A2-staal vs Teak

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Crimeneel man! Dat ziet er echt heel bijzonder uit. En net als Mathieu ben ik erg benieuwd hoe je dat geflikt hebt.
 

David80

Actieve deelnemer
25 nov 2009
461
1
Hoewel ik nog maar een middag aan het testen ben geweest met de beitel lijkt de snijkant zich prima te houden. Maar het is nog even afwachten hoe het een en ander gaat op de lange termijn.

Verder is het maken van zon beitel niet heel complex, het kost alleen ontzettend veel tijd. Ik heb 2 beitels tegelijk gemaakt en ben ongeveer 3 dagen bezig geweest. De enige elektrische apparaten die zijn gebruikt zijn de kolomboor en de werkbankslijper. De rest met de ijzerzaag, vijl, slijpstenen en draadtappen.

Het grote probleem is inderdaad dat ik geen freesmachine heb en ook geen spullen en kennis om te solderen. Dat heb ik opgelost door 2 strippen staal op elkaar te plakken met metaallijm. Zo creeer je dus een uitsparing aan de voorkant waar een 'donor' vlakbankbeitel in gemonteerd zit met 2 metaalschroeven. De vlakbankbeitel is een stalen drager met een ingelegd plaatje hardmetaal dus daar hoefde ik niet doorheen te boren, alleen het op lengte maken hiervan heb ik met een slijptol met diamantblad voor tegels gedaan. Dus het is niet de netste/meest logsiche oplossing maar je moet roeien met de riemen die je hebt. En waar het uiteindelijk om gaat is dat het functioneert.

Eerst op de diamantsteen K400 en vervolgens de Bester K1000 de beitel gevlakt (pffffewwww :oops: ) Vervolgens op de werkbankslijper een fase van 35 graden eraan geslepen en vervolgens vlak slijpen op een grove slijpsteen. De vlakbankbeitel was origineel 45 graden geslepen door de fabrikant. Dit heb ik aangehouden door een microfase van 40 graden aan te houden met een 5 graden back bevel. Zo heb je min of meer een york-pitch. Het slijpen van de microfase (hardmetaal) heb ik gedaan op een K400 diamantplaat en vervolgens een Bester K1000 steen, heel goede steen dus want hij heeft geen problemen met hardmetaal en blijft behoorlijk lang vlak. De Bester K4000 lijkt weinig te doen. Dus waarschijnlijk is de K1000 het laatste wat de snijrand heeft gekregen. En dan zulke krullen produceren... in dit stadium bevredigend.

De 2e beitel ga ik een microfase van 40 graden aanhouden zónder backbevel van 5 graden. Ik heb toch het idee dat je met een backbevel meer moet duwen op de schaaf om hem te laten snijden dit heb ik ook met A2 staal ondervonden. Dus idealiter geen back bevel voor mij. Maar bepalend is hoe de snijkant zich houdt.

Verder vraag ik me af, in hoeverre met hardmetaal een scherper slijpresultaat kan worden bereikt met stenen fijner dan K1000. Zo ja dan ga ik dus op zoek naar een andere steen ipv. de Bester K4000 die wel effect heeft.
 

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
hey hallo
bravo
zowel creatief met hout als met staal goed hoor ben echt onder de indruk dat de groote fabrikanten er nog niet mee op de markt zijn gekomen gr leroy en succes met je tweede beitel
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Heel inventief hoor!

Als je "alles" wilt weten over het slijpen van harde staalsoorten op waterstenen, moet je de blog Tools from Japan eens lezen. Die kerel heeft een hele uitgebreide test van verschillende stenen en verschilende staalsoorten gedaan, op z'n aanrecht. ik geloof dat de reeks hier start:

http://www.toolsfromjapan.com/wordpress/?p=672
 

David80

Actieve deelnemer
25 nov 2009
461
1
Dank je Seek voor de link, maar die test heb ik laatst al grondig bestudeerd voor de aanschaf van een aantal nieuwe stenen. Verder is Hardmetaal iets van 91HRC dus de test is niet representatief. Sowieso moet je een silicium carbide steen hebben of diamant. En de meeste zijn aluminium oxide.

Momenteel heb ik de sigma power select II 240 en de bester 1000K, beide sica stenen. Er gebeurd wel iets, maar ze hebben er moeite mee. Beste is diamant dat gaat echt ongekend snel. Atoma 400 plaat heb ik maar die is in een paar maanden tijd opgesleten. :(
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Ja dan wordt het diamant korrels. Die zijn op zich vrij goedkoop, maar het zoeken van een geschikt substraat is nog een heel gedoe heb ik begrepen. En je moet heel netjes werken om niet je hele werkplaats te "besmetten" met diamant gruis...
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.