Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 11

Onderwerp: futselplank

futselplank

Vraagje over futselplank heb op de site er al veel over gelezen maar nog niet in het echt gezien.
    Bij zo een futselplank als je dan schaaft schaaf je toch ook in die geleidinslat die er op zit, of hoe werkt dat juist.

Re: futselplank

Als je zo'n schaaf bekijkt ,zie de foto, zal je zien dat de beitel niet over de gehele breedte van de schaaf loopt . Dus het schaaft niet over de gehele breedte van de zool.
    M.a.w er blijft een rand staan waar de beitel niet kan komen.

Op deze foto zie je bijv een No 4 schaaf en een no 62 .

Er zijn ook schaven waarvan de beitel over de gehele breedte van de zool lopen die kun je dus niet gebruiken .

De echte schaaf goeroe's :mrgreen: op het forum kunnen het misschien beter uitleggen

Attached files

Senior Member
    Ingeschreven
    Apr 2008

Kire, ik weet niet hoe goed jou engels is, maar google maar eens op shooting board. Ontelbaar veel foto's, beschrijvingen, filmpjes, bouwtekeningen.

Had al wat gesurft op internet maar niet direkt een klaar beeld gekregen, kan je niet zo goed zien vind ik.
    Ben niet zo de man van het handgereedschap maar ben er wel in geintreseerd maar niet zo handig mee.Dacht dat het latje dikker was dan die kant aan de schaaf wist niet dat die latjes zo dun waren. Dank je voor jullie antwoord. Bij volgende link was het voor mij eerder een plank van 18mm erboven op.

Attached files futselplank.pdf (18.2 KB)

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door kire
    Had al wat gesurft op internet maar niet direkt een klaar beeld gekregen, kan je niet zo goed zien vind ik.
    Ben niet zo de man van het handgereedschap maar ben er wel in geintreseerd maar niet zo handig mee.Dacht dat het latje dikker was dan die kant aan de schaaf wist niet dat die latjes zo dun waren. Dank je voor jullie antwoord. Bij volgende link was het voor mij eerder een plank van 18mm erboven op.

Het randje is ook hoger dan de rand naast de beitel in de schaaf. Wat er dus gebeurd, de eerste keer dat je de futselplank gebruikt, is dat je de benodigde ruimte er automatisch inschaaft.
    Zie voor alles wat je over shootingboards (futselplanken) wil weten: http://www.inthewoodshop.com/ShopMad...%20Board4.html

Inderdaad wat stom van mij had daar niet over nagedacht tuurlijk na te gebruiken krijg je automatisch die rand. Dank je wel

Senior Member
    Ingeschreven
    May 2009
    Mijn excuses als er elders al over gesproken is maar dit leek mij het geschikte onderwerp:
    Heeft iemand ervaring met een een hellende futselplank, waarbij de plank dus zelf onder een hoek staat, dus niet om bvb een 45° hoek te creëren, maar om je beitel te sparen en om de de beitel gelijkmatiger in contact te brengen met het hout? Ik vraag me af als je een futselplank met een helling naar beneden neemt of je zo geen tear-out (hebben jullie hier ondertussen een AN woord voor?) aan de bovenkant van de te schaven plank krijgt?
    Een helling omhoog zou dit mogelijks wel verhelpen, maar ik weet niet of dat handig werkt.
    Shooting board.jpg

denk dat je opzich wel gelijk hebt, maar de hoek is zodanig dat er weinig kracht "tear out" kracht komt. Nadeel van omhoog schaven is dat je beschikbare werkhoogte afneemt.

Senior Member
    Ingeschreven
    Apr 2008
    De schans is juist bedoeld om tear out te verminderen. Net zoals sommige schaven , zoals de No 51 shooting board plane oftewel futselplank schaaf, een schuine beitel hebben.

Senior Member
    Ingeschreven
    May 2009
    Ik heb enkel een veritas smoothing plane om te futselen. Ik wil afromosia plankjes van 8.5mm dik futselen. Wat raden julie aan?
    Bedankt!
    B

Forum Rechten