Het maken van groeven

renes

Actieve deelnemer
28 jul 2010
29
0
Hallo allemaal,

Ik ben op zoek naar een goede manier om groeven te maken voor bijvoorbeeld achterwandjes of bodems. Welke technieken kan ik hier voor gebruiken. Een ploegschaaf lijkt me goed, maar dan heb ik maar één dikte. Zijn er ook andere opties? Hoe doen jullie dit?

Groet, René
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Je hebt meestal ook maar een of twee diktes nodig: met 6mm op 6mm (of 1/4" / 1/4") van de rand kom je een heel eind. Wil je meer breedtes dan zijn er twee oplossingen: meerdere vaste ploegschaven of een schaaf met verwisselbare beitels en instelbare zijgeleider zoals een #44.

Als je een heel afwijkende maat nodig hebt zou je nog kunnen overwegen om de zijwanden in te zagen en het afval met een beitel en een ploeg weg te halen. Maar dan met een ploeg als een Stanley #71 (wat ze in het Engels een 'router' plane noemen, de andere zijn 'ploughs' of 'plows' afhankelijk van aan welke kant van de badkuip je zit).

Het loont altijd de moeite om te proberen of je de constructie van je werkstuk zo kan maken dat je van standaardmaten gebruik kunt maken. Dat was voor mij in het begin ook even omschakelen: je bent geneigd om alles te berekenen (1/3 van 22mm is 7mm) maar uiteindelijk blijk je met 6mm, 9mm, 13mm, 19mm en 26mm goed uit de voeten te kunnen. Andere maten in verbindingen zijn niet fout maar leveren meestal geklooi op omdat je een boortje of een beitel of een ploegschaaf niet in die maat hebt.

Arthur
 

simon

Actieve deelnemer
10 dec 2010
357
19
Zuid-holland
renes zei:
Hallo allemaal,

Ik ben op zoek naar een goede manier om groeven te maken voor bijvoorbeeld achterwandjes of bodems. Welke technieken kan ik hier voor gebruiken. Een ploegschaaf lijkt me goed, maar dan heb ik maar één dikte. Zijn er ook andere opties? Hoe doen jullie dit?

Groet, René

Beste Rene,
Ik maak gleuven met de bovenfrees hiermee kan je elke breedte maken.

Simon
 

renes

Actieve deelnemer
28 jul 2010
29
0
Leuk, zo een bovenfrees. Maar ik wil graag met handgereedschap werken en niet met lawaaiige machines die kort werk maken van een probleem maar wat ,mij betreft weinig plezier opleveren.
 

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
hey hallo
ik heb pas een stanley 50 ploeg schaaf compleet met beitels gekocht niet eens zo duur via marktplaats en daar zitten verschillende beitels bij voor verschillende groeven tevens kan je er ook nog groef en messing mee schaven zeker het aanschaffen waard groetjes van leroy
 

ironmikie

Actieve deelnemer
16 nov 2009
332
0
Hoi,

Ik heb zelf sinds deze maand de Veitas ploegschaaf met 3 verscillende beitels (1/4", 8mm en 10mm). It works like a charm. Zeer gemakkelijk in te stellen, zeer snel.
 

damien

Actieve deelnemer
21 aug 2011
669
4
Leuven
Voor groeven met de hand heb ik een Stanley 13-050 ploeg en noem maar op schaaf met veel mesjes. Het licht bruin kunststof handvat maakt dat de prijs op ebay (uk) best kan meevallen. Ik heb toen bijna evenveel aan port (twee standaardpakjes) betaald als aan de schaaf.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Vandaag even naar Arnhem geweest en een veritas veerploeg 05P.51.20(plowplane) meegenomen. Thuis meteen even uitgeprobeert. Super, van dit soort kwaliteit word ik nou blij. Als je snel even een groef moet schaven en een klein werkplaatsje hebt gaat dit veel sneller dan je frees instellen en de boel uitruimen voor je er bij kunt. Keek ook even in de gebruiksaanwijzing en zag dat er linkse en rechtse beitels voor zijn. Voor links of rechts zet ik de geleider naar de andere zijde maar de beitel laat ik altijd zitten. Wie weet hier iets van?

Als je met handgereedschap wilt werken en enkele stuks maakt is het voor velen sneller werken dan met de bovenfrees.
 

WR1944

Oud hout
Door de linkse of rechtse beitels trek je de schaaf met de zijgeleider tegen het hout aan. Je hoeft dus niet extra kracht te zetten om de geleider tegen de zijkant te houden.

Aanvulling: Ik heb even op de website van Lee Valley Tools (de importeur voor USA) gekeken en daar heb je afzonderlijke beitels voor de rechts- en linkshandige uitvoering omdat er een gleuf aan de bovenkant van de beitel zit voor het verstelmechanisme. Anders krijg je de vouw aan de verkeerde kant.
Als je de beitel iets schuin slijpt, net als voor zwaluwstaarten, krijg je het bovengenoemde effect. Aan de hand van de plaatjes kon ik niet zien of dit "skewing" op de beitels was toegepast. Voor rechtshandige schaven loopt de linker punt van de vouw ietsje voor op de rechter punt.

Ik zit ook met een hongerig oog naar deze schaaf te kijken. Voorlopig vind ik $ 275 (ongeveer 200 Euro) nog wat aan de stevige kant. Eerst maar wachten tot zich een passend project aandient. Maar het is een prachtige schaaf.
 

Woruta

Actieve deelnemer
23 mei 2013
393
0
Haarlem
Mijn twee Records 044 zijn binnen. Leuk speelgoed :) Wilde meteen een groef maken in een stuk resthout en zoals het lot wilde begon ik natuurlijk als eerst tegen de vleug in te schaven. Dat gaat, met moeite. Toen dacht ik: leuk, maar hoe ga ik aan deze kant van de plank met de vleug mee schaven? Dus de extra lange zijgeleiderails gemonteerd met de zijgeleider omgekeerd :cool:
 

Woruta

Actieve deelnemer
23 mei 2013
393
0
Haarlem
Haha, tapijthout. Mijn opa heeft inderdaad aan de hand van een tapijtje mij ooit verteld dat hout een vleug heeft. Toen zat ik op de basisschool ;)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.