harp afwerken met lak en/of olie?

suzanna

Nieuw lid
30 aug 2011
2
0
Beste mensen ,ik heb een kleine harp gebouwd van esdoorn en fichte ,
mijn vraag is hoe kan ik hem het beste afwerken eerst met olie en dan plastick coating of komt dat de klank niet ten goede?
graag ideen voor mijn mooie muziekinstrument. ik wil hem wel blank houden
 

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam
Het forum wil vast wel een foto zien naar dat instrument en verdere info !

Misschien is het ook een idee is op het gitaarforum je licht op te steken daar is ook een rubriek zelfbouw nu is een gitaar geen harp maar toch wel een snaarinstrument .

http://www.gitaarnet.nl/forum/
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Of informeer eens bij www.folkharp.nl of bij www.harpforum.nl of google op "harpbouwers". Dat lijken mij juiste adressen en vakkundige informatie.
vr.gr. Jan Pranger.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.828
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Ik neem aan dat een lak geschikt voor violen ook voor harpen geschikt zou moeten zijn. Voor vioollakken (eigenlijk: vernissen) zijn recepten op internet te vinden (zie bijvoorbeeld http://instrumentmaking.keithhillharpsi ... rnish.html). Over het algemeen zijn het colofoniumvernissen - lakken op basis van drogende olie, hars (colofonium, dammar, etc) en terpentijn.

Overigens denk ik dat een goede bootlak (-vernis) of een goede alkydlak (-vernis) ook prima werkt - wijze van aanbrengen (veel verdunde lagen) is denk ik belangrijker dan exacte samenstelling van de vernis. Fabeltjes dat de excellente kwaliteit van Amati, Guarneri en Stradivari violen het resultaat waren van (uiteraard zeer geheime) vernisrecepten zijn niet meer dan dat, fabeltjes, en reeds lang naar de prullenbak verwezen. Sterker nog, er zijn gegronde redenen om aan te nemen dat Antonio Stradivari en zijn Cremonese tijdgenoten gewoon een meubellak van de plaatselijke apotheek / verfmenger gebruikten.

Ten eerste waren de beroemde vioolbouwers van Cremona gewoon hele goeie vaklui (die overigens ook mindere dagen hadden, er bestaan of bestonden ook Guarneri en Stradivari instrumenten van duidelijk mindere kwaliteit; en van Guarneri wordt gezegd dat zijn instrumenten nogal 'sloppy' in elkaar zitten...), ten tweede is er iets bijzonders met het hout van met name boven- en onderblad. Dat blijkt uit verschillende metingen met verschillende moderne meetmethoden; en het lijkt erop dat die bijzondere eigenschappen het (onbedoelde) resultaat zijn van de manier waarop hout in die tijd rond Cremona gekapt en bewaard werd voordat het verder verwerkt werd, en met name hoe houten voorwerpen tegen insecten en schimmel behandeld werden - stom toeval dus; interessant is dat het houtveredelende product, dat voor de lak op het hout werd aangebracht, hoogstwaarschijnlijk van dezelfde verfmenger afkomstig was. Zie bijvoorbeeld Stoel en Borman (2008), A comparison of wood density between classical Cremonese and modern violins, PLoS ONE 3(7): e2554. doi:10.1371/ journal.pone.0002554, en Nagyvary, Guillemette, & Spiegelman (2009) Mineral Preservatives in the Wood of Stradivari and Guarneri. PLoS ONE 4(1): e4245. doi:10.1371/ journal.pone.0004245
 

jokke

Actieve deelnemer
10 jul 2009
477
20
Een harp is geen viool hè... ;) De beste afwerking, zowel voor de klank als het instrument op zich, is politoeren. Dit geeft een zeer mooie glans en een prachtige diepte aan je hout. Het vraagt wel enige oefening en ervaring maar alles kan je leren! Eerst wat oefenen op proefstukjes. Als je wil weten hoe gepolitoerd esdoorn en fichte eruit ziet, kijk dan even op volgende link:

viewtopic.php?f=10&t=1972&hilit=nyckelharpa
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.828
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
jokke zei:
Een harp is geen viool hè... ;) De beste afwerking, zowel voor de klank als het instrument op zich, is politoeren. Dit geeft een zeer mooie glans en een prachtige diepte aan je hout. Het vraagt wel enige oefening en ervaring maar alles kan je leren! Eerst wat oefenen op proefstukjes. Als je wil weten hoe gepolitoerd esdoorn en fichte eruit ziet, kijk dan even op volgende link:

http://www.woodworking.nl/viewtopic.php ... yckelharpa

Een harp is inderdaad geen viool ( ;-) ), en de (veelal niet onderbouwde) meningen over het effect van lakken op de klank van instrumenten (zowel hout als metaal) lopen sterk uiteen (zoek maar eens naar discussies met betrekking tot de akoestische eigenschappen van verzilveren of lakken op koperen blaasinstrumenten...). Bij houten instrumenten is de wetenschappelijk onderbouwde positie echter dat lak, tenzij in overmatig dikke lagen aangebracht), weinig tot geen directe invloed heeft op de klank van het instrument, en voornamelijk tot doel heeft het hout droog te houden (dat heeft dan weer wel invloed op de klank, maar elk type lak werkt in dezen _ongeveer_ even goed). Voor de kwaliteit van de klank zal het dan ook niet (merkbaar) uitmaken of je een vioollak (zoals beschreven in de link die ik eerder gaf) gebruikt of een politoer. Een goed aangebrachte politoer is wellicht fraaier, maar ook onderhoudsgevoeliger.

Let wel, ik presenteer hier ook alleen maar boekenwijsheid, maar gepresenteerde meetgegevens zijn wat mij betreft redelijk overtuigend.
 

jokke

Actieve deelnemer
10 jul 2009
477
20
Over afwerkingen en de invloed op de klank kan je inderdaad oeverloze discussies voeren. Ik heb ooit een instrument afgewerkt met hardwax parketolie van osmo! En het klinkt perfect! :cool:
In de school waar ik les geef worden soms harpen gemaakt. (Gotisch model) Ook die worden gepolitoerd.
Het heeft veelal met smaak te maken. Maar mijn voorkeur zou uitgaan naar politoeren.
 

suzanna

Nieuw lid
30 aug 2011
2
0
lieve mensen,bedankt voor de antwoorden ,ik ben er nog niet helemaal uit want kreeg ook advies aangereikt om met Danisch oil af te werken, wie weet hoe dit zich houdt?
Politoeren zie ik niet zitten en heel vaak lakken ook niet ,de pilaar en de neck moeten goed beschermd zijn alhoewel ik niet met vieze handen zal spelen of vervoeren moet het hout wel mooi blijven.
groet, Suzanne
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Je hebt hele mooie lichte houtsoorten gebruikt, en met de meeste olieen en bootlakken worden die erg geel, wat ik persoonlijk niet zo mooi vindt. Ik zou wat proefjes doen met b.v. watergedragen polyurethaan lak, die wel de mooie lichte kleur van hout behoudt. Dit is te koop in elke dhz of verf zaak. Als je een lichte tint acceptabel vindt, dan is Osmo ook een mooie oplossing die ook erg gemakkelijk aan te brengen is (vooral goed de overtollige olie/was afvegen met een schone doek).
Wat het effect op het geluid is moeilijk te zeggen, je hebt tegenwoordig hele mooie violen, cello's en harpen van carbon fiber die fantastisch klinken. Het idee voor de eerste carbon cello kwam van een muzikant die bij een haven stond te wachten. Het viel hem op dat golven die tegen de carbon boot klotsten veel harder klonken dan andere materialen.
Ik ben benieuwd naar je keuze!

jaap

ps, die henk verhaar blijft me verbazen met zijn kennis!!

[youtube][/youtube]

[youtube][/youtube]
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.