Welkom bij www.woodworking.nl.
Resultaten 1 tot 5 van de 5

Onderwerp: afstellen schaaf

  1. #1

    afstellen schaaf

    Ik ben meer v/d elektrische apparaten dan van handwerk, maar soms kan het gewoon niet anders..zoals nu...
    Mijn tafel is zo'n beetje klaar, alleen het blad moet hier en daar iets vlakker worden (het zijn samengestelde delen en hier en daar sluit het niet exact aan).
    Nu ben ik aan het schaven gegaan met mijn oude stanley no.4. Het mes is flijmscherp (op de worksharp) en het steekt minimaal aan de onderkant uit. Ik neem per keer zeer weinig af, alleen zo nu en dan (vooral bij warrige stukken) neemt de schaaf happen mee.
    Het blad is grotendeels grenen maar voor een klein gedeelte larix. Op dit laatste stuk heb ik problemen.

    Natuurlijk kan ik de (elektrische ) schuurmachine pakken maar het schaven maakt het toch meer af.

    hebben jullie tips?

    gandel

  2. #2

    Re: afstellen schaaf

    Lariks ken ik op zich niet, maar als het op vuren lijkt kan dat in de buurt van kwasten inderdaad behoorlijk de spinters uit het hout trekken. Op zo'n warrig stuk is het haast onvermijdelijk om tegen de draad in te gaan. Wat je nog kunt proberen is om de dekbeitel echt heeeeeel dicht op de snijkant te zetten. Dat kan je doen door na het vastdraaien van de schroef de dekbeitel met een klein hamertje naar voren te tikken. Verder kun je gaan zoeken welke richting het beste werkt. Je bent niet verplicht het hele blad in de zelfde richting te schaven. Op zulke listige stukjes kan je soms kleine stukjes de andere kant op gaan of scheef. Je moet maar een beetje experimenteren. De schaaf scheef houden tijdens de schaafbeweging wil ook wel eens helpen. Dit is van afstand moeilijk iot te leggen natuurlijk.

    Omdat het zulk zacht hout is weet ik niet of een schraapstaal een goed alternatief zou zijn. Dat kan je op een reststukje eens proberen. En tenslotte, om de laatste slechte plekjes goed te krijgen is het geen schande om een schuurpapiertje te pakken.

  3. #3

    Re: afstellen schaaf

    Wellicht kun je proberen om bij die lastige stukjes de schaaf wat te draaien, het zogehete skewen. Wil nog weleens schelen.

  4. #4

    Re: afstellen schaaf

    Een paar weken terug heb ik een soortgelijk blad van grenen geschaafd. Hoewel de verhalen op internet anders doen geloven is naaldhout echt een uitdaging in vergelijking met het hardhout, en zeker als je er ook nog een partij knoesten in hebt. Wat wel of niet werkt is echt een kwestie van trail-and-error en zal ook wel van het merk/type van je schaaf en beitel afhangen.

    Ik zelf heb een low-angle jack plane en heb gemerkt dat als je een stuk naaldhout hebt waar de draad mooi in éen richting loopt dat je het met een beitel van 25 graden super glad kan afwerken. Echter tegendraads is zon lage schaafhoek verschrikkelijk en krijg je desto meer uitbreeksel. Helaas sta je met zon verlijmt blad de helft van de tijd tegen de draad in te raggen dus dat werd een zooitje. Uiteindelijk voor een compromis gekozen en het geheel met de 38 graden beitel (+12 graden bed = 50 graden) gedaan. Als je de beitel goed scherp houdt, een dunne krul afneemt en de mondopening 0,5 a 1mm dan gaat tegendraads ook goed zonder uitbreeksel. Maar dit is mijn ervaring en ik weet niet of het met jou schaaf ook goed uitpakt.

    Schuin op de houtrichting is inderdaad wel een goede tip; dat gaat prima. Echter bij mij gaf het wel een enigsinds 'ruw' oppervlak, dus ik heb als laatste sessie toch recht moeten schaven voor een glad resultaat...
    Verder lopen de meningen uiteen over het skewen van de schaaf. Tegendraads schijn je dan juist meer uitbreeksel te krijgen omdat je de schaafhoek effectief verkleint.

    Hoe je het doet is toch een kwestie van uit proberen. Waarschijnlijk wordt je blad uiteindelijk een paar mm dunner als dat je voor ogen had :lol: maar hé dat uitbreeksel moet en zal verdwijnen!

  5. #5

    Re: afstellen schaaf

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door David80
    Verder lopen de meningen uiteen over het skewen van de schaaf. Tegendraads schijn je dan juist meer uitbreeksel te krijgen omdat je de schaafhoek effectief verkleint.
    De meningen zullen verschillen omdat je dat niet zo kunt zeggen. Dat hangt helemaal van het betreffende stukje hout en de waarigheid ter plaatse af. Soms helpt het wel, soms niet. Uitproberen dus.

    Bij hard hout is de standaard oplossing voor mij een hogere snijhoek of zelfs gaan schrapen. Maar bij zacht hout kan dat juist contra productief zijn.

    Misschien moet je de beitel toch nog scherper maken? Scherp, scherper, scherpst, daar zou best nog wat winst te halen kunnen zijn.

 

 

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •  
This website uses cookies
We use cookies to store session information to facilitate remembering your login information, to allow you to save website preferences, to personalise content and ads, to provide social media features and to analyse our traffic. We also share information about your use of our site with our social media, advertising and analytics partners.
     
Back to top