Leve de vikingen!

placebo

Actieve deelnemer
12 jun 2009
388
53
Via google toch kunnen genieten van het zeegaande schip.fantastisch
gr albert
 

tuoh

Oud hout
Dat is inderdaad het aards paradijs voor scheepsbouwers. De Vikingen waren niet alleen fantastische zeevaarders maar ook excellente hout- en scheepsbouwers, die hebben heel wat grenzen verlegd, letterlijk en figuurlijk.

Het zijn op het eerste gezicht simpele schepen, maar bij nader toezien zitten ze ongelooflijk complex in elkaar. De eigenschappen van het hout zijn tot op hun uiterste grenzen benut.

Het zijn ook de "uitvinders" van de overnaadse bouw, dat levert uiterst flexibele schepen op die heel zeewaardig zijn.

Mooi om zien dat de traditionele gereedschappen in ere hersteld, en terug dagelijks gebruikt worden.

In Frankrijk is er ook zo een site waar er geen enkele concessie gedaan word op dat gebied, maar dan bij de bouw van een middeleeuws kasteel. Steenhouwers, timmerlieden, pottenbakkers, smeden, etc. alleen de oude gereedschappen worden gebruikt.
Meer hier, http://www.guedelon.fr/

Mvg,

André
 

Houthasses

Actieve deelnemer
22 okt 2010
589
1
www.youtube.com
Ik zag eens een docu op Discovery over Longboats, en wat mij verbaasde is dat die lui zeilen hadden van puur en dik schapenwol. Klinkt heel onlogisch, maar het vettige wol weert prima het (spat)water af.

En de boten gebruikten als eerste het verschijnsel 'planeren' waardoor ze stukken sneller waren dan de andere schepen van die tijd. Als ik me het goed herinner kwam dat door de langgerekte vorm, relatief vlakke bodem en de iets uitstekende planken zorgen ervoor dat zich kleine luchtbelletjes onder de romp getrokken weren, wat de weerstand af doet nemen.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Houthasses zei:
Ik zag eens een docu op Discovery over Longboats, en wat mij verbaasde is dat die lui zeilen hadden van puur en dik schapenwol. Klinkt heel onlogisch, maar het vettige wol weert prima het (spat)water af.

En de boten gebruikten als eerste het verschijnsel 'planeren' waardoor ze stukken sneller waren dan de andere schepen van die tijd. Als ik me het goed herinner kwam dat door de langgerekte vorm, relatief vlakke bodem en de iets uitstekende planken zorgen ervoor dat zich kleine luchtbelletjes onder de romp getrokken weren, wat de weerstand af doet nemen.

Ik kan me niet voorstellen dat een drakkar planeersnelheid haalt. Planeersnelheid wordt, in nulde orde benadering, bepaald door de romplengte (lengte van de waterlijn); hoe langer de boot, hoe hoger de rompsnelheid. Een boot gaat, ook weer in nulde orde benadering, pas planeren als de snelheid boven de rompsnelheid uitkomt (dreigt uit te komen). Een lange boot als een drakkar zal dus duidelijk minder makkelijk planeren dan een 4.5 m visboot. Daar komt nog bij dat een drakkar zwaar is en zelfs geroeid en onder zeil niet heel verschrikkelijk hard zal gaan. Maar ik kan het zomaar mis hebben hoor...
 

Houthasses

Actieve deelnemer
22 okt 2010
589
1
www.youtube.com
Ik heb zitten zoeken naar de documentaire, maar kan ik hem helaas niet vinden. Ik kan echter wel scherp voor de geest halen dat ze het hadden over kleine wervels met luchtbelletjes onder de romp (die bleven hangen langs de randen van de overlappende planken onder romp), waardoor de weerstand in het water af nam. Het kan zijn dat het effect niet planeren heet, maar iets anders schoot me niet te binnen.

EDIT, ik vond lectuur over dat effect:

"Another Viking innovation was speed. They achieved speed by building extremely strong and lightweight ships. They maximized speed through tightly knit sails, oars and the shape of the hull. The hull was designed to send the air bubbles that were created, as the ship cut through the water, directly under the ship. This use of airflow made the ships even more buoyant and lighter allowing them to pick up even more speed. The fast and maneuverable long ships could sail at over 7 knots (13km/hr). If the wind dropped, they lowered the sail and rowed instead. A raiding party could sail from Norway to England in under two days. No other ships of the day could come close to catching them."
van http://www.norseamerica.com/catalog/item/4989199/5016482.htm'
 

tuoh

Oud hout
Dat is een verschijnsel dat inherent is aan overnaadse bouw :D en het gaat inderdaad de weerstand in het water verlagen. Bewust of onbewust, de Noormannen waren hun tijd vooruit op scheepsbouwvlak, dat is wel zeker.

Mvg,

André
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Houthasses zei:
Ik heb zitten zoeken naar de documentaire, maar kan ik hem helaas niet vinden. Ik kan echter wel scherp voor de geest halen dat ze het hadden over kleine wervels met luchtbelletjes onder de romp (die bleven hangen langs de randen van de overlappende planken onder romp), waardoor de weerstand in het water af nam. Het kan zijn dat het effect niet planeren heet, maar iets anders schoot me niet te binnen.

EDIT, ik vond lectuur over dat effect:

"Another Viking innovation was speed. They achieved speed by building extremely strong and lightweight ships. They maximized speed through tightly knit sails, oars and the shape of the hull. The hull was designed to send the air bubbles that were created, as the ship cut through the water, directly under the ship. This use of airflow made the ships even more buoyant and lighter allowing them to pick up even more speed. The fast and maneuverable long ships could sail at over 7 knots (13km/hr). If the wind dropped, they lowered the sail and rowed instead. A raiding party could sail from Norway to England in under two days. No other ships of the day could come close to catching them."
van http://www.norseamerica.com/catalog/item/4989199/5016482.htm'

Dit klinkt allemaal bijzonder aannemelijk - het leidt echter niet (noodzakelijk) tot planeren. Sterker nog, de beschrijving suggereert een efficiency-verbetering voor een 'displacement hull' (ik heb geen idee wat de NL term daarvoor is), eerder dan een planerende rompvorm. Ik had zelf ook wat zitten zoeken, en kom ook uit op maximale snelheden tussen de 12 en 15 km per uur. Zeer respectabel voor een dwarsgetuigd 'primitief' vaartuig, maar geen planeersnelheid.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.