tuinstoelen van robinia

A

Athanor

Guest
De afgelopen tijd heb ik mijn tuinstoelen afgemaakt. Ik heb de verschillenden onderdelen de afgelopen twee jaar aangemaakt en bewerkt, maar gaf steeds prioriteit aan andere projecten zoals verbouwingen, aanbouw en werkplaatsverbetering. Toch nu weer eens wat meubelmakerswerk afgerond. Geeft een goed gevoel om weer eens een mooi werkstuk te maken, daar heb ik de werkplaats en machines toch ook voor nietwaar :?

Ik zal de foto's in drie bijdragen plaatsen, zodat het laden niet te veel tijd neemt.

Fons







Attached files
 

Bram Sibma

Actieve deelnemer
9 mrt 2010
234
0
erg mooie serie met een zeer geslaagd resultaat!

Leerzaam om al deze stappen te zien.

Bram
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Mooie tekeningen staan er in het hout. Heb je ze zelf bedacht of een tekeningetje van internet geplukt? Waar heb je de stoelen mee afgewerkt? Waarom heb je de zitting niet van onderaf vast geschroefd?
 
A

Athanor

Guest
Ik heb ze gemaakt n.a.v. een artikel in een Engels houtbewerkersblad. Zelf tekeningen gemaakt naar de maatvoering die daarin aangegeven was. Ik heb al eens een bank volgens hetzelfde model gemaakt. De zitting heb ik op de klassieke manier gemaakt, er zitten dikke klampen onder, dat vraagt om lange schroeven van verlschillende lengtes, waarvan maar max 15 mm. in de latten kan, ik vond dit sterker.

fons
 

simon

Actieve deelnemer
10 dec 2010
357
19
Zuid-holland
Beste Athanor,
Wat een mooi stukwerk wil ik ook wel maken.
Toch nog een paar vraagjes.
Welke lijm heb je gebruikt en wat is de functie van dat blauwe plakband wat je tijdens het lijmen gebruikt.
Zijn er tekeningen van de stoelen voor handen.
Dank Simon
 
A

Athanor

Guest
Hallo Simon,

De functie van de tape, zowel de blauwe als de witte, is om de gemorste lijm uit de verbindingen zo weinig mogelijk op het hout te krijgen. Het lijkt extra werk, maar bespaart heel veel schoonmaken van de verbindingen achteraf. Ik werk met Ivana (frencken) PU D4 (bruis)lijm soms de pasteuze variant maar ook wel de wat dunnere soort.

Als je me in een PB je emailadres stuurt, mail ik je het artikel dat ik heb gebruikt om de stoelen (en bankje) te maken.

Groet van Fons
 
A

Athanor

Guest
Voor alle geinteresseerden heb ik het artikel opgezocht dat ik heb gebruikt om de tuinstoelen te maken. Hieronder is dat in de bijlage te downloaden.

Fons



Attached files tuinbank artikel.doc (10.5 MB)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.