Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 19

3 stukken hout verbinden

Op het internet, maar ook in de vele boeken over houtbewerking, is gemakkelijk te vinden hoe twee balkjes/regels/latjes verbonden kunnen worden. Er zijn genoeg voorbeelden, van eenvoudige halfhoutsverbindingen tot prachtige japanse houtverbindingen.

Nu moet ik voor een hobbyprojectje 3 stukken hout verbinden zoals in het bijgevoegde plaatje is te zien (zeg maar 3 balkjes met de koppen tegen elkaar onder rechte hoeken) maar heb geen idee hoe ik de verbinding zou kunnen maken. Wie kan me helpen?

Attached files

Re: 3 stukken hout verbinden

Wat is de functie van het geheel. Spijker je er gipsplaten tegen aan, of wordt het een deel van een meubel? Wat van soort materiaal ga je gebruiken?

Groeten,
    Thom

Het is de bedoeling een tuinkasje te maken van 45x70mm geïmpregneerd tuinhout.

De makkelijkste manier is om de horizontale stukken met een halfhoutsverbinding te maken. Het verticale stuk zet je er dan met een blinde pen-en-gatverbinding in, dat wil zeggen: de pen gaat net niet door het bovenste stuk heen. De pen helpt de halfhoutsverbinding op z'n plek te houden, en doordat-ie in een blind gat zit hou je het kopse eind droog. 't Is weliswaar geïmpregneerd hout, maar het kan nooit kwaad.

Maar je zegt: kasje, dus ik neem aan dat je er ruitjes in wilt maken. Had je al ideeën over hoe je dat gaat doen?

Arthur

Bedankt, dat klinkt als een werkbare oplossing, hoewel het maken van een pen/gat verbinding voor mij nieuw is (eerst maar eens een paar keer oefenen).

Voor het plaatsen van de ruiten wil ik het hout profileren, zodat ik deze met glaslatjes vast kan zetten.

In de bijlage staat een tekening van de vorm die de kas moet krijgen. Dit is alleen voor de maten, voor ik begin wil ik een tekening maken waarin de benodigde constructie is te zien (en een deur + wat ramen die open kunnen zou ook wel handig zijn).

Attached files

Peter,

Bij het maken van een onderstel voor mijn tafelzaag had ik ook dezelfde uitdaging. Ik heb toen gekozen voor de oplossing die je kan zien op de foto. Mijn uitwerking was matig, maar wel handig en sterk.

Groet,

Mike

He waar is mijn foto? Nog maar een poging dan.

Attached files

oud hout
    Ingeschreven
    Nov 2009

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door peterderooij
    Voor het plaatsen van de ruiten wil ik het hout profileren, zodat ik deze met glaslatjes vast kan zetten.
    Daarmee raak je wel weer het voordeel van het geïmpregneerde hout kwijt. Dit zit namelijk maar net tot onder de oppervlakte en als je er dus in gaat zagen, komt er onbeschermd hout bloot te liggen. Naderhand zal het dus wel weer nodig zijn om het geheel weer goed in de, bijvoorbeeld verf, te zetten.

Een deur? De hoogte van die kas is stahoogte? Ik dacht dat je "kasje" zei, dan denk ik aan iets ter grootte van 3 kroppen sla ofzo :-) Maar dan moet je toch wat anders verzinnen dan de verbinding die ik beschreef, anders kan je bij de eerste stevige windvlaag scherven gaan rapen. En die verbinding is ook niet zo heel handig op schuine stukken.

Arthur

O, ja met 'kasje' bedoelde ik 3x2 meter o.i.d. ops: (mijn buurman heeft 2 kassen van +/- 4x10m dus ik heb het met hem wel een over mijn plannen voor een 'kasje'), dus geen halfhouts + pen & gatverbinding. Iemand nog ideeën?

'jp', bedankt, hier had ik nog niet aan gedacht. Misschien zou ik beter hardhout kunnen gebruiken en deze behandelen?

Forum Rechten