Tafel

RickT

Actieve deelnemer
5 aug 2011
31
0
sloophout.punt.nl
Ik had dit onderwerp per ongeluk in iemand anders zijn topic gezet. :oops: Mijn excuses.

Tussen de bedrijven door krijg ik wel eens de tijd om iets voor ons zelf te maken. Een van onze wensen is/was al een tijdje een hele grote eettafel waar je met min. 10 man aan kunt zitten. [handig voor de feestdagen ook]

Ik had dus gratis een partijtje houten balken gekregen van p.m 50 cm lang. Dit blijkt dus beukenhout te zijn. Wat ermee te doen. Mmm, yep! een mooi tafelblad van maken :duim:

100_1765.jpg


Voor een tafelblad van 4 cm dik eerst allemaal plakjes zagen.

100_1768.jpg


100_1770.jpg


Voor een blad van 3 bij 1 meter aardig wat zaagwerk.

100_1771.jpg


Alle stukjes in verband aan elkaar gelijmd.

100_1772.jpg


Dan krijg je uiteindelijk dit resultaat na een hoop schuurwerk

100_1773.jpg


Ik heb er 2 delen van gemaakt. Die 2 delen lijm je dan vervolgens weer aan elkaar.

100_1774.jpg


En klemt het hele zaakje goed in.

100_1776.jpg


Beetje dom, ik had even een lat achter de spanband moeten zetten. Nu trekt deze in de rand van de tafel. Maar dat komt straks wel weer goed. Gewoon even afschaven en glad schuren. ;)

100_1779.jpg


Ik gebruik daarvoor bruislijm. Heerlijk spul. :duim:

100_1777.jpg


100_1778.jpg


De poten.

100_1781-1.jpg


Als de tafel klaar is zal ik weer wat foto`s plaatsen. :corien:

100_1780.jpg
 

monkeyfreek

Actieve deelnemer
25 jan 2011
286
0
Altijd leuk zo'n gratis tafel :D
Ga je de poten nog op één of andere manier steunen ?


groetjes
ruben
 

hobby-ist

Actieve deelnemer
20 mei 2011
50
0
@ rickt.
hallo . ik heb die lijm die jij daar hebt staan en gebruikt ook al ééns gebruikt bij mijn grenen bed, maar ik moet wel zeggen dat de lijm die er uit komt en die je dan later weer verweidert dat die wel geelig op kleurt op het grenen hout.
het is niet erg, maar omdat je zelf dat bed gemaakt hebt erger ik mezelf daar wel weer aan soms, maarja this soms niet anders.
Ik wou dit toch even kwijt aan je.

Groetjes van Gerry
 

ironmikie

Actieve deelnemer
16 nov 2009
332
0
Hallo,

Ik zie dat je de balken in een patroon legt om zo een langer blad te krijgen. Je krijgt dan wel kops hout tegen kops hout met bijbehorende naden. Wat doe je om die naden zo min mogelijk te laten opvallen? Houtvuller?

Groet,

Mike
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.