Start van 4 projecten

haasjetik

Actieve deelnemer
20 aug 2009
460
30
Bollenstreek
Afgelopen zaterdag een "houtrondje Nederland". 's Morgens naar de grote houthandel in Arnhem om een aantal grenen planken te halen. Die zijn bedoeld voor een tafeltje met klapblad. Ook nog twee forse planken tulpenboonhout, dat moet een kamerscherm worden. Deze twee projecten blijven nog even liggen.

Vervolgens door naar onze huisdealer in Zwolle. Gezellig koffie gedronken, de kistjes bewonderd en toen de zolder op. Mooi stukje esdoorn gevonden dat ik wil gebruiken voor een kastje met een gebogen noten deurtje (dat vond ik bij een Amsterdamse houthandel).
In het blog van Rick had ik een foto gezien van een twee plaatjes bubinga. Zoiets wilde ik ook wel, als paneeltje voor één of twee deurtjes. Rick had de plaatjes al mooie gezaagd klaarliggen.

Een beetje dealer bewaart natuurlijk niet al zijn stash thuis, dus gingen we ook nog naar zijn opslag. Meteen die krankzinnig mooie houten bakfiets gezien. Nog wat esdoorn uitgezocht dat Rick ter plekke schaafde. Lekker als je over zulk mooi gereedschap kunt beschikken.

Nog een beetje nababbelen met wat koffie en weer terug naar Amsterdam. Een geslaagd bezoek.

Over de voorgang van de vier projecten zal ik in de loop van de tijd wel berichten.






Attached files
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Het was inderdaad erg gezellig. Internet is super maar mensen "live"ontmoeten is nog beter.
Alle kleine prut ligt bij mij thuis, ik ben in de gelukkige omstandigheid dat ik een goede vriend heb met grote werkplaats en opslag.

Tevens is mijn vrouw erg begripvol....zo ligt de overloop vol met kort bestek wat ik vorige week gekocht heb en nog steeds een plekje voor moet vinden..
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.051
1.682
Terkaple
www.woodworking.nl
Het bijelkaar scharrelen van mooie stukken hout is een deel van de pret. Ben benieuwd naar de projecten, dat bubinga komt me verdacht bekent voor, het lijkt uit dezelfde boom te komen als ons tafelblad.

jaap
 

haasjetik

Actieve deelnemer
20 aug 2009
460
30
Bollenstreek
Re: Start van 4 projecten (update)

Het kleine kastje met zwaluwstaarten in elkaar gezet. Ik doe dat met een Leigh jig, zagen lukt me gewoon niet. In de layout heb ik me wat vergaloppeerd, eigenlijk hadden staarten en nesten andersom moeten zitten. Morgen prutsen met de pennetjes waar het deurtje omheen moet draaien.



Het bubinga heb ik aan elkaar gelijmd en gefatsoeneerd. Van de essen planken stijlen en regels gemaakt en die voorzien van groeven voor het paneel. Het geheel zit nu provisorisch in elkaar (domino's), totdat ik het hout heb afgewerkt (in ieder geval het paneel).

Attached files
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.