TV Lift: Zelfbouw Mogelijk ?

stefan1

Actieve deelnemer
27 nov 2010
120
1
Breda
Hallo,

Bijna iedereen kent ze wel de oh zo mooie maar dure tv liften:

lmNB_qSic8w[/MEDIA]]


Is er een mogelijkheid om deze zelf te maken ?

Heeft iemand hier op het forum al eens een gok gewaagd en geprobeerd ?

Of kan iemand mij de theorie uitleggen van de tv lift,

Nog belangrijker, is het zelf te maken zoja goedkoper als kopen ?

Gr Stefan
 

tuoh

Oud hout
Je kan alles zelf maken, maar tegen welke prijs, of hoe handig ben je, over welke machines kan je beschikken?

Er zijn twee wezenlijk verschillende systemen gangbaar, een kleine schaarlift, of een lineair systeem.
Beide worden aangedreven door een elektrische motor, eventueel voorzien van een reductiekast, die op zijn beurt een draadspindel aandrijft, of via een pouliesysteem een as met twee tandwielen aandrijft. Deze tandwielen lopen op hun beurt op twee tandlatten die links en rechts in de constructie voorzien zijn.
Ook de motor voorzien van een klein tandwiel is een mogelijkheid, dit loopt dan op een centrale tandlat. Deze constructie impliceert dan wel dat er twee geleidebanen mee in de constructie moeten opgenomen worden.

Je zou ook een pneumatische cilinder kunnen gebruiken, maar waar blijf je dan met de compressor? :D

Er zijn dus verschillende opties, maar wil je zelf aan de slag dan moet je eerst alle onderdelen apart aankopen, en nadien beginnen samenbouwen, en dan maar hopen dat je op het einde van de rit een werkbaar geheel in elkaar geknutseld hebt, zo niet dan is het zonde van het bestede geld.

Ik zou dus opteren voor een bestaand type, minder kopzorgen, en vermoedelijk maar even duur als een zelfgebouwd exemplaar.

Mvg,

André
 
A

Athanor

Guest
Ik kan me herinneren dat er eens een topic geweest is waar dit onderwerp is besproken. Volgens mij waren er zelfs links naar leveranciers van dergelijke liften bij vermeld. Maar mijn poging om dat topic via zoekargumenten te vinden loopt stuk :cry:
Misschien is er iemand die daaraan een bijdrage leverde die wil reageren?

Fons
 
A

Athanor

Guest
Jaa! Die bedoelde ik! Welk zoekargumenten gebruikte je nu?
 

stefan1

Actieve deelnemer
27 nov 2010
120
1
Breda
Ah Bedankt, daar kan ik een hoop info uit halen, had zelf al gezocht op TV Lift etc maar kwam ook niet verder.

Doe ook aan modelbouw, auto's electro met Brushless (Borstelloos) en Lipo accu's is tegenwoordig de toekomst, daarmee krijg je wel een klein idee over aandrijving, techniek kwa electra etc.

Ik zou toch denken dat je met een Stappenmotor of sterke motor met een stuk touw als oprol systeem zeg maar een heel eind komt.

Ik zal binnenkort eens wat gaan Orrienteren op de mogelijkheden en de prijzen van onderdelen, kijken of het rendabel is om er zelf een te bouwen.

Het meubel is natuurlijk geen probleem :lol:

Bedankt,

Gr Stefan
 

janvandijk

Actieve deelnemer
1 okt 2008
342
2
ik zou in ieder geval zorgen voor dan wel een systeem met katrollen en of een tegengewicht om de kracht die je motor nodig heeft een groot stuk te kunnen verminderen.

Ben heel benieuwd naar de uitkomsten en zie graag foto's en beschrijvingen als het zo ver is :)
 

Zelfbouw

Nieuw lid
5 okt 2011
1
0
Het bouwen van een tv-lift is al een erg oud concept.
Ik kan mij herinneren dat ik er een heb gebouwd zo een veertig jaar geleden, maar toen hadden we nog hele grote dikke zware tv’s.
Dat was een grote vierkante onderkast waar we drie binnenbanden van een auto als een harmonica op elkaar geplakt hadden en door middel van een klein stofzuigertje het ding opbliezen.
Dat was dan weer bevestigd op een multiplex-plaat die via een geleiding naar boven werd geduwd.
Met het openen van een ventiel zakte de tv langzaam weer terug. Materiaal kosten toen ongeveer 150 gulden inclusief het stofzuigertje met blaasmond.
Maar als ik er weer een moest maken voor een led tv (die weegt maar een paar kilo ) dan koop ik een lineair lift, te koop bij Screentech.nl voor nog geen 250 Euro, daarna nog een leuk kastje er omheen en klaar is kees.
Simpeler kan haast niet.
De Zelfbouwer.
 

ArieProduction

Actieve deelnemer
13 aug 2008
176
1
Wageningen
www.builtin.nl
al eens mee bezig geweest, alleen nog niet zo succesvol

[youtube][/youtube]

de geleiding is gemaakt van standaard lade geleiders, het mechanisme wat ik hier aandrijf met een accuboor is een stuk draadstaal en een aantal inslagmoeren. Ding trekt scheef, dus moet nog een manier vinden om de aandrijving achter de tv te plaatsen. Of met een ketting overbrenging 2 stukken draadstaal aandrijven.
 

Ton Vinken

Nieuw lid
1 jul 2011
22
0
Volgens mij is dit simpel te maken met het mechaniek van electrische ramen uit een vrachtwagen. Uit een luxe wagen lijkt mij wat aan de zwakke kant. Het enige is een 24 volt voeding en een standby killer.
 

stefan1

Actieve deelnemer
27 nov 2010
120
1
Breda
Hmm oké, dit projectje staat even in de koelkast, niet zoveel tijd meer naast 4 dagen stage en 1 dag school, opleiding tot interieurbouwer :D
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.