Eikenrand om MDF blad zetten

pjerdulac

Actieve deelnemer
12 jul 2010
81
0
Bonjout,

Ik wil een bureau blad maken van 32 mm dikke plaat MDF en hierom een massiek eiken rand zetten, hoeken onder verstek. Denk er aan een gleuf in de rand te frezen en het eiken contra te profileren; gelijkend aan messing groefsysteem. Ziet iemand valkuilen of gaat dit lukken?
 

tuoh

Oud hout
Geen valkuilen, de voorgestelde methode was vroeger namelijk de geëigende manier om zo een klus aan te pakken. Tegenwoordig zijn de lijmen dusdanig verbeterd dat je de latten er ook koud kan tegen lijmen.
Dat komt ook niet meer los.
Ook de toepassing van een losse veer, Lamello's, en Domino's kunnen hier voor gebruikt worden. Deze worden niet meteen toegepast om een sterkere verbinding te krijgen, maar om het wisselen of verschuiven van de kantlatten tegen te gaan.

Mvg,

André
 

Geertjun

Actieve deelnemer
27 apr 2010
224
18
Holten
Als ik (gefineerde) mdf platen gebruik, lijm ik er meestal koud een kantlat massief hout tegen aan i.c.m domino's. En als je niet over zo'n machine beschikt voldoet alleen het koud op elkaar verlijmen meer als voldoende. (zoals Tuoh ook al beschrijft) Alleen zonder heb je waarschijnlijk wel iets meer lijmtangen nodig, om het wisselen tegen te gaan.
 

jefmen

Moderator
23 nov 2009
1.054
62
ik lijm zelf gewoon latten koud tegen het MDF aan die breder zijn dan het MDF en dat schaaf/frees ik dan weg.
Je zou ook een spijker in het MDF slaan en de kop er vanaf knippen dan drijven ze ook minder weg.

@Geertjun

ik weet niet hoe dik jou latten zijn maar ik vind een domino een beetje teveel van het goede. Met een lamelo lukt het net zo goed.
 

borre

Actieve deelnemer
14 jun 2008
538
63
munstergeleen (Lb)
Koud lijmen is geen enkel probleem als alle vlekken netjes vlak en haaks zijn. Bij dikkere latten moet je toch wel letten op de nerfrichting. Als je latten neemt waarbij de nerf mooi in langsrichting loopt zal je niet snel een probleem krijgen. Als er echter een stuk bijzit waarvan de nerf een beetje warrig loopt, loop je toch wel een behoorlijke kans dat deze lat zodanig uitzet dat hij zichzelf of een aansluitende lat los van het Mdf drukt (eigen ervaring). Ook bij gebruik van zeer sterke lijmsoorten !

Ed
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.