Welkom bij www.woodworking.nl.
Resultaten 1 tot 9 van de 9

Buxus stammen (Palmhout) Te koop

Beste lezers,

Ik heb een aantal dikke stukken buxus en vroeg mij af wat dat waard is. Op de foto is een stam te zien van 1,60m en ongeveer 15cm dik. Ik heb een aantal van dit soort stammen ( 3 stuks) en nog een aantal dikke takken. Ik weet nog niet precies wat ik met de stammen ga doen. Ik ga ze zoiezo verkopen. Misschien op de Nederlandse houtveiling of ergens anders. Maar om te beginnen zou ik graag willen weten wat deze partij op de foto ongeveer waard is,

Groetjes Thomas

ps: ik heb meer buxus dan alleen op de foto.

Ik ben te bereiken op 0611450479 en zit in wassenaar.

Attached files

Re: Buxus stammen (Palmhout) Te koop

Moeilijk te zeggen, is het bijvoorbeeld net gekapt? Als het nog vers is, zal de prijs niet zo heel hoog moeten worden. Ik heb eens wat rondgegoogled, maar het meeste buxushout is toch al snel 3 jaar lang gedroogd.

Het is voor mij helaas te ver om het nog rendabel op te kunnen halen.

wilco, jouw hobbyvoorhoutbewerkings link werkt niet meer !

Beste Woodworker,

Ik heb bij de Arnhemse fijnhouthandelaar opgvraagd wat de Nederlands buxushout prijs doet. En die is niet laag kan ik je vertellen!! De gezaagde prijs per kuub is 54.000 per kuub!! En de prijzen voor een enkele stam die door het hart is gezaagd en scheurvrij is gedroog kost ook al €1800,- voor de hele stam. Dit is dan wel droog, maar ik denk toch echt dat je een beetje ver af zit van je schatting. Ook al is het nog nat!

Thomas,

AFH in Arnhem is bekend niet de goedkoopste te zijn.
    Ook kan je gezaagd en gedroogd hout niet vergelijken met pas gevelde stammen.
    Buxus is mooi hout, maar heeft een nare eigenschap, http://www.houtinfo.nl/main.php?o=bo...le&item_id=249, kijk even onder drogen.
    Dat zou in kunnen houden dat er tijdens het verwerken/drogen van Buxus veel uitval is, waardoor de netto kubieke meter prijs hoog uitvalt.
    Om een goed idee te krijgen van de waarde van je hout denk ik dat je er goed aan doet bij Jaap van Leersum in Bergum (Inlands hout) te informeren.
    Die doet alleen in inlands hout, ook grotere volumes.

Peter

Moderator
    Ingeschreven
    Nov 2008
    Blog Berichten
    1

Bijzonder hout , vers gekapt ->400 per kuub
    Bijzonder hout, gezaagd ,gedroogd zonder scheuren-> zeer variabel in prijs.

Bedankt voor alle reacties! Ik ga wel even informeren bij jaap wat ik er het beste mee kan doen. Hartelijk dank!

ik ben mischien wel geintreseert maar wel niet voor het hele lot , weet je al iets van de prijs?
    het gaat mij meer om de takken dan de stammen .
    laat maar iets weten als je een prijs hebt en dan zien we wel weer

Inmiddels na 4 jaar heb ik iets meer ervaring in het drogen (en bewerken) van buksus, en heb deze week een partij schoongezaagd voor de verkoop. het hout komt uit de pyreneen en heeft daar 1 to 2 jaar in ideale omstandigheden (koppen gewaxed, donker, redelijk constante temperatuur, beetje vochtig) gedroogd. Daarna heeft het nog 1 jaar
    in nederland in de kelder gelegen, constante temperatuur , niet te droog. Bij het schoonzagen ben ik minimaal wat scheurtjes tegengekomen en heb weinig verlies in het totaal. Ik heb nu ongeveer de helft gezaagd 15 stammetjes, van t weekend zaag in de andere helft en plaats dan ook een tweede advertentie op marktplaats.
    Verder heb ik nog wat dikke stammen liggen, maar die moeten nog minimaal 1 jaar drogen, de diameter daarvan varieert tussen 9 en 14 centimeter.

http://www.marktplaats.nl/a/doe-het-...reviousPage=lr

Forum Rechten