zijkanten betonplex afwerken

HansV

Nieuw lid
4 apr 2011
15
0
www.hohavo.nl
Hallo.
Ik wil een buitendeur van de schuur naar het achterom gangetje maken van betonplex. Voor zover ik weet is een kant van kunststof, die kan buiten.
Maar hoe groot is de kans dat na verloop van tijd toch vocht vanuit de zaagkant in de lagen dringt, en waarmee kan ik die zaagkanten tegen vocht het beste afwerken?
Alvast bedankt, Hans
 

piefon

Nieuw lid
3 jul 2011
20
0
Hier thuis hebben we buiten al ongeveer 20 jaar een betonplex plaat liggen, deze heeft altijd gediend om de zandbak af te dekken, maar heeft de voorbije 8 jaar gewoon buiten tegen de muur van de garage gestaan. Nu moet ik zeggen dat ik daar nog niks aan gemerkt heb, qua rotten o.i.d.
 

tuoh

Oud hout
Je moet wel goed opletten wat je koopt, betonplex ziet er op het eerste zicht allemaal hetzelfde uit, maar niks is minder waar. Er is een zeer groot verschil in kwaliteit tussen de diverse platen afhankelijk van het land van herkomst.
De platen afkomstig uit de Scandinavische landen zijn het beste wat op de markt te krijgen is, deze platen zijn meestal opgebouwd uit 11 lagen. De coating is superieur aan alle andere op de markt.
Het andere uiterste zijn de Chinese platen, opgebouwd uit 7 lagen, inferieure houtfineren, zeer losse persing, slecht verlijmd, gescheurde dekfineren, een coating de naam niet waardig, etc.... Deze platen kunnen na zes maand al ernstige sporen van aftakeling vertonen.
De prijsverschillen tussen de platen kunnen serieus zijn, maar het verschil in kwaliteit is dat ook.
Die goedkope betonplex voldoet wel voor zijn primair doel, namelijk als bekisting voor beton, maar terwijl deze platen vroeger vele malen konden hergebruikt worden stopt het nu vaak na twee a driemaal.

Voor buitengebruik als poortjes of iets dergelijks zijn deze totaal ongeschikt, of je moet de hele plaat behandelen met Epoxy.

Dan ben je veel beter af met een Bruynzeel garantplaat of iets dergelijks, kost wat meer, maar de kwaliteit en de levensduur zijn veel beter.

Mvg,

André
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.