Woodrat icm met festool?

roeliepoelie

Actieve deelnemer
6 sep 2011
504
3
Hallo,
ik heb me net geregistreerd op dit forum. Heb al veel op internet gezocht naar van alles over gereedschap, en kom dan steeds op deze site uit.
Ik ben roel en wil dus voor mijn hobby eigen meubeltjes maken/diverse houtbewerkingen doen. Heb al van allerlei gereedschap wat ik in de loop der jaren heb verzameld. Heb dus sinds kort een festool ts55, en ben daar behoorlijk van onder de indruk, wat een mooie machine.
Nu heb ik dus nog een bovenfrees nodig, en zit dus eigenlijk te dubben tussen de OF1010 of de OF1400.
Ik wil dus in de loop van de tijd nog wel een Woodrat kopen, of bijvoorbeeld een LEigh, om dus zwaluwstaartverbindingen te maken.
Nu begrijp ik dat er voor de Festool geen Plungebar is, dus dat is dan gelijk wel weer een nadeel.
Zelf neig ik trouwens naar de Festool OF1400, vanwege de veelzijdigheid.

Mijn vraag is nu;
Kan ik de festool goed gebruiken icm met de woodrat, of is het niet hebben van de plungebar een te groot gemis.
OF, is het verstandiger om voor de OF1010 te gaan, en voor de woodrat een bovenfrees te kopen die wel voor de woodrat geschikt is. Dan zit ik te denken aan de DeWalt 625, in duitsland nieuw voor kleine 400 euro.
Dan ben ik dus wel weer veel geld kwijt voor dus een extra bovenfrees.

Het liefste ga ik voor 1 bovenfrees, die ik dan op een woodrat of icm een Leigh kan gebruiken.
Zijn hier mensen die dezelfde combinatie hebben en er ervaringen mee hebben?

Alvast vriendelijk bedankt,
Roel
 

gandel69

Actieve deelnemer
6 apr 2008
401
10
Diepenveen
www.kekkek.nl
Ik heb geen ervaring met de woodrat, maar wel een kleinere festool frees.
Naar mijn mening is het zonde om zo'n handzame machine stationair te gebruiken.
Op een woodrat kun je ook een lomp, zwaar, goedkoop geval monteren. Als ie het maar doet...en ook een aan/uit schakelaar heeft (dus niet een knop die je ingedrukt moet houden).

Trouwens let ook even op wat voor frezen bij de woodrat zitten, want volgens mij komt dat spul uit Engeland en daar is een 8mm frees geen standaard.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Wow, je hebt hele plannen. Hardstikke goed. Het aanschaffen van allerlei machines is altijd erg complex.

Bij dergelijke prijzige aankopen vind ik het zelf altijd prettig om zo'n apparaat in het echt te zien bij iemand die daar ook mee werkt. Al snel kom je dan tot een besluit wat bij je past.

Wanneer je houtbewerken als hobby gaat uitoefenen zou je ook nog eens na kunnen denken over het handmatig vervaardigen van houtverbindingen. Een machine werkt ook erg mooi maar sluit zeker het handgereedschap niet uit.

Qua keuze voor de bovenfrees is het erg lastig. De 1010 is een stuk lichter maar de 1400 heeft juist met meer bereik. Persoonlijk neig ik naar de 1400.

Veel succes
 

klusfoobje

Actieve deelnemer
25 jan 2010
148
0
bij een keuze tussen de 1010 en de 1400 is naar mijn mening de 1400 de betere keuze.

De accessoires van de 1400 zijn degelijker en beter af te stellen. Daarnaast is de methode van freeswissel van de 1400 beter.

Grootste nadeel van de 1010 is dat er enkel 8mm schaft freesjes op kunnen waardoor je dus beperkt bent.

Voordeel is weer wel dat de 1010 dusdanig vaak word aangeboden op MP dat je zou kunnen overwegen om 2 van die dingen te nemen. Dat maakt het werk een stuk eenvoudiger.

Ik was een tijdje terug bij een meubelmaken die er een stuk of 3-4 had liggen, elk met en kleur gemerkt. Op mijn vraag waarom gaf hij aandat het zo veel sneller werkte. Voor elke handeling had hij de frees exact ingesteld en kon dus zo snel repeteer werk doen.
 

borre

Actieve deelnemer
14 jun 2008
538
63
munstergeleen (Lb)
Op deze link vind je iemand die veel ervaring heeft met een woodrat icm een festool OF 1400 met een zelfbouw plungebar. Zonder plungebar is een woodrat wel te gebruiken, maar het is als fietsen met een been. Als je dus niet zelf een plungebar wil maken zul je een andere frees moeten gebruiken. Als je de Woodrat vaker gaat gebruiken is het misschien handiger om een goedkoper exemplaar te kopen die je dan op de Rat laat zitten.
Elke keer demonteren om uit de hand iets te frezen is ook niet alles. Als je dit zou overwegen is een de Dewalt 625 een beetje overkill op de Woodrat. Een 621 voldoet meer dan genoeg. De frezen die je gaat gebruiken zijn allemaal 8mm. Dus de grotere spantang van de 625 of de OF 1400 heb je voor de Woodrat niet nodig.
Het geld dat je met een goedkopere bovenfrees uitspaart zou je kunnen investeren in de plungebar (een must) en/of in de musclechuck, het snelspansysteem van Woodrat.
Eea hangt uiteraard van je budget af en hoevaak je de frees in de Woodrat en los gebruikt.

Ed
 

roeliepoelie

Actieve deelnemer
6 sep 2011
504
3
Ja, zo'n eigengebouwde plungebar had ik ook al gezien, maar dat vind ik geen optie. Betaal je 600 euro voor een nauwkeurige machine (woodrat), moet je er nog zelf iets bijmaken.

Zit dus zelf wel te denken aan een losse festool bovenfrees voor het algemene freeswerk, en terzijnertijd dan maar ergens via Marktplaats een goede(kope) grotere bovenfrees kopen voor het stationaire werk. Dus icm met een eventuele woodrat, leigh of een eigenbouwfreestafel.

Als ik nu een festool koop kan ik ook gaan voor de vs600, dan hoef ik niet nog een bovenfrees te kopen, en heb ik voor elkaar gemaakt systeem..

Dus mijn opties zijn dan;
OF1010, plus later een zwaardere bovenfrees voor woodrat. Dan kan ik die zwaardere bovenfrees gelijk gebruiken voor het eventueel zwaardere werk.
OF1010, plus later een vs600. (Alleen dan ben ik wel beperkt met freesdiepte, en ik denk niet dat de OF1010 geschikt is voor in een freestafel)
OF1400, plus later een vs600. Dit heeft dan als voordeel dat ik deze machine wel goed in een freestafel kan bouwen, die heeft wel genoeg power..

Denk zelf aan de eerste of de derde optie, waar de eerste optie als voordeel heeft dat ik bij een eventuele freestafel/woodrat de zwaardere frees kan laten zitten en de lichtere kan gebruiken voor het 'dagelijkse' werk.
Het voordeel van de OF1400 is dan weer dat je meer power hebt, wat dan ook gelijk weer een nadeel kan zijn dat je met handwerk steeds met een zware (zwaardere) machine werkt.
(Ik ben bang dat als ik de OF1010 koop ik later merk dat die te licht is, en als ik de OF1400 koop ik merk dat ik een te zware machine heb gekocht)

Ik denk dat er vast wel mensen zijn 'geweest' met hetzelfde dillema, graag nog wat tips/advies

alvast vriendelijk bedankt
 

koffiedrinker

Actieve deelnemer
12 jun 2008
252
9
De vraag is toch ook: wat ga je er mee doen?
een of1010 heeft een hoop power,
de 1400 nog meer
en de 2200 helemaal.
Een woodrat is vaak voor "fijn" werk, maar dat hoeft niet en het kan ook ruig zijn.

Dus: wat ga je maken?
 

roeliepoelie

Actieve deelnemer
6 sep 2011
504
3
Hallo koffiedrinker,
We wonen op een oude boerderij en wil daar wat vaste kasten voor in de keuken/woonkamer maken die dan weer passen met de oude kozijnen.. Verder dan meubeltjes, (de woodrat kan dan mooi van pas komen), een beetje naambordjes uitfrezen.
Nu wil ik ook voor in de werkplaats nog enkele dingen maken, waarvan nummer 1 op de lijst een goede werkbank is. Dus voor die verbindingen zal ik ook de bovenfrees gebruiken. De basis zal ik denk ik maken van of eiken balken, of eventueel lariks/vuren. (Werk in de bosbouw, kan dus goed aan hout komen dat ik zelf tot planken/balken zaag met een alasken mill)
Dus af en toe een hardere houtsoort moet de frees ook wel aankunnen. Maar de hoofdzaak ligt bij het fijnere, preciezere werk.
Ik heb dus niet het geld om ze beide te kopen, dus het word of de OF1010, of de OF1400. Eventueel aangevuld met dan een zwaardere, goedkopere marktplaats bovenfrees. Die ik dan ook als vaste opstelling in een woodrat kan laten zitten.....
Zal morgen nog eens naar de gereedschapwinkel gaan nog eens beide in de handen nemen.

Zoals eerder gezegd, wil niet een machine kopen waarvan ik later zeg, had ik maar de zwaardere/lichtere genomen....

Heb ook al veel op forums gezocht, daar zijn de meningen over de 1400 en 1010 heel wisselend, de een zwert bij de 1010, de ander bij de 1400. T is ook zoveel geld.... :?
 

dif

Actieve deelnemer
10 jan 2010
120
0
BE- Linter
@roeliepoelie:
Mijn eerste bovenfrees was een goedkope prul, daarna heb ik gekozen voor de 1400 omdat deze betere accessoires, meer vermogen, verwisselbare schacht heeft tegenover de 1100. Met de 1400 kan je eigenlijk alle kanten op. Na het bouwen van een freestafel was ik steeds bezig met bevestigen en terug afhalen van de 1400 onder deze tafel; na veel geduld en zoeken heb ik site een 2de hands 1400 bijgekocht. Heb deze gedemonteerd, gereinigd en definitief gemonteerd onder de tafel. Ik heb niet meer stilgestaan met de keuze 1100, 1400, 2200, onmiddellijk terug achter een 1400 gegaan. Maar zoals hiervoor reeds aangehaald: je kan best in je buurt iemand bezoeken die dezelfde werkjes verricht als jij.
 

roeliepoelie

Actieve deelnemer
6 sep 2011
504
3
He hallo

Ik vorige week bij een speciaalzaak in doetinchem geweest, heb ze daar beide (of1010 en of1400) naast elkaar gehouden. Heb toen dus ook inderdaad voor de 1400 gekozen. Heb toch iets meer power, het uit de hand werken gaat ook prima met deze machine en kan dus ook voor dikkere frezen kiezen.
Al met al een prima machine... Ben thuis nu ook al druk bezig met die machine, een teak houten dressoir verkleinen en gebruik de 1400 voor nieuwe verbindingen maken. Echt een genot om mee te werken, super strak, lekker makkelijk hoogte instellen, motor loopt mooi rustig.
Ben dus helemaal blij met mijn nieuwe bovenfrees. Begin nu alleen wel een beetje een festool verslaving te ontwikkelen....
 

WR1944

Oud hout
Dat is een heel normaal verschijnsel. Bij de huidige stand van wetenschappen is er nog geen behandeling voor bekend. :mrgreen:
Ga met zorg te werk, laat je goed voorlichten en probeer het eerst uit bij een vertrouwde leverancier. In Amerika (en in trouwens meer landen) heb je een 30-dagen uitprobeer periode. Je kan het apparaat terugbrengen en je hoeft de teruggave niet te motiveren. Dat geeft wel aan hoeveel vertrouwen Festool in z'n producten heeft.
Hier noemen we de Festool-verslaving: the slippery slope.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.