ontwerpen-draaien-maken bijzettafel

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Op ons verlanglijstje stonden al geruime tijd enkele bijzettafeltjes. Maar ja wat vind je mooi. Totdat het kwartje valt en een kleine schets (ontwerp) inzicht geeft in de hoofdvorm. Hout zoeken en aan de slag.
Grootste diameter 45 cm en kleinste 35 cm met een hoogte van 42 cm.
Tropisch FSC hardhout - aluminium tussenstukjes en mahonie poten.
Bij de foto's het productieproces:
Schets - (decoupeer)zagen - schuren achterzijde - opspannen en bovenzijde afdraaien/decoreren op de draaibank - uitzagen op de lintzaag - pootjes draaien - buisjes maken en monteren tot één geheel - afwerking met tungoil. Iets om ook te maken??
vr.gr. Jan Pranger

Attached files
 
A

Athanor

Guest
Mooi hoor Jan!!

Ik kijk elke keer weer met bewondering naar je creatieve oplossingen. Vooral de originaliteit is daarbij kenmerkend. Ook bij dit setje weer goed getroffen!

Hoe heb je de poten aan de bladen bevestigd?

Groet van Fons
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Bedankt Fons voor je reactie.
Ik heb 16 mm aluminium buis genomen die een fractie overmaat had t.o.v. de 16 mm boor. Op zich sloot dit al prima. Voor de zekerheid de buis terplekke iets opgeruwd en met een beetje expanderende lijm stevig bevestigd. Ze steken 35 mm in het blad.
vr.gr. Jan Pranger.
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Allemaal bedankt voor de reacties. Ik heb inderdaad bewust geprobeerd om dynamiek/beweging in het ontwerp te krijgen. Daarom koos ik voor de vorm van een centrifugaal pomp en plaatste dit op pootjes met tussenstuk waardoor het blad zijn eigen uitstraling behoud. De poten heb ik vierkant laten beginnen als aansluiting op de zijkant van het blad en vervolgens rondgedraaid in overeenstemming met het blad zelf.
Ik had alleen de schets van het blad en de rest ontstaat gaandeweg: steeds weer kijken en een voorstelling proberen te maken van het eindresultaat. Nou ja, zo verloopt zo'n proces bij mij................ en soms met een mooi resultaat.
vr.gr. Jan Pranger.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.049
1.682
Terkaple
www.woodworking.nl
Prachtige tafeltjes Jan!! Toch de weg gevonden om al draaiende meubels te maken. Het is hierboven al terecht gezegd, mooi, origineel en fraai uitgevoerd. Wat voor hout heb je voor het blad gebruikt? Nog een lijmtip, de epoxy lijmen uit de stereotubes is ook heel geschikt. Lijmt uitsteken aluminium en hout en heel goed spleetvullend. De wat langzamereversie kun je prima met houtstof indikken tot een pasta (met de 5 min. versie kan dat ook, maar dan kom je meestal in tijdnood).

jaap
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Jaap nog bedankt voor de tip over epoxy lijmen. Toch maar eens in verdiepen.
Het blad is van Angelim Da Campina en komt uiteraard uit ...................Akkrum :)
De pootjes heb ik gedraaid van mohanie. Dat draait als boter.
De afwerking is met Danish oil van Rustins.
vr.gr. Jan Pranger.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.