Welkom bij www.woodworking.nl.
Resultaten 1 tot 10 van de 10
    Athanor
    Guest

tuinstoelen van robinia

De afgelopen tijd heb ik mijn tuinstoelen afgemaakt. Ik heb de verschillenden onderdelen de afgelopen twee jaar aangemaakt en bewerkt, maar gaf steeds prioriteit aan andere projecten zoals verbouwingen, aanbouw en werkplaatsverbetering. Toch nu weer eens wat meubelmakerswerk afgerond. Geeft een goed gevoel om weer eens een mooi werkstuk te maken, daar heb ik de werkplaats en machines toch ook voor nietwaar :?

Ik zal de foto's in drie bijdragen plaatsen, zodat het laden niet te veel tijd neemt.

Fons

Attached files

Athanor
    Guest

Re: tuinstoelen van robinia

Attached files

Athanor
    Guest

Attached files

erg mooie serie met een zeer geslaagd resultaat!

Leerzaam om al deze stappen te zien.

Bram

Mooie tekeningen staan er in het hout. Heb je ze zelf bedacht of een tekeningetje van internet geplukt? Waar heb je de stoelen mee afgewerkt? Waarom heb je de zitting niet van onderaf vast geschroefd?

Athanor
    Guest

Ik heb ze gemaakt n.a.v. een artikel in een Engels houtbewerkersblad. Zelf tekeningen gemaakt naar de maatvoering die daarin aangegeven was. Ik heb al eens een bank volgens hetzelfde model gemaakt. De zitting heb ik op de klassieke manier gemaakt, er zitten dikke klampen onder, dat vraagt om lange schroeven van verlschillende lengtes, waarvan maar max 15 mm. in de latten kan, ik vond dit sterker.

fons

Moderator
    Ingeschreven
    Nov 2008
    Blog Berichten
    1

Mooi project Fons!!!

De foto's maken alles inderdaad duidelijk. Bedankt voor het posten.

Beste Athanor,
    Wat een mooi stukwerk wil ik ook wel maken.
    Toch nog een paar vraagjes.
    Welke lijm heb je gebruikt en wat is de functie van dat blauwe plakband wat je tijdens het lijmen gebruikt.
    Zijn er tekeningen van de stoelen voor handen.
    Dank Simon

Athanor
    Guest

Hallo Simon,

De functie van de tape, zowel de blauwe als de witte, is om de gemorste lijm uit de verbindingen zo weinig mogelijk op het hout te krijgen. Het lijkt extra werk, maar bespaart heel veel schoonmaken van de verbindingen achteraf. Ik werk met Ivana (frencken) PU D4 (bruis)lijm soms de pasteuze variant maar ook wel de wat dunnere soort.

Als je me in een PB je emailadres stuurt, mail ik je het artikel dat ik heb gebruikt om de stoelen (en bankje) te maken.

Groet van Fons

Athanor
    Guest

Voor alle geinteresseerden heb ik het artikel opgezocht dat ik heb gebruikt om de tuinstoelen te maken. Hieronder is dat in de bijlage te downloaden.

Fons

Attached files tuinbank artikel.doc (10.5 MB)

Forum Rechten