epoxy

Jesse

Actieve deelnemer
25 jul 2010
254
1
Omdat ik een bootje aan restaureren ben wil ik het houtwerk wat afgewerkt is met kleur beits aflakken met epoxy. Ik heb totaal geen ervaring met epoxy maar de bedoeling is om het houtwerk optimaal te beschermen.

Wie kan mij meer info geven hoe te werk te gaan. Wil de epoxy voor binnen en buiten gebruiken. Wat is de standtijd tegenover normale lak.

Voordelen/nadelen?

Mvg. Jesse
 

grijzeblubber.be

Actieve deelnemer
26 jul 2010
102
0
de algemene regel bij boten is: ofwel alles met epoxy ofwel niets. Waarom je keuze voor epoxy voor het aflakken? Epoxy is geen lakproduct zoals vernis. Eventueel eens meer info geven over je restauratieproject. er zitten genoeg expers hier op het forum ;)

Standtijd hangt af van de epoxy zelf. zie de datasheets van de epoxy.
 

tuoh

Oud hout
Enkele opmerkingen, epoxy is prima spul om hout te beschermen en te versterken, maar epoxy heeft ook een minpunt, het kan slecht tegen UV straling.
Als je hout beschermt is met epoxy moet je daarna de epoxy beschermen tegen de UV straling met een goede DDlak met UV filter = 2k polyurethaan.

Hout dat behandeld word met epoxy word best aan alle zijden behandeld, anders loop je kans dat er vocht in het hout komt en dat er niet meer uit kan :cry:

Goed aangebracht, dwz. hout voldoende droog, de juiste voorbewerking, etc. komt epoxy er niet meer af, dat blijft jààààren goed. Het is enkel de DD lak die om de zoveel jaar moet bijgewerkt worden.

Ga je met epoxy aan de slag dan is volgende uitgave goud waard, daar vind je voor elk probleem de juiste oplossing: "Praktijkhandboek Kunststoffen" ISBN 978 90 6410 458 9

Mvg,

André
 

Jesse

Actieve deelnemer
25 jul 2010
254
1
bedankt voor je antwoord andre.
Je zegt dd lak is dit een verschil met normale lak?
 

tuoh

Oud hout
Ja, er is een groot verschil. DD lakken zijn uitermate geschikt voor het beschermen van epoxy en polyester, alhoewel ze ook op staal goed werken.

De dubbele D komt van de twee voornaamste componenten in de lak, Bayer noemde die twee bestanddelen Desmophen en Desmodur, vandaar de veel­gebruikte afkorting DD-vernis. Het is een 2K polyurethaanvernis.

Er is ook DD lak op basis van polyester, Double Coat van Den Ijsel bijvoorbeeld, en deze geeft hetzelfde resultaat.

Je kan epoxy ook afwerken met een goede 1K polyurethaan, maar deze is niet zo sterk als zijn 2K broertje.

Mvg,

André
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.