Natuur geweld

WR1944

Oud hout
Enkele dagen werd de regio getroffen door een aardbeving. Het was weliswaar een bescheiden beving vergeleken met Japan maar het zorgde toch wel voor enige schade. Ik zelf heb er eigenlijk niets van gemerkt. Op het moment, 13:51 local time, was ik aan het klussen in de basement. Ik hoorde het gereedschap aan het bord rinkelen en een Festool-systainer, die met een geopende deksel tegen een muur stond, begon ook te rammelen. Ik ben dit in het geheel niet gewend dus ik dacht dat er een zwaar transport voorbij kwam of dat iemand in het huis nogal al zwaar heen en weer liep. Tien minuten later belde m'n vrouw van het werk. Het gebouw was ontruimd en men was buiten in afwachting van wat er nog gebeuren kon. Ik schijn vrij ongevoelig voor het verschijnsel te zijn want met de aardbeving in de jaren 90 in Roermond sliep ik er ook dwars door heen. Een manshoge spiegel knalde bijna van de klerenkast af en m'n ex zat stijf overeind in bed en ik snurkte door.
Het komende weekend wordt een andere natuurramp verwacht, orkaan Irene. We liggen net aan de rand van de gevarenzone. Er wordt 10 tot 20 cm regen verwacht tussen zaterdagnacht en zondagmiddag. Daarnaast een zware storm met snelheden van 80 tot 120 km/h. Dat is windkracht 10 tot 11 ofwel zware tot zeer zware storm. Maar ja, ik heb met 150 km/h motor gereden, zonder kuip. Het is te doen maar prettig is anders. Zaterdag maar de front en back porch leegruimen om geen rondvliegende plantenbakken en tuinstoelen te hebben.
Er zijn een paar weer-kanalen voor 24/7 weerberichten en die hebben een gouden tijd. Van minuut tot minuut de vorderingen van de oorkaan met een aangepast gevarengebied. Het schijnt dwars door New York city te gaan en men verwacht overstromingen. Ik ben benieuwd. Nu komt ons weer eindelijk op de Nederlandse TV.
 

WR1944

Oud hout
Volgens de laatste voorspellingen gaat de orkaan meer over zee. Hier blijven we gelukkig vrij van de ernstigste verschijnselen. Er zal wel een hoop regen vallen en de wind zal ook niet mis zijn maar het zal geen disaster area worden. Door de vele regen in augustus is het land behoorlijk verzadigd. De verwachte zondvloed zal de beken en rivieren snel doen wassen en men verwacht flinke overstromingen. Maar het ergste gaat aan ons voorbij. Meer naar de kust toe blijft de toestand wel ernstig. De orkaan zal New York meer oostelijk passeren. Daar is voor bepaalde gebieden vanaf de middag evacuatie verordend.

Om "live" de orkaan te volgen zie de volgende link.

http://abclocal.go.com/wpvi/feature?sec ... id=8320373

Watch this space.
 

WR1944

Oud hout
Even een update. De orkaan is als een vlagerige harde wind aan ons voorbijgegaan. Het begon zaterdagavond te regenen en dat doet het nu, 11:20 op zondagmorgen nog. We hebben een record aan regen en enkele rivieren en beken zijn buiten de oevers getreden. Enkele wegen zijn afgesloten maar de verwachting is dat het verkeer op maandag weer z'n gang kan gaan.
Meer naar de kust ziet het plaatje er heel anders uit. Ik heb geen laatste berichten maar de schade is aanzienlijk en er zijn ook een aantal personen omgekomen. Daarbij was zelfs een surfer, het moet niet gekker worden.
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Van een andere orde dan t geweld in Amerika maar heb je wel gehoord dat wij ook een echte beving hadden, hier in Arnhem prima te voelen, eerst dacht is dat er een huis in aanbouw aan t instorten was, toe dat een metalen geraamte wat tijdelijk in een berm staat omgekukeld was en toen dat niet zo was was mijn verdenking in de richting van een aardbeving.. ik geloof 4.8 op de richterschaal en t epicentrum hier vlakbij net over de grens.... Geen schade, tsja das t voordeel met een houten huis, dat kan wat hebben :) Als het echt gaat schudden donderen eerst de betonnen kolossen om hiernaast en blijven wij als t goed is staan met t houten geraamte. Tenminste dat zeggen ze...
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.