Hoe kistjes haaks inklemmen?

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Jpjas, het gaat niet om verstek bakjes zoals je op de tekening kan zien....
Ik maak om kasten (kistjes moet ook kunnen) haaks te maken gebruik van een haakse klos, een soort van winkelhaak zeg maar, van 35 oid dik. Die word met twee kleine klemmen in een hoek van je kistje geklemd. Dus eerst je kist inlijmen en de tangen er losjes opdraaien. Dan die haakse klos in je kistje klemmen en dan alle tangen goed aandraaien.

Maar als mijn kistje minder dan een halve graad niet haaks is ga ik daar echt niet van wakker liggen. Je zaagt deksel er later toch af. Als je die op dezelfde manier erop scharniert zie je niet dat je kistje die los in een ruimte staat niet haaks is
 

christiaan

Nieuw lid
26 jan 2012
22
1
Driebergen
Mooi al die ervaringen. Je leest mooi terug hoe lastig het is. Zo heb ik het geleerd: Koud verlijmd en ook met verbinding kan je met lijmtangen de precieze hoek bepalen. Je hebt daar wel de klassieke klemmen voor nodig. Bij honderd procent haakse borsten kan de klem met beide kanten op het midden van het klemvlak worden geplaatst. Is de hoek bij controle op de diagonaal niet haaks, dan kan je de hoek beïnvloeden door de plaats van de klem te veranderen. Een kant iets naar buiten, andere kant iets naar binnen geeft al snel effect. Wel over het hele vlak alle klemmen verzetten... Klemmen over de diagonaal zetten is onwenselijk. Dan gaan de borstlijnen open staan. Ik vroeg me wel af voor wat voor toepassing koud verlijmde panelen gewenst waren. Dat is kwetsbaar. Succes ermee. Ik hoop dat je aan een van de tips van mij of anderen iets hebt en hoor graag met welke methode je succes hebt gehad. Christiaan
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.279
215
't hoofd van Overijssel
Jpjas, het gaat niet om verstek bakjes zoals je op de tekening kan zien....
Ik maak om kasten (kistjes moet ook kunnen) haaks te maken gebruik van een haakse klos, een soort van winkelhaak zeg maar, van 35 oid dik. Die word met twee kleine klemmen in een hoek van je kistje geklemd. Dus eerst je kist inlijmen en de tangen er losjes opdraaien. Dan die haakse klos in je kistje klemmen en dan alle tangen goed aandraaien.

Maar als mijn kistje minder dan een halve graad niet haaks is ga ik daar echt niet van wakker liggen. Je zaagt deksel er later toch af. Als je die op dezelfde manier erop scharniert zie je niet dat je kistje die los in een ruimte staat niet haaks is

Bij koud verlijmen van een materiaal dikte van 10 mm heb je dus ook maar 10 mm lijmvlak. Als je dat onder 45 graden doet heb je een lijmvlak van 14 mm. Een kleine 50% MEER dus ook sterker. Als je koud wilt verbinden en ook sterk gebruik je al gauw lamelo's, dominos of vergelijkbaar. Dan ook kan je plakbank gebruiken.

Buiten de krachtenleer is het esthetisch vaker ook beter onder verstek. Neem MDF dan zijn de kopse kanten niet echt mooi te noemen. Onder verstek heb je daar minder last van en frees je er een velling kant en of ronde zijde aan. Ook andere materialen lijkt het al sneller mooier om een verstek hoek te zagen.
 

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
en op het forum van zelfbouwaudio staat ook nog een paar fraaie oplossingen voor hoekverbindingen, er even van uitgaande dat topicstarter in zijn vraag niet heeft gesteld dat het perse verstekverbindingen moeten zijn.

http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?f=5&t=16088

file.php
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.