Hammer C3 31 comfort

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Fons, Hoe zijn de ervaringen ondertussen met je nieuwe machine? Is hij echt zoveel beter dan de Robland?
Ik ga binnenkort een nieuwe machine kopen, maar wil eerst zeker weten wat de beste keuze gaat zijn. Robland of Hammer. Het scheelt toch wel wat centen.

Mathieu
 

RSI

Actieve deelnemer
26 jan 2012
69
0
Bij deze ben ik ook erg benieuwd.
Ik sta zelf voor de aankoop van een Robland, Hammer of Felder . . .
 
A

Athanor

Guest
Beste mensen,

Ik heb wat weinig ruimte gehad om me actief op het forum te begeven, maar wil nu wel even ingaan op deze vragen. Ik ben namelijk zeer tevreden met mijn aankoop! Vooral de stabiliteit van de instellingen vind ik een grote vooruitgang t.o.v. mijn vorige machine (Robland LX31) Als ik een geleider een keer haaks heb ingesteld kan ik er de volgende keer dat die installeer op vertrouwen dat die weer haaks staat. Het omstellen van de combi gaat vlot, vooral van vlakbank naar vandiktebank. De tafels ontkoppelen en tegelijkertijd omhoogklappen, waarna de vandiktebank beschikbaar is. Vooral de werkruimte winst is voor mij een uitkomst, bij de Robland moest ik om de als vleugels uitgeklapte tafels heen manoeuvreren, nu kan ik makkelijk hout in- en uitvoeren. Verder is de roltafel een uitkomst bij de zaagwerkzaamheden. Ik heb zaagwerk met plaatmateriaal gedaan met onregelmatige hoeken, dat gemakkelijk uit te voeren was, door het goede draagvlak en omdat de roltafel vlak bij het zaagblad langs loopt. Ik heb echter inmiddels wel een afzonderlijke zaaggeleider met fijnregeling bijbesteld omdat de geleider van de vlakbank als zaaggeleider niet handig werkt. Te groot en in veel gevallen te lang. De voorziening voor het spouwmes bevalt me ook veel beter. Als ik een blinde snede moet maken kan ik die verwijderen en weer terugzetten zonder na te stellen.

Ik heb nog niet alle functies kunnen uitproberen, het frezen ben ik bijv. nog niet aan toe gekomen. Ik vind de machine zeer de investering waard, vooral ook omdat ik een goed gebruik van een van de aanbiedingen van Felder heb kunnen maken. Als ik meer ervaringen heb zal ik het topic weer aanvullen. Zijn er nog vragen dan wil ik er graag op ingaan.

Fons
 

Brecht

Actieve deelnemer
25 jan 2012
32
0
Fons, bedankt voor je review!

Dit weekend ben ik zelf naar de opendeurdag van Felder geweest om de Hammer machines te bekijken. Ik zit toch met een aantal vragen waar de verkoper geen deftig antwoord op kon geven.

Wat mij vooral opviel is dat de zaaggroep onderaan niet omgeven is door een afzuigkap. Er is enkel een zuigmond vooraan het zaagblad, de rest ligt bloot. De beschermkap bovenaan op de zaag lijkt mij ook niet veel soeps.
De frees module heeft enkel afzuiging achteraan en niet onderaan in de frees-schacht.

Dus hoe bevalt de stofazuiging van de machine?

Het binnenwerk van de machine is ter hoogte van de rolwagen afgeschermd door een paneel dat je kan wegschuiven. Dit lijkt me wel handig omdat kleine stukken hout dan niet in de machine kunnen vallen.
Maar blokkeren ze dan niet net de rolwagen als ze op dat paneel vallen?

Alvast bedankt,

Brecht
 

primera

Actieve deelnemer
13 jul 2010
298
0
Ik heb nog nooit gewerkt met de Hammer of de Felder.

Maar bij de profesionele machines is de zaag kap ook nooit veel soeps.
Maar zuigt toch voldoende af vooral vergeleken met de kleinere tafelzagen.

Bij de frees hoeft ook geen afzuiging onderin te zitten. Gezien de frees kop het hout al draaiend meeneemt naar achter.
Het hout wordt zogenaamd geslingerd in de afzuiging.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
De machine staat ondertussen twee maanden in mijn werkplaats.
En het is inderdaad een wezenlijk verschil met de Robland.
Minpuntje is inderdaad de parallelgeleider voor de zaag. Die is inderdaad te lang om handig te zijn.
Stofafzuiging van de zaag? Eigenlijk geen probleem. Het gebeurt wel dat er wat zaagsel door de zaag langs boven wordt uitgeworpen, maar dat is zo bij alle formaatzagen waar ik mee heb gewerkt. En die afschermkap is zoals bij die andere machines. Ik zou niet weten wat daar meer van te maken is. Ik was wel nog van plan om te proberen wat een T-stuk op de afzuigslang van de zaag (in de machine) als resultaat geeft. nu blijft er wat stof in de machine zelf achter, maar eigenlijk stoort dat niet.
De afzuiging van de frees doet het prima.
Dat afsluitpaneel moet er volgens mij wettelijk zitten voor de veiligheid, want het is bewaakt met een kontakt zodat de machine niet kan starten als het luik na een zaagwissel nog open staat. Normaal kunnen daar geen stukken opvallen, dus hinderen doet dat luik niet.
Alleen de plaats van de aan/uit knoppen vind ik minder. Misschien is het nog de gewoonte , maar links opzij zoals bij de Robland vind ik toch handiger.
Schaven gaat fantastisch. Het resultaat is veel beter dan de Robland, zelfs had die nieuwe messen.
De Silverline zaagbladen van Felder zagen uitstekend. Ze waren wel behoorlijk duur, maar ze doen dan ook wat er van verwacht wordt.
 

Brecht

Actieve deelnemer
25 jan 2012
32
0
primera zei:
Maar bij de profesionele machines is de zaag kap ook nooit veel soeps.

Hier heb ik toch een andere mening over. Professionele formaatzagen hebben meestal een overhangende doorzichtige afzuigkap. Deze omvat ruim het zaagblad en het spouwmes en vangt heel goed het stof op, meestal met een afzuiging van 80 a 100mm. Bepaalde hebben ook wielen voor en achteraan die het hout goed tegen het oppervlak drukken. Deze voorkomen ook dat je per ongeluk met je vingers onder de kap terecht komt. Dus wel wat voordelen.

primera zei:
Bij de frees hoeft ook geen afzuiging onderin te zitten. Gezien de frees kop het hout al draaiend meeneemt naar achter.
Het hout wordt zogenaamd geslingerd in de afzuiging.

Mijn kity combo heeft ook afzuiging onderaan de freesmodule. Vooral bij freeswerk met MDF is er een merkbaar verschil in afzuiging...

Brecht
 

Brecht

Actieve deelnemer
25 jan 2012
32
0
mathieu zei:
De machine staat ondertussen twee maanden in mijn werkplaats.
En het is inderdaad een wezenlijk verschil met de Robland.

Goed om horen. Op de opendeur voelde de loopwagen en oplegtafel van de Winner niet veel steviger aan dan die van de Robland. Maar blijkbaar is dit geen probleem? De Perform voelde wel robuster aan.

mathieu zei:
Alleen de plaats van de aan/uit knoppen vind ik minder. Misschien is het nog de gewoonte , maar links opzij zoals bij de Robland vind ik toch handiger.

Bij de Robland die we op mijn werk hebben zitten de knoppen ook onder de loopwagen ter hoogte van het zaagblad. Als je vergeet de machine aan te leggen voor je de plaat erop legt moet je eronder duiken en dat vind ik behoorlijk onhandig.

groeten,

Brecht
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Bij de Robland die we op mijn werk hebben zitten de knoppen ook onder de loopwagen ter hoogte van het zaagblad. Als je vergeet de machine aan te leggen voor je de plaat erop legt moet je eronder duiken en dat vind ik behoorlijk onhandig.
Dat is inderdaad zo. Maar op de voorkant van de machine moet je atijd over de zaagtafel, ook bij kleine stukken. En om stil te leggen moet je weer over de tafel, terwijl ik de Robland dan met mijn knie stil kon leggen. Het werkstuk zit dan immers niet meer in de weg.
 

RSI

Actieve deelnemer
26 jan 2012
69
0
Hier hebben we ook, na veel nadenken, de knoop door gehakt en zijn voor een Felder combi gegaan.
Met ook wel aantrekkelijke opendeurdag kortingen.

Het is wel echt lang wachten op zo een machine, maar als alles goed is wordt het eind volgende week geleverd. :roll:
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Wow, da's een mooie investering. Op de beurs in H'berg heb ik even staan kwijlen bij de machines van Felder....Daar ga je veel plezier aan beleven.
 

timmer

Nieuw lid
19 apr 2012
5
0
Hallo,mijn naam is freark en ben nieuw op dit forum.Wat ik tot nu toe heb gelezen is interessant en ik vind een boel leuke weetjes over houtbewerking.Mijn beroep is timmerman en wil mij in de vrijetijd ook wat meer toeleggen op houtbewerking,heb op 14 maart dit jaar een hammer c3-31 comfort besteld en moet hier nog tot eind juni op wachten :mrgreen: Ik hoop op deze machine veel leuke dingen te maken en heb op dit forum al wat ideetjes op gedaan.gr freark
 

RSI

Actieve deelnemer
26 jan 2012
69
0
Ga je veel plezier aan beleven Freark, heel mooie prijs kwaliteit verhouding vind ik.
Morgen komen ze eindelijk onze machine installeren :mrgreen:
 

timmer

Nieuw lid
19 apr 2012
5
0
Beste rsi,moest ij ook zo lang op de levering wachten.vind 2.5 maand wel erg lang.wat zul je blij zijn met je nieuwe felder combi.Veel plezier morgen.fotootje misschien?
 

RSI

Actieve deelnemer
26 jan 2012
69
0
@timmer
Jip, Februari besteld en sinds gisteren staat ie te blinken in mijn atelier, vandaag zijn ze hem komen installeren.
Enkel nog wachten op afzuigslangen, die waren niet bij de afzuiging voorzien :?
Ook nog wat stekkers bijhalen, deze zijn ook niet voorzien :cry:

Voor de rest een mooie machine, een heel verschil met mijn vroegere machines.
Moet er wel bij zeggen, deze is uiteraard wel een heel stuk duurder als mijn vorige machines.
Ik zal bij wat tijd overschot, want nu heb ik het druk :mrgreen: , een fotootje posten in het daartoe horende topic.
 

timmer

Nieuw lid
19 apr 2012
5
0
Gefeliciteerd man,hoop dat alles perfekt gaat werken kan zelf niet wachten om ook lekker aan de slag te gaan.heel veel plezier dit weekeinde. :D
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.