3 stukken hout verbinden

peterderooij

Actieve deelnemer
7 sep 2008
584
0
Op het internet, maar ook in de vele boeken over houtbewerking, is gemakkelijk te vinden hoe twee balkjes/regels/latjes verbonden kunnen worden. Er zijn genoeg voorbeelden, van eenvoudige halfhoutsverbindingen tot prachtige japanse houtverbindingen.

Nu moet ik voor een hobbyprojectje 3 stukken hout verbinden zoals in het bijgevoegde plaatje is te zien (zeg maar 3 balkjes met de koppen tegen elkaar onder rechte hoeken) maar heb geen idee hoe ik de verbinding zou kunnen maken. Wie kan me helpen?

Attached files
 

TH0M

Actieve deelnemer
9 sep 2010
664
29
Arnhem
Wat is de functie van het geheel. Spijker je er gipsplaten tegen aan, of wordt het een deel van een meubel? Wat van soort materiaal ga je gebruiken?

Groeten,
Thom
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
De makkelijkste manier is om de horizontale stukken met een halfhoutsverbinding te maken. Het verticale stuk zet je er dan met een blinde pen-en-gatverbinding in, dat wil zeggen: de pen gaat net niet door het bovenste stuk heen. De pen helpt de halfhoutsverbinding op z'n plek te houden, en doordat-ie in een blind gat zit hou je het kopse eind droog. 't Is weliswaar geïmpregneerd hout, maar het kan nooit kwaad.

Maar je zegt: kasje, dus ik neem aan dat je er ruitjes in wilt maken. Had je al ideeën over hoe je dat gaat doen?

Arthur
 

peterderooij

Actieve deelnemer
7 sep 2008
584
0
Bedankt, dat klinkt als een werkbare oplossing, hoewel het maken van een pen/gat verbinding voor mij nieuw is (eerst maar eens een paar keer oefenen).

Voor het plaatsen van de ruiten wil ik het hout profileren, zodat ik deze met glaslatjes vast kan zetten.

In de bijlage staat een tekening van de vorm die de kas moet krijgen. Dit is alleen voor de maten, voor ik begin wil ik een tekening maken waarin de benodigde constructie is te zien (en een deur + wat ramen die open kunnen zou ook wel handig zijn).

Attached files
 

ironmikie

Actieve deelnemer
16 nov 2009
332
0
Peter,

Bij het maken van een onderstel voor mijn tafelzaag had ik ook dezelfde uitdaging. Ik heb toen gekozen voor de oplossing die je kan zien op de foto. Mijn uitwerking was matig, maar wel handig en sterk.

Groet,

Mike
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
peterderooij zei:
Voor het plaatsen van de ruiten wil ik het hout profileren, zodat ik deze met glaslatjes vast kan zetten.

Daarmee raak je wel weer het voordeel van het geïmpregneerde hout kwijt. Dit zit namelijk maar net tot onder de oppervlakte en als je er dus in gaat zagen, komt er onbeschermd hout bloot te liggen. Naderhand zal het dus wel weer nodig zijn om het geheel weer goed in de, bijvoorbeeld verf, te zetten.
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Een deur? De hoogte van die kas is stahoogte? Ik dacht dat je "kasje" zei, dan denk ik aan iets ter grootte van 3 kroppen sla ofzo :) Maar dan moet je toch wat anders verzinnen dan de verbinding die ik beschreef, anders kan je bij de eerste stevige windvlaag scherven gaan rapen. En die verbinding is ook niet zo heel handig op schuine stukken.

Arthur
 

peterderooij

Actieve deelnemer
7 sep 2008
584
0
O, ja met 'kasje' bedoelde ik 3x2 meter o.i.d. :oops: (mijn buurman heeft 2 kassen van +/- 4x10m dus ik heb het met hem wel een over mijn plannen voor een 'kasje'), dus geen halfhouts + pen & gatverbinding. Iemand nog ideeën?

'jp', bedankt, hier had ik nog niet aan gedacht. Misschien zou ik beter hardhout kunnen gebruiken en deze behandelen?
 

tuoh

Oud hout
Vergeet die constructie met drie stukken hout, toch in dit geval, dat is veel te omslachtig en te zwak van uitvoering.
Je geraakt hopeloos in de knoei met de glassponningen, daar moet je steeds rekening houden met penverminderingen en verschoven penborsten, op den duur hou je geen gat of pen meer over :eek:

Deel die serre op in vier zijden, twee puntgevels, en twee dakvlakken, dat gaat al heel wat anders werken.
Monteer elk element als een onafhankelijk iets, en eens de verschillende elementen gemonteerd zijn breng je ze samen tot één geheel. (schroeven in de glassponning)
Die afzonderlijke elementen bouw je te samen met een pen een gat verbinding, een halfhoutse verbinding, etc.. keuze genoeg.
Zo bouw je nadien al deze elementen samen om een halve dag, terwijl al het voorwerk in de werkruimte kan gebeuren.
Bijkomend voordeel bij deze manier van werken, alle punten waar krachten opkomen zoals hoeken, nok, aansluiting puntgevel met dakvlak, etc. zijn dubbel uitgevoerd, dwz. daar heb je steeds twee stukken hout tegen- of op elkaar liggen.
Nadeel bij deze manier van werken, op elke plaats waar twee elementen tegen elkaar komen krijg je telkens een dubbele hoekstijl, je hebt dus meer hout nodig, maar daar staat tegenover dat je bij deze manier van werken de houtmaat lichter kan nemen. Elk voordeel heb zijn n..........

Voor een windverband in heel deze constructie gebruik je best metalen strips, breng die aan in kruisverband, en gebruik liefst de gegalvaniseerde soort.

Mvg,

André
 
A

Athanor

Guest
Ik loop met een soortgelijk idee rond en heb al eens rondgekeken naar de mogelijkheden een houten kas te bouwen. Daarbij ontdekte ik dat het vroeger normaal was om een houten kas te bouwen, van vurenhout vaak. E.e.a werd vrij simpel in elkaar gezet en van glas voorzien en een verfje gegeven. Kwam op een site terecht die de betreffende profielen nog levert naast hulpmiddelen om het glas te bevestigen. Deels adviseren ze de constructie op soortgelijke manier te versterken als André aangeeft, maar je kunt er ook aanwijzingen vinden hoe vroeger de kassen werden gemaakt. Zelfs 2e hands glas leveren ze in standaardmaten.

Zie maar eens voor wat informatie op de volgende site:
http://www.handelsondernemingdevogel.nl/index.php?paginaid=47

Ik heb nog de partijtje lariksplanken liggen 20 mm dik en 20 cm breed, die ik wil lamineren en daarna de profielen maken. Hou ons op de hoogte van je keuzes, ik hoop er van te leren.

Succes en groet van Fons
 

peterderooij

Actieve deelnemer
7 sep 2008
584
0
André: dit gaat t'm worden, dit vereenvoudigd én verstevigd de constructie dusdanig dat ik verwacht dit te kunnen uitvoeren

Fons: 'de vogel' kon ik al, ik heb daar vorig jaar kanaalplaten en profielen e.d. gehaald voor mijn terrasoverkapping en ben van plan daar het glas voor mijn kas(je) te kopen, maar de pagina uit je link is nieuw voor mij, dus bedankt. Ik zal foto's maken van de uitvoering en verslag uitbrengen op dit forum (reken niet op een snelle voortgang want dit zal tussen de andere klussen in en rond het huis moeten plaatsvinden, welke hogere prioriteit hebben volgens de bazin ;) ).

Allen bedankt voor de reacties!

Ik twijfel nog over de te gebruiken de houtsoort, het doel van zelfbouw is, naast de voldoening die het geeft, het besparen van geld. Ik heb geen idee hoe lang (goed geverfd) vuren mee gaat, maar dan kan volgens mij niet lang goed gaan in warme en vochtige omgeving in de kas. Maar aan de andere kant is hardhout uiteraard weer een stuk kostbaarder. Suggesties zijn welkom!
 

tuoh

Oud hout
Thermisch gemodificeerd hout, wat een beschrijving, vind je in de handel onder de naam "Thermowood" ook Stellacwood en Platohout zijn gelijkaardige producten.
Dit hout vraagt totaal geen onderhoud, is behandeld tot in de kern, glassponningen zagen is voor de duurzaamheid dan ook geen probleem.

Het hout komt vier zijden geschaafd op de markt, en word meest gebruikt bij terrasbouw, of als gevelbekleding.
Voor een serre is het geknipt materiaal, het gemodificeerd materiaal zit in de hoogste duurzaamheidsklasse.
De aankoopprijs is hoger dan Vuren of Grenen, maar doordat je het hout niet meer moet beschermen( lakken) maakt dat al veel goed.
Tussen het aanbod van secties zit er eentje bij dat je zo kan gebruiken, (45mm x 65mm) daar bouw je al een stevig kastje van.

Mvg,

André
 

peterderooij

Actieve deelnemer
7 sep 2008
584
0
Dat klinkt goed, ik kan echter op internet weinig tot geen leveranciers vinden van deze houtsoorten, wel tbv gevel bekleding, niet als 'timmerhout'. Weet je misschien een adres of link?

b.t.w. ik woon in de buurt van Roosendaal, tegen de Belgische grens.
 

tuoh

Oud hout
Thermowood vind je onder meer bij de firma Martens in Schoten, tegen Antwerpen.
http://www.martenshout.be

Ik kan goed aannemen dat je onder de naam Timmerhout geen Thermowood ziet verschijnen, de reden hiervoor: dit gemodificeerd hout word meestal aangeboden als terrasplank, gevelplank, tuinafsluiting, etc. dit zijn halffabricaten. Maar zoek er een geschikte afmeting tussen en je kan aan de slag. Voor wat je het gebruikt speelt geen rol.

Er zijn houthandels die als alternatief enkel tropische houtsoorten aanbieden, Massaranduba, Ipé, etc.. andere daarentegen gaan voluit voor gemodificeerd materiaal.

Het is dus wat zoeken maar je vind het wel.

Mvg,

André
 

peterderooij

Actieve deelnemer
7 sep 2008
584
0
Wederom bedankt!

(overigens had ik niet gezocht naar de term 'timmerhout' maar ik kon enkel gevelbekleding vinden onder de resultaten die ik verkreeg bij het zoeken naar Thermowood, Stellacwood of Platohout)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.