Hammer C3 31 comfort

A

Athanor

Guest
Beste mensen,

Ik heb een knoop doorgehakt met een geweldig mooi resultaat nl. de aanschaf van de Hammer combinatiemachine C3 31 comfort!! Al langere tijd heb ik zitten te dubben, maar andere investeringen gingen tot nu toe voor. Ik kon goed gebruik maken van de zomeraanbieding van Felder Nederland en mijn Robland goed inruilen. Ik heb enorm veel zin in mijn nieuwe machine waarmee ik denk met heel veel plezier te gaan werken. Er zijn genoeg wensen voor boekenkasten e.d. zodat ik er de komende winter volop mee aan de slag kan. Levering zal begin oktober zijn, dus da's nog geduld uitoefenen....

Ik zit me nog af te vragen of het zin heeft mijn 8 jaar oude Robland LX31 hier op het forum aan te bieden, zou daar serieuze belangstelling voor zijn?

Vrolijke groet van Fons



Attached files
 

janvandijk

Actieve deelnemer
1 okt 2008
342
2
Ik heb zelf dezelfde Hammer maar dan zonder freesfunctie en ben hier ontzettend blij mee. Dus ik geloof zeker dat dit een hele goede koop is
 
A

Athanor

Guest
Dat is fijn om te horen Jan, ik heb lang rondgekeken en er over nagedacht en vertrouw erop hier een heel goede machine aan te hebben.

@Franksken: ik zal zeker nog verslag doen van mijn ervaringen!

Fons
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Fons,
Waarom vervang je je Robland van 8 jaar oud? Is de Hammer echt zoveel beter.
Zelf heb ik een Robland van 15 jaar oud (X31) die waarschijnlijk volgend jaar vervangen gaat worden. Voor mij is de belangrijkste reden de beperkingen van de zaagtafel (te klein en onnauwkeurig ).

Mathieu
 
A

Athanor

Guest
Matthieu, met hobbygebruik is de Robland inderdaad nog lang niet versleten. In de basis is het ook een zeer degeljke machine. Je noemt zelf al een paar belangrijke argumenten, de instellingen van de machine zijn lastig repeteerbaar te maken. Bovendien wil ik nog veel kasten maken waar ik lang plaatmateriaal voor nodig ben, en dat is met de Hammer en een formaatzaagtafel van 2 meter natuurlijk een droom! Dat de schaaftafels bij vandikte schaven beide tegelijk omhoog geklapt kunnen worden en dan niet in de weg staan zoals bij de Robland is ook een voordeel. Het geheel is zoveel verfijnder in werking dat ik verwacht met veel plezier mijn hobby hiermee te kunnen voortzetten. Ik had dit al langere tijd in gedachten en nu het budgettair kan dacht ik: gelijk toehappen des te eerder heb ik er plezier van. Bovendien heb ik mezelf een mooi verhaal verteld, waarbij "bedrijfseconomisch" de jaarlijkse kosten niet eens zoveel hoger uitkomen, de hoge restwaarde van een Hammer in acht genomen. ;)

Zo ongeveer.... :D

Fons
 

Dave

Actieve deelnemer
12 aug 2010
168
0
Athanor zei:
Matthieu, met hobbygebruik is de Robland inderdaad nog lang niet versleten. In de basis is het ook een zeer degeljke machine. Je noemt zelf al een paar belangrijke argumenten, de instellingen van de machine zijn lastig repeteerbaar te maken. Bovendien wil ik nog veel kasten maken waar ik lang plaatmateriaal voor nodig ben, en dat is met de Hammer en een formaatzaagtafel van 2 meter natuurlijk een droom! Dat de schaaftafels bij vandikte schaven beide tegelijk omhoog geklapt kunnen worden en dan niet in de weg staan zoals bij de Robland is ook een voordeel. Het geheel is zoveel verfijnder in werking dat ik verwacht met veel plezier mijn hobby hiermee te kunnen voortzetten. Ik had dit al langere tijd in gedachten en nu het budgettair kan dacht ik: gelijk toehappen des te eerder heb ik er plezier van. Bovendien heb ik mezelf een mooi verhaal verteld, waarbij "bedrijfseconomisch" de jaarlijkse kosten niet eens zoveel hoger uitkomen, de hoge restwaarde van een Hammer in acht genomen. ;)

Zo ongeveer.... :D

Fons

Klinkt goed, maar mijn boekhouder (lees: vrouw) gaat voorlopig nog niet akkoord. :D
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Mijn Robland is ook nog ver van versleten. Goed afstellen kan al heel wat soelaas brengen, maar ik heb de indruk dat instellingen nooit lang goed blijven. We willen altijd beter en gemakkelijker. Als ik zie wat mijn vader vroeger op zijn Sheppach combinatiemachientje maakte... Het ging ook, maar de Lurem die hij 10 jaar geleden heeft gekocht was dan toch een verademing. En mijn Robland kan ook niet op tegen die Lurem.
Ik maak me nu wijs dat mijn machine zijn geld heeft opgebracht. Bij een flink stuk van de verbouwing van mijn woning was deze machine onmisbaar. Nu dat dit achter de rug is, vind ik het tijd voor een nieuwe machine. En inderdaad, het zijn goederen die een flink deel van hun waarde blijven behouden.

Mathieu
 
A

Athanor

Guest
Je kunt inderdaad heel goed werk met de Robland maken hoor! Ik zal binnekort een topic aanmaken van de tuinstoelen die ik diegene die de regie in handen heeft, ook over nauwkeurigheid, controleren van de instellingen e.d. Dat weten we ook wel wer als we kijken wat de vroegere vakmensen met handwerk wisten te maken.

Ik heb voor extra info het topic over combinatiemachines weer naar voren gehaald.

Fons
 
A

Athanor

Guest
Afgelopen vrijdag is de nieuwe machine afgeleverd! Was wel even geduld uitoefenen, maar had het de laatste weken ook te druk om al eerder een aflevering te regelen :? Maar nu toch aangekomen!! Op de foto staat de machine voor de deur van de werkplaats, klaar om naar binnen te rijden. (de foto is wat onscherp vanwege de emotie ;) ) Ik heb een afritje vanaf de pallet gemaakt en de machine met een palletwagen er af kunnen rijden. Ondertussen was de macine met verpakking en al even flink gedoopt door Pluvius :eek: . Maar de verpakking was goed genoeg om dat zonder schade aan te kunnen. Binnen het geheel uitgepakt en de machine op zijn plaats geparkeerd. Daarna de werkplaats weer enigszins geordend en 's avonds eens uitgebreid de instructieboeken doorgelezen (voorpret :D ) Zaterdag de machine verder bedrijfsklaar gemaakt en in gebruik genomen.

Meer verslaggeving volgt in het forum Reviews!

Fons





Attached files
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Als hier geen mooie professionele werkstukken af komen, dan weet ik het niet. De werkplaats is nu wel een heel stuk voller geworden denk ik. Fons heel veel plezier en hobbygenot met deze geweldige aanwinst!!
vr.gr. Jan Pranger.
 

joppe

Actieve deelnemer
21 mei 2010
257
0
Apeldoorn
Hallo Fons,

Uit ervaring kan ik zeggen dat het geweldig is om zoiets uit te pakken. Het afstellen is ook een mooi klusje. Vervolgens de eerste handelingen en je dan dan verwonderen dat het zo mooi gaat. Echt geweldig.
Heel veel plezierige uren gewenst met je nieuwe aanwinst.

Groet Jos
 

janvandijk

Actieve deelnemer
1 okt 2008
342
2
hele mooie machine, dat moet heerlijk gaan werken.

Zelf ben ik zo blij met mijn Hammer zaag dat ik kwijlend de foldes van de vlakvandiktebank en de lintzaag zit te bekijken
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
echt een mooie machine die Hammer, heb je al getest of alles fabrieksmatig juist was ingesteld?
Is de tafel echt 2m lang? dat vind ik een beetje raar, dan kan je net geen volledige panelen "rippen" tenzij je de aanslagbalk eventueel verwijderd.
Toen ik een jaar geleden mijn Robland NXTZ bestelde was de doorslaggever dat ik een tafel kon hebben van 2500 en voorritser, plus parallel geleider tot 900mm breed. Ben er tevreden mee, ook al was bijna niets juist afgesteld en was het niet altijd makkelijk om zelf af te stellen. Ik dacht dat ik er een paar decennia rustig mee was, maar nu zit ik meer en meer te kwijlen op de felder cataloog...
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.