zaagtafel voor kapex 120

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Als ik mijn Kapex wil gebruiken, moet ik het uit de schuur halen, een tafel opzetten en daar de kapex op en ik kan zagen. Als je af en toe even wat af wil korten is me dat eigenlijk te veel werk. Daarbij wil ik graag wat langere stukken op dezelfde lengte kunnen zagen, dus met een aanslag. Had al verschillende keren op internet gezocht en een paar mooie voorbeelden gevonden. Een kast waar de zaag op staat met links en rechts een inklapbare arm. De kast is 60x50 cm en met de armen uitgeklapt 240 cm breed. De kast is gemaakt van de hier verkrijgbare rubberwood panelen en met lamello's en schroeven in elkaar gezet. De armen zijn met grote rvs scharnieren (die kosten hier weinig!) aan de kast gemonteerd. In het onderste vak heb ik 2 van die stalen kogellager ladegeleders geschroeft, met daarop een stuk rubberwood waar de schijfschuurmachine mooi op kan staan. Ik moet er nog een beetje aan tweaken, maar ik denk dat ik hier veel plezier aan ga beleven.

jaap






Attached files
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Goede oplossing !!! Dit zie je vaker in "kleinere" werkplaatsen : meerdere machines op 1 plek. Ik ben ook gezegend met een compacte werkplek,hahaha!!
 

Henkie

Actieve deelnemer
13 jul 2011
108
3
Ziet er goed uit.

Wat kost rubberwood per m2 voor 18mm dikte?

En werkt rubberwood?
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Mooi meubeltje geworden hoor, is dat het rubberwood wat voor de deur stond ? Zo kan je het wel makkelijker gebruiken. gebruiken. Is er nog wel ruimte in huis of sla je hem op in de maidsroom? En zijn er ook nog plannen voor de afwerking, zo te zien is het nog ongehandeld.

HG Hugo
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
@joris, het zijn thaise (ik denk chinese) zwenkwielen, die lopen niet zo hard. Ze hadden geen geremde op voorraad, maar t.z.t koop ik die nog wel. Ik kan hier ook nergens slotbouten vinden of iets anders om de zwenkwielen vast te schroeven. Heb daarom per wiel 4 rampamoeren in het hout gedraaid en nu zitten ze gewoon met m6 boutjes vast. De houdkracht van die rampamoeren viel me niet tegen. Bij het aandraaien van de m6 moeren trek je ze niet uit het hout.

@Henkie, ongeveer de prijs van grenenpanelen in Nederland. Het is taai hout dat niet zo mooi wil verspanen, maar het werkt weinig. Dit heeft een hele tijd buiten gestaan (zie opmerking van armadaman) en na 3 maanden zat het weer er goed in en stond de schimmel er behoorlijk op. De rotex met korrel 80 vrat het er zo weer af. Rubberwood is niet goedkoop, Ikea is een enorme grote afnemer. In geld uitgedrukt is latex het grootste exportproduct van thailand, dus er staan hier ontzettend veel rubberbomen met kerven er in en zo'n bakje er onderaan. Als de boom uitgewerkt is gaat ie in de zaagmachine. Er zit hier vlak bij een productie bedrijf die van de panelen maakt, ze worden met de hand (door vrouwen) met putty nabewerkt en geschuurd! Mijn huis leverancier was de Home Pro, een soort lokale Gamma of Praxis, maar die zijn helaas gestopt met het verkopen en ik heb nog geen nieuw adres in de buurt gevonden die dit verkoopt. Wel heel veel, redelijk beroerd triplex en multiplex.

@Armadaman, ja Hugo, e.e.a. zal je wel wat bekend voor komen nu, grappig is dat! Het hout was bestemd voor 2 grote poppenhuizen a la http://www.liliana.nl maar inmiddels is besloten dat ze iets kleiner moeten worden en ik ze dan liever van 15 ipv 20 mm dik hout maak.
 

tuoh

Oud hout
Mooi project Jaap, er is gelet op alle details zo te zien (in de hoogte nastelbare zijpanelen)
Ook een hele mooie werkhuisvloer zie ik, daar ben ik wel jaloers op. :D :D :D
Rust er een copyright op de constructie? anders wil ik die bij gelegenheid wel eens nabouwen, ik vind het een zeer geslaagd ontwerp.


Mvg,

André
 

klusfoobje

Actieve deelnemer
25 jan 2010
148
0
Ziet er erg netjes uit, lekker functioneel. Zelf had ik ws wel die schuurmachine een stuk hoger gezet...

Je gebruikt dat ding ding denk ik toch wel redelijk vaak en nu moet je iedere keer helemaal door de knieën.

In ieder geval is het verhaal een stuk steviger en VEEEEEEEEEEEEEEEL goedkoper dan de Festool Kapex tafel, en daar zitten dan nog niet eens de vleugeltjes bij ;)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.