De eerste stapjes

renes

Actieve deelnemer
28 jul 2010
29
0
Niet eenvoudig, met houtbewerken beginnen. Voordat je ook maar het simpelste stukje meubel kan maken moet je eerst een heleboel voor elkaar hebben, zo ontdekte ik.

Vorig jaar zomer ben ik begonnen met houtbewerken. Een paar zagen, een oude schaaf en een elektrische boor, daar zou ik toch een heel eind mee moeten komen. Vergeet het maar. Kruishout, blokhaken, vijlen, schraapstalen, meer schaven, meer zagen (wie had er ooit gehoord van een schulpzaag....), beitels in vele maten, hamers, en nog veel meer. Dus na een klein fortuin uitgegeven te hebben, met een gemeen stemmetje achter in het hoofd die de hele tijd herhaalde: "wat als ik het nu niet leuk vind.....weg geld", begon ik vol goede moed met houtbewerken. HOUTbewerken. Waar in vredesnaam haal ik goed hout weg. De bouwmarkt blijkt na een korte inspectie weinig te hebben. Dus een zoektocht brengt me bij inlands hout. Om de hoek blijkt. Das een meevaller. Mocht ook wel.
Een paar stukjes lindehout en esdoorn rijker (ruw hout, alleen even door de vandikte geweest) ga ik vol goede moed met mijn schaven aan de slag. Maar alles wat er gebeurde, mooie krullen zoals in de filmpjes op Youtube zaten er niet bij. Hoe kan dat nou? Misschien de schaven maar eens slijpen en afstellen. Dus slijpmateriaal gekocht (en ik maar hopen dat het bij het kleine fortuin bleef, niet dus) en aan het slijpen van de beitels begonnen. Binnen no time weer een uitgave gedaan voor een Honingguide (het saldo op de bankrekening begint zo langzamerhand zorgwekkend klein te worden) en na veel zweet, heel veel zweet en frustratie en ook wat bloed, een aantal min of meer scherpe beitels verkregen. Dat werkt al een stuk beter. Maar schaven blijkt ook al weer een kunst op zich. Twee kanten van het hout recht maken met alleen handschaven, niet makkelijk. Ronduit moeilijk en dus frustratie alom. Rond deze tijd kwam er langzaam maar zeker een einde aan mijn vakantie en ook aan mijn geduld. Na weken ploeteren was ik niet veel verder dan geslepen beitels en ..... tja, dat was het wel. Hierna nam het werk mijn tijd weer in beslag en heeft het houtbewerken een jaar stilgelegen. Dus toch zonde van het geld!?

Nu is het weer vakantie en heb ik het houtbewerken toch weer op gepakt. Vol frisse moed begonnen waar ik vorig jaar was geëindigd. En zowaar, de beitels waren in een kwestie van minuten vlijmscherp en na het rustig bestuderen van een aantal boeken kreeg ik het vlak krijgen en haaks maken van stukken hout nu vrij snel onder de knie. Een "shootingboard" gemaakt, ideaal. En voordat ik het wist waren mijn eerste zwaluwstaartjes een feit!! Hoe blij kan een mens daar van worden. Onverwacht, maar wat een gevoel. Dansend in de werkplaats!

Nu liggen er in mijn werkplaats vier plankjes klaar. Helemaal haaks, klaar voor de zwaluwstaarten die ze zullen krijgen. Een mooi klein kistje is het idee. Een verbandtrommel. Met een lichte verliefdheid kijk ik erna. Vier plankjes in lindehout. Prachtig gestapeld. Helemaal met de hand tot de juiste afmetingen gezaagd en geschaafd.
Trots is wat ik ben. Vandaar deze post. Dit moet toch gedeeld worden.Ik neem aan dat dit verhaal bekend in de oren klinkt. Een mooie hobby dat houtbewerken. Rustgevend. De tijd lijkt voorbij te vliegen als je bezig bent. Heerlijk. Een soort zen-moment. Maar oh wat kost het een doorzettingsvermogen om die eerste hobbels te nemen!

Ik hoop nog veel plezier van mijn nieuwe hobby te beleven en nog veel meubels te maken, alles met de hand, het is tenslotte hobby en ik heb geen haast. Dat heb ik wel als ik werk in het echte leven, daar buiten de werkplaats.

Groeten, René

Attached files
 
A

Athanor

Guest
Boeiend om je verkenningen op het "hout"pad te lezen. Je ziet maar weer dat de aanhouder wint! Leuk om te zien dat je dit jaar toch echt vaardigheden onder de knie hebt gekregen.

Succes! Fons
 

WR1944

Oud hout
Na bijna 35 jaar in de metaalwereld gewerkt te hebben is het voor mij moeilijk in hout te denken. En omdat ik in die metaalwereld ontwerpen maakte om met bewerkingsmachines geproduceerd te worden was mijn eerste gedachte aan machines toen ik serieus aan houtbewerken dacht. Mede omdat ik weinig geoefend was in het gebruik van handgereedschap.
Maar heel langzaam begin ik meer met handgereedschap te doen. Alleen als het te lang gaat duren pak ik een machine. Vooral nadat ik m'n beitels en schaven goed scherp kon maken schoot het plezier-niveau omhoog. Vooral het schaven geeft een prachtig geluid. En als je door de enkelhoge laag schaafkrullen waadt is het net of je in de herfst door een bos loopt.
Ik maak nog steeds simpele gebruiks-meubelen als kasten met een stevig frame van 38x38 balkjes en 1/2" multiplex. Maar ik begin m'n horizon al iets te verruimen.
 

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam
Een vooruitziende blik !!! :mrgreen:
En ik herken alles wat je geschreven heb .

Zelf ben ik ook een startende beginnende beginner .
Geduld en vooral rustig blijven!! ..... en dat is voor mij nu net het probleem ben een chaotische zenuwenlijer en dat is echt geen pre .

Rechtzagen pfffff ik presteer het om figuur te zagen met een dovetail zaag , met de handschaaf schaaf ik planken met snape .

Verschillende filmpjes you tube en David Charlesworth , Rob cosman brachten bij mij wat licht in de duisternis in wat ik o.a. verkeerd doe maar dan moet je het nog steeds wel effe zelf doen en dat is andere koek .

En gerreedschap hoe meer je verzameld hoe meer blijkt dat je iets niet hebt dat is ook zo frustrerend heb nu pas (2 maanden geleden) een kolom boor gekocht heb alleen geen hout boren ,forstner boren dus kan er momenteel niets mee het geld is op (snik) :evil:

Maar Rene gewoon door gaan en vragen stellen met zijn alle komen we er wel .

Lekker (ver)zagen,hakken,schuren


groetjes rendew ( ook Rene )
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Eerste stapjes zijn meestal de kleine stapjes, denk maar eens aan een kind. Opstaan en gelijk weer neergaan. MAAR toch gewoon weer opstaan, je ziet het ook al die andere mensen doen. Dan kan het toch niet moeilijk zijn. ;) Zo gaat het altijd als beginner. Al werk ja al jaren met hout, op de een of andere manier blijf je toch een beginner. Maarja dat is eigenlijk ook een beetje het mooie van onze gemeenschappelijke hobby. Wat mij betreft heel veel vallen , maar toch ook maar weer OPSTAAN en verder gaan.

Ik wens je veel succes, en dat doosje komt vast wel goed hoor ;)

HG Hugo
 

hobby-ist

Actieve deelnemer
20 mei 2011
50
0
@ RENES

Ik ben ook maar een dhz-er, maar ik vindt het toch steeds weer leuk als er weer iets af is, waar je tegenaan kan kijken.
En in je schuurtje ben je lekker alleen bezig, en dan steeds maar denken hoe je dat volgende ''onderdeel''
weer gaat maken.

En mocht het helemaal niet lukken met dat houtbewerken, kan je altijd nog schrijver worden, go man, wat kan jij leuk en boeiend schrijven.

Succes met je hobby. :)

Gr. van Gerry (hobby-ist )
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Leuk stukje om te lezen :) mooi man.
Bij de laatste foto waar bij staat de beide stukjes op maat zijn, is het achterste stukje vooraan wat hoger. Lijkt dat zo, of is dat ook echt zo?


Zet hem op, en de fotos van de verbandtrommel zien we wel verschijnen!
 

renes

Actieve deelnemer
28 jul 2010
29
0
Dat lijkt zo. Zit een donker stuk in het hout.

En tja, waarom een verbandtrommel. Ik heb geen idee. Ik weet wel dat ik er op kwam toen ik een pleister aan het plakken was omdat ik iets te enthousiast was geweest met een beitel. Of dit er mee te maken heeft.....?!
 
A

Athanor

Guest
Dat is gezichtsbedrog, door de verkleuring in het hout wat scheef verloopt ben je in de war geraakt :)

Fons

verhip, ik zie nu dat op de volgende pagina dezelfde reactie al is geplaatst.... :oops: Nou dan komt de boodschap wel over denk ik :lol:
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.