Welk gereedschap gebruiken voor (zie het plaatje)

Jules Bosma

Actieve deelnemer
23 jan 2009
52
1
www.cncwerk.nl
Ik zou de zijkanten inzagen met een fijne zaag en het tussenliggende hout er vanaf de zijkant laagje-voor laagje wegsteken met een scherpe beitel.
groet,
Jules
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Ik zou zeggen een boven frees.
Snel, nauwkeurig, makkenlijk.
De methode van Jules werkt natuurlijk ook, maar aangezien de vraag ga ik er vanuit dat je weinig ervaring met houtbewerken hebt.
Het werken met handgereedschap vergt m.i. veel meer ervaring en oefening. Terwijl moderne machines behoorlijk idiot proof zijn. Lees de instructies van de machine goed door en er kan weinig fout gaan.
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Bovenfrees dwars op een smalle lat is best nog wel tricky... Dus niet bepaald idiot proof.

De veilige opties die ik zie zijn:
-inzagen met een kapzaagje tot de juiste diepte en dan met de beitel laagje voor laagje uitsteken. Hoe meer inzagingen je maakt hoe makkelijker het beitelen gaat.

- In hoogte verstelbare zaagtafel met dwarse schuifaanslag. Zo kan je precies exact de inkeping helemaal uitzagen of een paar inzagingen maken en de rest uitbeitelen.

- Freestafel met dwarse schuifaanslag (lengte aanslag verwijderen). Kan je zo de groef uitfrezen dwars op een lat, bij brede en/of diepe groeven een paar gangen maken.
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
446
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Ik kan het mis hebben, maar volgens mij is een grondschaaf bedoeld voor dwars op de nerf, en sponningschaven en boorschaven voor het werken met de nerf mee.

Zulke sleuven maak ik altijd met mijn afkortzaag. Zit een functie op die de hoogte van de zaagkop af kan stellen, je krijgt er een perfecte sleuf mee. Halfhoutsverbindingen, mijn favoriet tot nu toe, maak ik ook altijd op die manier.
 

Epistaxis

Actieve deelnemer
24 jan 2009
43
0
coko zei:
Ik zou zeggen een boven frees.
Snel, nauwkeurig, makkenlijk.
De methode van Jules werkt natuurlijk ook, maar aangezien de vraag ga ik er vanuit dat je weinig ervaring met houtbewerken hebt.
Het werken met handgereedschap vergt m.i. veel meer ervaring en oefening. Terwijl moderne machines behoorlijk idiot proof zijn. Lees de instructies van de machine goed door en er kan weinig fout gaan.


Idiot proof hunh? Ik wed dat ik het nog kan verkloojen dan! :mrgreen:
 

houtmannetje

Actieve deelnemer
27 mrt 2008
270
0
houtmannetje.nl
in die link die ik laat zien zit een filmpje aan de rechterkant moet je het filmpje met rabbets and dadoes aanklikken om te zien hoe je zo'n verbinding maakt,,, ze laten verschillende manieren zien alleen doen het zelf met de bovenfrees
 

arjan

Nieuw lid
1 mrt 2009
13
0
zelf gebruik ik hiervoor een groefzaag (dado) op mijn zaagtafel (kijk maar bij felder voor info), verstelbaar van 8 tot 20 mm, ideaal en zeer snel.

Dit kun je ook doen met een schulpzaagblad in een normale zaagtafel en een beetje geduld. gewoon een stuk hout met de dikte tegen de geleider plaatsen en hierlangs een groef zagen, hierna een groef zagen zonder het stuk hout en dan het tussenliggende hout wegzagen door de geleider te verstellen. bij meerdere werkstujjen wel eerst de eerste twee snedes maken.

Gaat veel sneller dan een bovenfrees en het resultaat is naar mijn ervaring beter.
 

Peter

Nieuw lid
3 mrt 2009
16
0
Inzagen met een kapzaag en daarna uitsteken met de beitel,wel even opletten via de kopse kant hoe de draad wegloopt.
Werkstuk op de werkbank en met een steekbeitel en de schouder de keep uitsteken,het met de schouder door het hout drukken van de beitel geeft wat extra controle zodat je heel secuur kan werken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.