Krukje

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
.....Krukje.......Dat klinkt minder spectaculair als "Classic Step Stool "

Onze TommyMac ( http://www.thomasjmacdonald.com/ ) heeft eens in FWW een leuk krukje geschreven, compleet met bouwtekening erbij. Op zijn site staan zelfs een aantal filmpjes over de aanpak van dit project.

Dit weekend was ik begonnen met het ruwe hout te vlakken,schaven en op maat te zagen. Alle verbindingen uitgetekend en uitgezaagd/gehakt. Gisteren alles in elkaar gezet.......hier en daar toch een klein kiertje in de zwaluwstaarten. Grrr....daar dus maar kleine stukjes bijpassend hout in getimmerd. De nog kleinere kiertjes heb ik gehandeld met een magische mix van schuurstof en houtlijm :D :D Geen gat zo groot of ik smeer het dicht :D :D Tja, weer een goed leermoment. De volgende keer toch meer aandacht voor het zagen en niet teveel met het bezoek kletsen.

Ik hoop morgen met het geheel verder te kunnen. Schuren,schuren en dan alles afwerken.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Nou, het krukje zit dus in elkaar. Aan het afwerken ben ik nog niet toegekomen. Grotendeels door het feit dat mijn kinderen het krukje al in gebruik genomen hebben :D :D



Mooi he!!!

Vanmiddag zouden we met zijn drieen het krukje gaan schuren.........in de praktijk betekent dat dat ze 5 minuten helpen en dan dat papa zelf de rest doet :D :D Ach, dit zijn wel mooie momenten!!

Attached files
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Krukje is goed gelukt, kleurcombinatie is inderdaad erg mooi!
Dit project staat al op mijn "nog te maken" lijst sinds het filmpje uitkwam. Zal nog wel even duren voordat het er uiteindelijk van komt.
 

Dirkhj

Actieve deelnemer
Ieder z'n vak zal ik maar zeggen.
Het zal wel te verklaren zijn maar voor mij is het onbegrijpelijk hoe je dergelijke goedsluitende passingen kan maken en dan ook nog op willekeurige afstand en afmeting.
Knap werk

Groeten Dirk
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Gestoomd peren staat nu bij mij in de top 10 !!!

hier nog een foto van het krukje met een laagje olie....ik moet toegeven dat ik niet veel aandacht heb besteed aan het afwerken van het geheel... :oops: :oops:



Er komt vast en zeker nog eens zo'n krukje , dan even wat meer aandacht voor de verbindingen en dan ook de afwerkingen :D

Attached files
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Ziet er een stuk beter uit dan die dingen van Ikea! Maar heeft het krukje niet de neiging om te klinken als je te ver op de hoge kant gaat staan? Waarschijnlijk is het niet bedoeld als trapje, maar, hoe gaat dat hé? Ik heb ooit van restjes plaat zo een trapje gemaakt voor gebruik op werf, maar heb het weggedaan (en vervangen door een Ikea exemplaar) omdat het te gevaarlijk was. Even niet opletten, en hopla. Die trapjes van Ikea hebben poten schuin naar achter om dit te voorkomen.

Mathieu
 

knutselaar

Actieve deelnemer
25 sep 2010
202
0
heel mooi krukje geworden Rick

en ook heel mooi hout dat gestoomd peren
ik dacht altijd dat peren altijd licht van kleur was

groeten Bas
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
rickkoorman zei:
Gestoomd peren staat nu bij mij in de top 10 !!!

Er komt vast en zeker nog eens zo'n krukje , dan even wat meer aandacht voor de verbindingen en dan ook de afwerkingen :D

Mooi project Rick, vooral de kleine staartjes geven het de uitstraling van echt handwerk, dat zie ik geen router doen. Weet je nog ongeveer hoelang je alles bij elkaar bezig bent geweest. Ook mooie hout combinatie.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
@matthieu : het ontwerp gaf inderdaad aan dat de hogere zijde schuin kon lopen. Ik heb besloten om dit niet te doen en evt te bewaren voor een 2e poging. Dit was meer een soort van prototype.

@bas : gaaf he, dat peren!!

@Hugo : Met een router was dit inderdaad niet gelukt, dat is ook een van de redenen dat ik vaak kies voor een fijne verbindingen. Ik schat dat ik totaal iets van een middagje ben beziggeweest(excl lijm-droog-tijd), dit keer relatief rustig aan gedaan. Kwam eigenlijk meer door het bezoek in de werkplaats maar dat maakt helemaal niet uit.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Hoi Rick,

Ik vind hem ook mooi! En je hoeft je echt niet te schamen voor de zwaluwstaartjes.

Dat perenhout doet me wel wat aan appel denken. Heel mooi die fruitbomen.
 

monkeyfreek

Actieve deelnemer
25 jan 2011
286
0
Mooi krukje !
Het heeft nog een mooie robuuste uitstraling met die 2 horizontale latten vooraan .


groetjes
ruben
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.