gewoom terpentijn en als je daar niet aan kan komen diesel of petroleum gebruiken
ook om je beitels te wetten kun je heel goed diesel of petroleum gebruiken

maar waar het om gaat welke schaaf heb je nodig
hier een foto van een supergaaf kantenschaafje van brons
05p0205g1.jpg


hier wat van hun stalen schaven
benchplanes4.jpg


deze komt uit canada en is gewoon te bestellen

hier is de pagina waar al hun verkrijgbare schaven staan

luilekkerland voor de scaven liefhebber
http://www.leevalley.com/wood/page.aspx?c=3&cat=1&p=41182

grts Houtmannetje
 

bas

Actieve deelnemer
4 mrt 2008
110
0
soms zie je ook schaven waarvan de zool geripd is. wat is het voordeel daarvan of is het eigenlijk meer een nadeel of voor speciale doeleinden?
Bas
 

Bijlagen

  • 20181104_113732.jpg
    20181104_113732.jpg
    99,9 KB · Weergaven: 19
  • 20190205_135204.jpg
    20190205_135204.jpg
    97,7 KB · Weergaven: 15

houtmannetje

Actieve deelnemer
27 mrt 2008
270
0
houtmannetje.nl
die geribbelde zool is om minder grip te hebben deze gaan minder stroef (minder wrijving)
voor het fijner werk is het weer een nadeel want doordat het oppervlak kleiner is is de druk groter
en kun je eerder krassen krijgen
en de middelste is tevens een hulpje om kantjes te breken
deze zool wordt in de bouw veel gebruikt omdat ze dan met vochtig houd toch redelijk makkelijk kunnen schaven

grts, Houtmannetje
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
446
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Ik heb ook geen ervaring met het merk, maar ik moet zeggen dat ik ze heel interessant vind. Mede door de positieve reacties op andere fora. Ik zit te denken om de nr 6 te kopen. In ieder geval is het een heel interessante site.
 

timmerman

Actieve deelnemer
17 mei 2008
32
0
ik heb deze schaaf en vind het een heel handig schaafje, is goed fijn af te stellen en de beitel opening is ook handig verstelbaar het enige nadeel is dat ik hem iets aan de zware kant vind
ik gebruik hem voornamelijk op kanten te breken
 

janvandijk

Actieve deelnemer
1 okt 2008
342
2
Het vervelende is dat je hem dan eerst moet kopen in de meeste gevallen, vandaar dat we een forum hebben waarin we ervaringen kunnen delen.
 

Geertg

Actieve deelnemer
5 okt 2008
285
0
Lembeke
Ik heb deze gekocht naar aanleiding van dit topic, m'n recente stanley die goed werkte maar helaas niet goed gemaakt was had het begeven. Hij is stukken beter afgewerkt dan de stanley en werkt perfect.
Hij heeft trouwens een zeer dikke beitel wat het wetten makkelijker maakt.

Mvg,

Geert
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.