Eindelijk mijn eerste zwaluwstaartjes

ironmikie

Actieve deelnemer
16 nov 2009
332
0
Na een paar jaar bezig te zijn met houtbewerken, besloot ik van het weekend maar eens aan zwaluwstaarten te beginnen. Uiteraard alles met de hand. Momenteel ben ik mijn werkplaatsje wat aan het organiseren, zodat mijn gereedschap netjes aan de muur hangt. Dit weekend begonnen met een kastje voor mijn beperkte collectie handzagen.

Om de boven- en onderkant te verbinden met de zijkanten maak ik nu dus gebruik van zwaluwstaarten. Ik heb de DVD van Charlesworth (Chisel techniques) meerdere malen bekeken (zelfs dit weekend nog :)) en na mijn eerste staartjes heb ik nog meer respect voor zijn vakmanschap, maar dat terzijde.

De eerste kant is klaar (op het "flush" maken na dan) en met de tweede kant ben ik bezig. Ik merk nu al vooruitgang. Uiteraard sluiten de staarten niet strak, maar ik besef dat ik dat ook niet mag verwachten. Je moet toch iets te leren hebben. Ondanks dat ik nooit tevreden ben (erg kritisch), ben ik toch behoorlijk opgewonden.

Ik heb van woodcollector Rick wat Walnoot en Esdoorn gekocht. Hiervan wil ik een schoenenkast maken voor in de gang. Ik dacht dus dat ik beter de zaagkast kon verprutsen dan het schoenenkastje. Al met al valt het dus mee.

ps. ter extra verdediging: ik heb alleen maar steekbeitels van Baco :)

Attached files
 

TH0M

Actieve deelnemer
9 sep 2010
664
29
Arnhem
Helemaal niet gek toch voor een eerste keer! Met name als je dadelijk het geheel vlakgeschuurd hebt, ziet het er heel acceptabel uit!

Succes!
 
A

Athanor

Guest
Heel goed voor zo'n eerste project!

Alles wat er niet aan klopt ligt aan de bahco beitels, zeker weten :cool:

Fons

P.S. Je foto's zijn niet echt scherp, misschien de camera eerst even tijd geven om scherp te stellen voordat je doordrukt voor de opname, of even kijken of er een macro stand op zit?
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Prima gelukt, niks mis mee voor een eerste keer!
Alleen ben je zo te zien een beetje te ver doorgeschoten met het zagen of frezen van de groef, is mij ook wel meer dan eens gebeurd :oops:
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.667
2.550
Gaanderen
Keurig gedaan voor de eerste keer. Wil je geen problemen met de groef meer hebben kun je deze onder 45 graden afsteken. Leuk voor de volgende keer. Veel oefenen en het gaat steeds sneller en beter.
Mijn eerste zwaluwstaarten waren ook niet perfect. Zelfs wel eens de verkeerde nesten uitgezaagd. Voordeel hiervan is dat je ze kan wegooien en er niets meer van ziet.
 

ironmikie

Actieve deelnemer
16 nov 2009
332
0
tnx voor de reakties.

@rick: ok ik zal eerlijk zijn. Toen ik mijn Veritas zwaluwstaart zaagje kocht heb ik snel een zwaluwstaartje met 2 stukjes multiplex gezaagd om ff de zaag te voelen. Het resultaat boeide me toen niet, dus geen gebeitel. Wat ik wel heb gedaan is de afgelopen jaren filmpjes op youtube/forumberichten/dvd's bekeken. UIteraard leer je iets door het te doen, maar ik heb daarvan toch wat opgestoken. Al is het maar door je aan bepaalde regels te houden. En jouw zwaluwstaarten zien er beter uit hoor. Niet zo kritisch joh :) Mocht je ze echt willen verbeteren dan raad ik je Chisel Techniques van David Charlesworth aan. Jep daar kom ik weer met hem, maar hij is gewoon zooooo freaking goed. Het is de Bob Ross van de meubelmakers.

@coko: scherp oog jij. Je hebt namelijk gelijk en dat komt doordat ik op een gegeven moment een geleideblok had geklemd voor de beitel. Natuurlijk schoof dat kreng op. Het lag dus niet aan het zagen. Ik heb net de tweede set afgerond en bij deze is het beter gegaan. mede doordat ik nu geen blok had geklemd, maar gewoon uit de losse pols (met blokhaak als oog geleiding).

@athanor: De foto's zijn gemaakt met mijn telefoon. Heeft niet de beste lens. Waarschijnlijk had ik de ontspanner idd wat meer tijd moeten geven, maar het knopje is zo gevoelig :(

Zoals gezegd heb ik vandaag de andere kant gedaan en deze zijn al weer een stuk beter. Helaas ben ik nu te gaar om nog foto's te nemen en te converten, dus dat komt morgen wel.
Dan heb ik nog wel een vraag. Aangezien ik nog niet zo goed en consistent kan zagen, zijn de zijkanten van de pinnen en de staarten niet optimaal. Hoe proberen jullie deze pas te maken? Ik heb het maar met een vijl gedaan.

Groet en dank.
 

ironmikie

Actieve deelnemer
16 nov 2009
332
0
Bij deze de tweede set zwaluwstaartjes. De foto's zijn verre van helder, waardoor ze mooier lijken dan ze daadwerkelijk zijn.

Nu nog hetzelfde voor de onderkant.

Attached files
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.