Trespa in een keukenkastje lijmen

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Zoals sommigen wellicht weten ben ik al een tijdje bezig om een keuken te bouwen. Ik ben nu bij de kasten aanbeland en vraag me af wat ik met de aanrechtkast ga doen.

Ik bouw de kasten van 18mm multiplex en een 9mm multiplex achterwand in een groef. De kasten ga ik met lamellos in elkaar zetten. De onderkasten zijn van berken multiplex, prima spul hiervoor, wel zwaar trouwens! Vervolgens wordt alles in de blanke parketlak gezet.

Voor de aanrechtkast maak ik me een beetje zorgen over vocht en vervuiling. Op zich kan het gelakte multiplex wel wat hebben, maar misschien kan een extra laag geen kwaad. In een commerciele, volledig van massief hout gemaakte keuken heb ik wel eens een bekleding van de aanrechtkast met alu traanplaat gezien. Maar aluminium plaat lijkt me vrij kwetsbaar wat krassen betreft en zo'n traanplaat maakt ook niet echt lekker schoon.

Nu dacht ik er aan om de achterwand van trespa te maken en de bodem met dun trespa te bekleden. De zijkanten zijn dan niet extra beschermd, maar lijken me ook minder kwetsbaar.

Vraag is nu, hoe lijm je trespa het best op multiplex en hoe kan je de naden goed afdichten? Syliconenkit ben ik niet zo weg van eigenlijk. Bestaat er geen betere kit, of iets als epoxylijm?
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Polymere Kit van Bison (of een ander merk :lol: ), in verschillende kleuren, is in alles superieur aan siliconenkit en je behoudt een enigszins flexibele verbinding ivm werken van het hout.

jaap
 

tuoh

Oud hout
Bij het verwerken van dikkere Trespaplaat wel rekening houden met de grote rek en krimp van deze platen.
Twee platen mogen in de lengte of breedte nooit naadloos tegen elkaar geplaatst worden, dat gaat gegarandeerd fout.

De platen ook nooit vol verlijmen op een houten ondergrond, maar steeds met dotten lijm of kit werken.
Het is een levendig materiaal om het zo maar uit te drukken.

Dan lijkt mij HPL plaat van 1,2mm of 1,8mm dik heel wat beter voor toepassing in de keuken, meer keuze in kleuren, werkt niet, makkelijk te verlijmen, etc. Verlijmd op een drager is deze plaat zeker evenwaardig aan Trespa. In feite is Trespa een dikke HPL plaat :)

HPL= high pressure laminate. Bekende merken zijn, Formica, Abet Laminati (Print) etc..

Een beter maar ook (veel) duurder alternatief is Corian, heel veelzijdig en makkelijk in onderhoud dat wel.


Mvg,

André
 

designer-john

Actieve deelnemer
29 nov 2010
272
1
Maar houd ook bij Corian rekening met het werken (rek en krimp) van het materiaal.
Als je dit onderschat gaat het zeker mis.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Het zal wel HPL worden. Ik weet alleen niet zo goed waar je zo iets koopt (tips, in de buurt van Leiden?)
HPL is dun dus lijkt me meer werken als een soort fineer dus weinig problemen met krimp.
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Hpl platen zijn voor zover ik weet voor particulieren lastig aan te schaffen. Probeer het eens bij een interieurbouw zaak. En neem iets meer dan je daadwerkelijk nodig hebt, HPL is vrij prijzig.

Heb je ook fotos van het proces tot nu toe?
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Renault zei:
Hpl platen zijn voor zover ik weet voor particulieren lastig aan te schaffen. Probeer het eens bij een interieurbouw zaak. En neem iets meer dan je daadwerkelijk nodig hebt, HPL is vrij prijzig.

Heb je ook fotos van het proces tot nu toe?

Bedankt voor de tip. Ik zal hier eens rond bellen. Echt haast heeft het nog niet.
Foto's vind je in overvloed op m'n blog (zie hieronder).
 
A

Anonymous

Guest
HPL kost niet zo veel,vanaf 6 e m2,afhankelijk van het merk en design.
Je dient de plaat wel tegen te plakken met hpl,anders gaat hij kromtrekken.
Er zijn ook voor beplakte platen in de handel.Hpl,berken,hpl.
Vaak zijn er bij keukenbouwers,interieurbouwers etc wel rest stukken.

Als ik een keuken lever,laat ik altijd een alu plaat in de spoelkast maken.
langs de zijdes en achter omhoog omzetten,aan de voorkant naar beneden.
water loopt dan uit de kast,de plaat is makkelijk te verwijderen,voor schoonmaak etc,
en je kunt hem weglaten als je het niet mooi vindt.
Maar ala,ieder zijn methode.

Succes anyway.

:mrgreen:
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Henkus zei:
HPL kost niet zo veel,vanaf 6 e m2,afhankelijk van het merk en design.
Je dient de plaat wel tegen te plakken met hpl,anders gaat hij kromtrekken.
Er zijn ook voor beplakte platen in de handel.Hpl,berken,hpl.
Vaak zijn er bij keukenbouwers,interieurbouwers etc wel rest stukken.

Als ik een keuken lever,laat ik altijd een alu plaat in de spoelkast maken.
langs de zijdes en achter omhoog omzetten,aan de voorkant naar beneden.
water loopt dan uit de kast,de plaat is makkelijk te verwijderen,voor schoonmaak etc,
en je kunt hem weglaten als je het niet mooi vindt.
Maar ala,ieder zijn methode.

Succes anyway.

:mrgreen:

Ja die methode had ik dus gezien in die commerciele keuken. Ik wist niet dat die dan los zit. Alu plaat knippen en buigen kan ik makkelijk op m'n werk dus dat is het probleem niet. Gebruik jij gladde plaat of zo'n traanplaat?
 
A

Anonymous

Guest
Gewoon 0,5mm alu gebruiken.
Geen traanplaat,is moeilijk schoon te houden.
Glad is het woord.

Succes.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.