Terras in FSC hout

Bram

Actieve deelnemer
29 mei 2009
314
4
Oost-Vlaanderen, België
Ik wil naast mijn sauna (waarvan de laatste details bijna afgewerkt zijn) een klein terras in FSC hout maken. Een rooster van hardhouten balken met daarop terrasplanken geschroefd, dit alles bovenop een beklinkerde ondergrond. Nu heb ik nog enkele vragen:
1. Heeft iemand specifieke tips voor de contstructie?
2. Bij mijn houthandel hadden ze Eveuss, heeft iemand ervaringen met dit hout? Foto s van een bestaand terras?
3. Moet je eigenlijk wel terrasplanken nemen of is het even haalbaar om het met gewone planken te doen zoals Mathieu met zijn terras?
Alvast bedankt!
Bram
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
-Zorg dat je ondergrond mooi vlak is. Er zijn rubberen stroken/vulstukken verkrijgbaar welke je tussen de balken laag en tegels/klinkers legt om geluid tegen te gaan en laatste oneffenheden op te vullen.
-Om het spul aan elkaar te schroeven gebruik speciale rvs vlonder schroeven van goede kwaliteit.
Uiteraard is dit ook te doen met gewone planken, maar het voordeel van vlonder planken is dat deze voorzien zijn van profiel waardoor het geheel minder glad is/gaat worden. Dat laatste gaat namelijk met een gladde plank absoluut gebeuren namelijk.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Eigenlijk moet je hardhout nemen voor de roostering. Ik ben ook pas achteraf tot deze conclusie gekomen. Dit omdat vlonderschroeven eigenlijk hardhout schroeven zijn. Bij deze schroeven is de verhouding tussen de kern en de schroefdraad klein, waardoor je ze bij zachthout relatief gemakkelijk uittrekt. Dat geprofileerde planken minder glad zijn? Ik heb mijn twijfels. De planken van mij zijn het in ieder geval niet. Natuurlijk is het nog afwachten wat er gaat gebeuren als ze een tijdje liggen. Daarentegen ben ik al flink onderuit gegaan op geprofileerde planken. Maar de gladde planken die ik gezien heb, zijn ruw gezaagd, en zeker niet te glad. als ze te glad moeten worden ga ik proberen of zand strooien helpt. Je kan ook eens kijken op houtenplaten.be. Dat is de handelaar waar ik mijn hout heb gehaald. Die heeft ook Eveuss in voorraad.

Mathieu
 

tuoh

Oud hout
Stabiel? daar vrees ik voor. Deze houtsoort is relatief nieuw op de markt, veel ervaring is er niet mee, maar afgaand op de houtbeschrijving en de meest geschikte gebruikstoepassingen voor het hout zou ik geen hooggespannen verwachtingen koesteren.
De houtsoort lijkt in het rijtje van Azobé, bankirai, etc. thuis te horen, en dat is geen referentie qua vormvastheid. De houtsoort lijkt ook heel gevoelig voor windscheuren, net als bovengenoemde soorten.

Als terrasplank zal het wel voldoen denk ik, die worden voldoende vastgeschroefd om vervormingen tegen te gaan.
Hoe de houtsoort zich in de loop der jaren gaat gedragen? dat zal de ervaring ons moeten leren.

Vergrijzen van hout kan je maar op één manier vermijden, namelijk door het hout te beschermen met een geschikt afwerkproduct. Maar op een terras is dat geen sinecure, de beschermlagen slijten extreem snel door het belopen, er blijft lang water opstaan na een regenvlaag, etc. De kleur behouden is bijna onbegonnen werk. Er zijn ook nog geen gegevens bekend over de hechting van een afwerkproduct op deze houtsoort, dat word dus gokken.

Ik zou de boel netjes laten vergrijzen, en ga er jaarlijks eens over met een schuurborstel en water met scheut bleekwater er in, zo blijft de kleur zilvergrijs :)

Mvg,

André
 

jefmen

Moderator
23 nov 2009
1.054
62
Dan kan je net zo goed normale planken nemen en die op de vlonder schroeven, met de kans dat ze na een aantal jaar glad worden van de alg.
 

tuoh

Oud hout
Dat is nu eenmaal de keerzijde van een houten terras, het is niet direct het meest geschikte materiaal qua antislip eigenschappen.
Onder ongunstige omstandigheden, veel regen en weinig zon, worden de planken sowieso spiegelglad, daar doen die groeven ook niks aan af. :cry: En raar maar waar, hoe harder de houtsoort, hoe extremer de gladheid.
Heb al verschillende mogelijke oplossingen gezien, groeven zagen en hoger opvullen met Polymeer, groeven gezaagd en dunne strips pvc ingehamerd, microvertanding aangebracht, kippengaas opgespijkerd :shock: dit laatste ziet er niet uit, maar het werkt wel, dan kan van de vorige oplossingen niet gezegd worden, hier blijf je nog altijd schuiven.

Voor de gladheid maakt het dan ook niet uit of dat profiel langs boven of langs onder geplaatst word, schuiven doe je toch.(onder ongunstige omstandigheden) Bij vriesweer is al helemaal een glijbaan.

De minst gladde oplossing is Thermowood of iets gelijkaardig, met of zonder antislipprofiel.

Mvg,

André
 

Paulhout

Nieuw lid
9 okt 2011
8
0
Voor de constructie: Paaltjes in de grond, eerst boren, klap na, tot ze niet verder gaan, dan afzagen op hoogte. regel erlangs met slotbouten vastzetten. 1e plank goed recht vastzetten, en dan met vulplaatjes van ongeveer 5 mm volgende planken aanklemmen, opletten dat je met de planken niet scheef gaat.

hardhout duurzaamheidsklasse 1 voor in de grond, duurzaamheidsklasse 2 kan voor terasdelen zelf, omdat deze vrij zijn van grondcontact, en in de verwerking prettiger zijn. Slotbouten in constructie in verzinkte uitvoering. schroeven in terrasplanken Rvs.

gladgeschaafd of geprofileerd maakt voor gladheid niet veel uit. Veel gladheid komt van boven, algen groei door groenvuil wat aanwaait. Bij zon of vorst verdwijnen algen. verders schoonhouden met groene zeep en een borstel. Op kleur houden kun je het beste proberen met een olie. Een beits loop je eerder "kaal".

succes, Paul.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.