Hoe kistjes haaks inklemmen?

David80

Actieve deelnemer
25 nov 2009
461
1
Met die mooie afkortzagen, freesmachines en zelfs de ouderwetse futselplank lijkt het mogelijk om de zijkanten van paneeltjes e.d. perfect haaks af te werken. Zelf na controle met een winkelhaakje tegen het licht ziet het er op het oog 100% haaks uit.

Maar de problemen komen met het op elkaar klemmen (zie begevoegde tekening). En dan praat ik over koud op elkaar lijmen zonder zwaluwstaarten oid. Een ogenschijnlijk onzichtbare afwijking zo klein als 0,1 graad resulteert bij een paneel van 42cm lang voor een scheefstand van 0,7mm. 0,5 graad voor 3,66 mm en 1 graad voor 7,73mm!

Al wil je dus eindigen met een redelijk haaks kistje moeten de zijkanten van de paneeltjes absoluut 100% haaks zijn. Die nauwkeurigheid kan ik in geen geval met zagen/schaven/frezen bereiken. Dus een deel van de oplossing ligt volgens mij in het haaks inklemmen van de kistjes (zie bijgevoegde tekening). Maar hoe? Als de je de lijmklemmen aandraait willen de panelen heel eigenwijs naar hun scheefstand toe. :evil: Een gestuntel en heel vervelend...

Zijn er hier 'kistenmakers' met oplossingen uit de praktijk? Graag advies en tips.

Alvast bedankt!

Attached files
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Door de diagonalen op te meten weet je of je kistje haaks is, meestal kun je dit door de klemkracht iets anders te verdelen wel redelijk rechttreken.
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Wat Coko zegt: klemkracht anders verdelen. En niet teveel klemkracht gebruiken.

En als ze echt niet goedschiks willen kan je altijd boven en onder nog een klem op de langste diagonaal zetten, met hoekstukjes zodat je goed kunt klemmen.

Arthur
 

David80

Actieve deelnemer
25 nov 2009
461
1
Als je goed naar de tekening kijkt zie je dat het paneel wat je tegen de zijkant van een ander paneel aanklemt (met 1 graden afwijking) automatisch schuin gaat staan. Meer of minder klemkracht lijkt me hierop niet van invloed. Sowieso zit je al aan een redelijke klemkracht voor de houtlijm om zijn werk goed te doen.

Die klem op de diagonaal is misschien wel een goed idee. Maar dan moet je wel goede hoekstukjes hebben idd.
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Als je goed naar de tekening kijkt dan zie je dat je daar een afwijking hebt die je ook met een winkelhaak echt wel opmerkt. 1 graad zie je echt wel, dat levert je op een dikte van 10mm een spleet van 0.2mm op. Daar kan je een boot doorheen varen. Een spleet van 0.05mm zie je nog als je richting een lichtbron kijkt.

Door je klemmen iets schuin te zetten oefen je een schuine kracht uit. Als het echt met een (goeie) winkelhaak gemeten haaks is, dan moet dat genoeg zijn om die eventuele onmeetbare afwijking recht te trekken. Maar als je probeert om je klemmen bij wijze van spreken door je zijkanten heen te schroeven, dan trekt-ie toch weer scheef.

Voor houtlijm heb je wel klemkracht nodig maar nou ook weer niet zóveel hoor. Je hoeft er geen perskracht van te maken, dan loop je zelfs het risico dat je te weinig lijm in je verbinding overhoudt. En een spleetje van 0.05mm wordt door lijm echt wel gevuld als je een normale klemkracht gebruikt.

Arthur
 

David80

Actieve deelnemer
25 nov 2009
461
1
In die tekening heb ik wat overdreven als voorbeeld :lol:

Ik zat meer te denken in de vorm van een soort jig die de panelen haaks houdt en dan gewoon de lijmklemmen erop en aandraaien. Heb toch al zon moeite om op tijd alles te klemmen voordat de lijm gaat drogen als ik dan nog met lijmklemmen en winkelhaak aan de gang moet om alles haaks te trekken... Vind het omslachtig.
 

kire

Actieve deelnemer
5 jun 2010
142
2
Kan je niet stukken die haaks gezaagd zijn in de binnenhoek spannen of desnoods er een plaat inzagen die 0.5mm kleiner is er in doen, dan kan je toch nooit echt hard uit de haak spannen.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Bekend probleem..........ik zet eerst een kistje volledig in elkaar zonder lijm. Dan breng ik de klemming aan die ik wil gebruiken(bv elastieken). Problemen kom ik dan al snel tegen. Daarna alles insmeren met lijm en zo snel mogelijk de diagonalen meten en dan evt bijstellen met een klemmetje erop.

Wanneer je het kistje echt in vorm moet dwingen dan is er echt iets mis met de passing.
 
A

Anonymous

Guest
De meest simpele oplossing is om beide zijdes te spiegelen.
Dus 1 zijde omdraaien.
Als mijn machine zo zou afwijken,zou ik hem weggooien.

:cool:
 

David80

Actieve deelnemer
25 nov 2009
461
1
Mensen je hebt 5 minuten voordat de lijm gaat drogen en alle naden moet ook gelijk zijn. Dus de oplossing moet zo death simple mogelijk zijn.

@rickorman: jij bent de kistjesman toch? ik zie mooie dingen voorbijkomen onder de sectie werkstukken! Is het gebruik van elastiek in jouw ervaring goed genoeg voor het klemmen? Ik lees altijd op lijmflacons minimale klemkrachten die behoorlijk zijn. Lijkt me sterk dat je dat met elastiek gaat redden.
 

pme001

Actieve deelnemer
25 apr 2010
181
1
www.houtdraaiatelier.nl
Is dit een optie?
Ze zijn te koop voor een paar €


Dit ding gebruik ik ook, maar is nogal een heisa om aan te brengen, aangezien je twee handen te kort komt.
De combinatie werkt wel goed, monteren en haaks stellen met de verstekklemmen, en daarna onder spanning zetten met der tweede. 'k Ben even kwijt hoe zo'n ding heet.

Attached files
 

WR1944

Oud hout
Deze haakse klemmen gebruik ik ook maar dan voornamelijk om de elementen van een doos of lade in bedwang te houden. Zodra de delen tegen elkaar zitten, al dan niet met schroeven, gaan de echte klemmen er op en wordt alles op haaksheid gecontroleerd en eventueel gecorrigeerd door bijvoorbeeld de klemmen ietsje uit de haak te plaatsen.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
@ David : De laatste tijd bouw ik inderdaad redelijk wat kistjes. Daarvoor maakte ik redelijk wat draaiwerk maar dan bij voorkeur gesegmenteerd (alle losse stukjes aan elkaar plakken en dan draaien) Hier gebruikte ik allemaal elastieken voor en metalen banden voor hele grote bouwsels. Elastiek heeft en had redelijk wat klemkracht. Bij het "droog"passen zie je vaak al de problemen ->openstaande naden!!!

Bij bepaalde projecten gebruik ik wel klemmen maar draai ze niet heel strak aan. ik ben echter aan het kijken of ik van die mooie corpusklemmen van Bessey wil aanschaffen.......Lijkt me toch wel een leuke hebbeding(of dingen)
 

David80

Actieve deelnemer
25 nov 2009
461
1
@ pme: Die haakse klemmen is opzich wel een goed idee en niet duur. Zón 'spanband' met hoekstukken heb ik hier ook nog liggen is nog van m'n opa geweest, eigenlijk nooit uitgeprobeerd.

Dus eerst positioneren met die hoekklemmen en dan aanklemmen met normale lijmklemmen of die spanband. De moeite waard om uit te proberen. Ik zie dat je ze nog op een plaat kan monteren met schroeven oid. ook handig.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Bij klemmen van een lijmverbinding moet je er voor zorgen dat er over de gehele lijmverbinding klemkracht wordt uitgeoefend, en het liesft ook gelijkmatig om de lijmverbinding over de hele lengte mooi dicht te krijgen. Uit ervaring kan ik zeggen dat dat lang niet altijd meevalt, zeker bij grotere werkstukken als kasten ed. Om de haaksheid te corrigeren bij grote werkstukken zet ik de betreffende lijmklem (men) een beetje scheef op het werkstuk, zodat het werkstuk goed haaks getrokken wordt door de klemkracht van de lijmtang.
De corpus lijmtangen zijn ideaal voor dit werk, bij de klassiek lijmtang altijd wat afvalhout gebruiken om de klemkracht te spreiden en indrukken van het hout te voorkomen.
Een spanband is meer voor lijsten bedoeld.
Overigens is de vraag van david80 vrij hypothetisch, het is vrij ongebruikelijk om op deze manier (kops op langhout) een lijmverbinding tot stand te brengen. Nog los van het feit dat e.e.a. heel gemakkelijk verschuift, is het ook een zwakke lijmverbinding, tenzij je met epoxy werkt en een kleine fillet aanbrengt.

jaap
 

Bram

Actieve deelnemer
29 mei 2009
314
4
Oost-Vlaanderen, België
Na t lezen van dit onderwerp zit ik nog met een aantal vragen:
1. Waar koop je een (redelijk) haakse winkelhaak? Nog nooit een tegengekomen... :D
2. Wat doe je als je toch twee plankjes kops op langshout wil lijmen en het zijn er maar 2, dus geen doosje, maar gewoon een haakse hoek. Heeft iemand daar klemsuggesties voor?
Bedankt!
B
 

LMM

Actieve deelnemer
16 jul 2012
270
1
Groningen
met een zaag/beitel of een bovenfrees een groef maken ten dikte van de plankjes, dan lijm ertussen, plankje(s) erin en klemmen
 

Bobbie

Actieve deelnemer
25 aug 2011
72
0
Amstelveen
Met grotere kisten kan je ook langere hoekstukken maken met meerdere spanbanden, zelf gebruik ik ze ook en het gaat heel goed, op school hadden we ze van lamello 12022011757 (2).jpg
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.277
215
't hoofd van Overijssel
Kan dus simpeler en eenvoudiger. Gewoon breed inpakplakband nemen. Bij een smal kistje van vijf centimeter 1 keer laag in de hoogte. Hogere kist meerdere lagen boven elkaar. Mocht je een nog kleiner kistje hebben gewoon een smal rolletje inpak plakband nemen.

Als de hoeken in verstek zijn gezaagd planken achter elkaar leggen met het verstek naar beneden. Laag plakban boven en onder er op. Boel omdraaien en de verstekken lijmen. Boel in elkaar draaien en met plakband om wikkelen. Bij elke kant trek je het plakband iets uit. Daarmee zorg je voor je trek op de verbindingen. Als je het goed hebt gezaagd, gelijmd en geplakband zit de verbinding prachtig dicht.
Na gebruik plakband verwijderen en de boel kuisen. In zacht hout heb je als voordeel dat je geen lijmklem afdrukken krijgt.

Heb zo al heel veel in elkaar geplakt van kleine kistjes tot enorme kokers van vijf meter lang. Je kan geen vreemdere vorm bedenken of plakband is de goedkoopste lijmklem.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.