Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 27

Hoe kistjes haaks inklemmen?

Met die mooie afkortzagen, freesmachines en zelfs de ouderwetse futselplank lijkt het mogelijk om de zijkanten van paneeltjes e.d. perfect haaks af te werken. Zelf na controle met een winkelhaakje tegen het licht ziet het er op het oog 100% haaks uit.

Maar de problemen komen met het op elkaar klemmen (zie begevoegde tekening). En dan praat ik over koud op elkaar lijmen zonder zwaluwstaarten oid. Een ogenschijnlijk onzichtbare afwijking zo klein als 0,1 graad resulteert bij een paneel van 42cm lang voor een scheefstand van 0,7mm. 0,5 graad voor 3,66 mm en 1 graad voor 7,73mm!

Al wil je dus eindigen met een redelijk haaks kistje moeten de zijkanten van de paneeltjes absoluut 100% haaks zijn. Die nauwkeurigheid kan ik in geen geval met zagen/schaven/frezen bereiken. Dus een deel van de oplossing ligt volgens mij in het haaks inklemmen van de kistjes (zie bijgevoegde tekening). Maar hoe? Als de je de lijmklemmen aandraait willen de panelen heel eigenwijs naar hun scheefstand toe. :evil: Een gestuntel en heel vervelend...

Zijn er hier 'kistenmakers' met oplossingen uit de praktijk? Graag advies en tips.

Alvast bedankt!

Attached files

Senior Member
    Ingeschreven
    Apr 2008

Re: Hoe kistjes haaks inklemmen?

Door de diagonalen op te meten weet je of je kistje haaks is, meestal kun je dit door de klemkracht iets anders te verdelen wel redelijk rechttreken.

Wat Coko zegt: klemkracht anders verdelen. En niet teveel klemkracht gebruiken.

En als ze echt niet goedschiks willen kan je altijd boven en onder nog een klem op de langste diagonaal zetten, met hoekstukjes zodat je goed kunt klemmen.

Arthur

Als je goed naar de tekening kijkt zie je dat het paneel wat je tegen de zijkant van een ander paneel aanklemt (met 1 graden afwijking) automatisch schuin gaat staan. Meer of minder klemkracht lijkt me hierop niet van invloed. Sowieso zit je al aan een redelijke klemkracht voor de houtlijm om zijn werk goed te doen.

Die klem op de diagonaal is misschien wel een goed idee. Maar dan moet je wel goede hoekstukjes hebben idd.

Als je goed naar de tekening kijkt dan zie je dat je daar een afwijking hebt die je ook met een winkelhaak echt wel opmerkt. 1 graad zie je echt wel, dat levert je op een dikte van 10mm een spleet van 0.2mm op. Daar kan je een boot doorheen varen. Een spleet van 0.05mm zie je nog als je richting een lichtbron kijkt.

Door je klemmen iets schuin te zetten oefen je een schuine kracht uit. Als het echt met een (goeie) winkelhaak gemeten haaks is, dan moet dat genoeg zijn om die eventuele onmeetbare afwijking recht te trekken. Maar als je probeert om je klemmen bij wijze van spreken door je zijkanten heen te schroeven, dan trekt-ie toch weer scheef.

Voor houtlijm heb je wel klemkracht nodig maar nou ook weer niet zóveel hoor. Je hoeft er geen perskracht van te maken, dan loop je zelfs het risico dat je te weinig lijm in je verbinding overhoudt. En een spleetje van 0.05mm wordt door lijm echt wel gevuld als je een normale klemkracht gebruikt.

Arthur

In die tekening heb ik wat overdreven als voorbeeld :lol:

Ik zat meer te denken in de vorm van een soort jig die de panelen haaks houdt en dan gewoon de lijmklemmen erop en aandraaien. Heb toch al zon moeite om op tijd alles te klemmen voordat de lijm gaat drogen als ik dan nog met lijmklemmen en winkelhaak aan de gang moet om alles haaks te trekken... Vind het omslachtig.

Kan je niet stukken die haaks gezaagd zijn in de binnenhoek spannen of desnoods er een plaat inzagen die 0.5mm kleiner is er in doen, dan kan je toch nooit echt hard uit de haak spannen.

Moderator
    Ingeschreven
    Nov 2008
    Blog Berichten
    1

Bekend probleem..........ik zet eerst een kistje volledig in elkaar zonder lijm. Dan breng ik de klemming aan die ik wil gebruiken(bv elastieken). Problemen kom ik dan al snel tegen. Daarna alles insmeren met lijm en zo snel mogelijk de diagonalen meten en dan evt bijstellen met een klemmetje erop.

Wanneer je het kistje echt in vorm moet dwingen dan is er echt iets mis met de passing.

De meest simpele oplossing is om beide zijdes te spiegelen.
    Dus 1 zijde omdraaien.
    Als mijn machine zo zou afwijken,zou ik hem weggooien.

8-)

oud hout
    Ingeschreven
    Nov 2009

Als je op 1 kant hoeken zet die 100% haaks zijn en het geheel gaat klemmen van daar uit, moet het goed gaan.

Forum Rechten