Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 22

primaire en secundaire vouw op 2 beitel setjes

Heb nu twee setjes met beiteltjes
    1) de two cherries primaire vouw 25 graden
    2) sweethart of te wel SW stanley setje van 8 beiteltjes met een primaire vouw van 30 graden

De stanley beiteltjes heb ik gevlakt en opnieuw met de MKII de primaire vouw er op gelaten maar weer effe opniew aangezet met het 1000 steen en toen er het secudaire vouwtje op gezet met de 8000 steen.
    Nu heb ik geen idee wat nu precies de hoek is van de secundaire vouw is als je het knopje een halve slag draaid van de MKII neem aan pakweg dat het dan een graad of 3 is of .....

Nu dacht ik de stanley meer te gebruiken voor het hakwerk dus het hakken van de nesten van de staarten en pennen bord (Hoop dat ik de juiste termen gebruik)

En de Two Cherries meer voor het op schonen van de nesten is het dan slim of ontzettend dom om de primaire en secundaire vouw te veranderen dus bijv primair 20 en secundair 23 of misschien wel nog lager of wordt dan de vouw te dun en te zwak .

Of denken jullie daar geheel anders over ?

Heb ik het licht gezien of tast ik nog volledig in het duister .

Re: primaire en secundaire vouw op 2 beitel setjes

De handleiding zegt dat het 1-2 graden verschil maakt. Het is slim om de Two Cherries met een lagere hoek te slijpen. Of hij te laag is merk je snel genoeg als je beitels te snel bot worden naar je zin. De volgende keer zet je dan de hoek van je tweede vouw wat hoger, net zolang tot je beitel lang genoeg scherp blijft.

Arthur

Dit is niet bedoeld om je af te zeiken rendew maar ik wordt af en toe zo moe van dat gezever over het aantal graden dat een vouw zou moeten hebben. Weet je hoe wij dat op het werk doen? Gewoon op het zicht. Moet ik hakken dan maak ik de vouw wat kleiner (stomper) en voor het fijne werk wat groter (scherper). Je merkt er echt geen drol van of de vouw 23 of 24 graden is. Gewoon aan de slag met die dingen en dan kom je er vanzelf achter hoe je voor welke toepassing moet slijpen.

Dat kan ik best begrijpen Dervish.
    maar kan jij begrijpen dat ik als een beginnende hobbyist aan relatieve begrippen stomper en groter geen fluit heb stomper als wat ? scherper als wat ? voor mij en vele op het forum denk ik hebben een richtlijn nodig als referentie en dat dan als basis nemen en vervolgens eventueel wat experimenteren .

Wat ik mij zo afvroeg:

Is de vorm van het handvat van de Kirschen beitels niet geschikter voor hak werkzaamheden ?

Waarom voorzie je een steekbeitel van een secundaire vouw? bij mijn vakopleiding zo'n 30jaar geleden noende men dit een valse vouw, en als je die er aan had zitten kreeg je zeker een dikke onvoldoende voor het slijpen van de beitel.

Ik heb de steun van mijn slijpmachine altijd in dezelfde hoek staan, en wet daarna mijn beitels na en dan controleer je met je nagel of er nog een klein braamje aanwezig is, net zolang wetten totdat deze helemaal verdwenen is. de vouw is 1 hoek en vlijmscherp.

verder leg je je beitel altijd zo weg dat de scherpe kant van de vouw nooit de werkbank raakt, maak je dat gewoon, en de beitel blijft echt veel langer scherp.

Zelf heb ik vele merken verkocht en ook gedemonsteerd. Ik begrijp dat een beginner houvast wil hebben aan een richtlijn. Het woord zegt het al. Het komt niet op de laastste graad. Er zijn verschillende zienswijze met betrekking tot het slijpen van beitels. Voor mij zitten de verschillen in resultaat achter de komma. Na het slijpen van de vouw er een tweede vouw aan slijpen zou voorkomen dat er een een stukje uit de vouw breekt. Bij mijn beitels is dit nog nooit voorgekomen. De vele beitels die tijdens de slijpdemo's door klanten werden meegenomen hadden wel last van breuk. Dit kwam omdat ze werden gebruikt als steenbeitel schroeverdraaier en nou ja vul het zefl maar in. Mijn methode is eerst het grove werk op een zware stationaire machine hierna natslijpen op mijn tormek en dan wet ik de beitel af op een koch polijstmachine.(Wie dicht aan het vuur zit warmt zich het meest) Maar er zijn vele manieren ook met waterstenen (als de beitel eenmaal in de juiste hoek is) ben ik gelukkig. Stationaire machine slijpen, koelen met water en dan afwetten op een oliesteen. Het resultaat is als het vakkundig gebeurt vrijwel gelijk. Het ligt aan de kunde van de slijper. Houd als richtlijn 25 gr aan voor het gewone werk en 30 gr voor hakwerk. Maar probeer eens een beitel te slijpen op 15 of 20 graden en steek er b.v. lijmrestjes mee weg je merkt vanzelf het verschil en leert er slijpen door.

Discussie over slijpen, altijd lachen :twisted:

Op dit forum zie je (minstens) drie soorten mensen.

De oude rotten die ooit een fatsoenlijke vakopleiding hebben gehad. Met behulp van de nodige schoppen onder de kont zijn zij er in geslaagd om te leren slijpen en wetten uit de losse hand. Weten in zeer korte tijd een haarscherpe beitel te produceren maar zijn totaal niet in staat die kennis aan anderen over te dragen. Lopen ook nog rond met achterhaalde ideeen als zou een tweede of microvouw op een beitel iets slechts en minderwaardigs zijn.

De jonge broekies die net van het ROC gerold zijn met de benaming "timmerman" of "meubelmaker" op hun diploma. Dit is de verloren generatie die denkt dat je een beitel bij de Lidl koopt en nooit hoeft te slijpen. Beter dat zij zich voortaan tot de bouwzaag en het spijkerpistool beperken.

De hobbyisten. De internet geleerden. Gewoonlijk hebben ze meer geld dan vaardigheden en bezitten dus alle mogelijke slijpstenen en slijphulpen. Weten in theorie alles over het slijpproces, maar omdat ze tijdens hun rechtenstudie nooit geleerd hebben iets met hun handen te doen is het voor hen moeilijk het geleerde in de praktijk te brengen. Met behulp van wat trigonometrie, een USB microscoop en de "Veritas MKII honing jig" wil het ze nog wel eens lukken om binnen een paar dagen een scheermes scherp resultaat te krijgen.

Hoe moet er op zo'n forum ooit overeenkomst over de beste slijpmethode gevonden worden?

Een slijptoernooi. Alle deelnemers mogen het slijpgereedschap van hun keuze meenemen plus een hak- en een steekbeitel naar keuze. Beide beitels worden door oud- klanten van Wim vakkundig vernaggeld. Degene die vervolgens als eerste 30 goed passende pen- en gatverbindingen in kwartiers eiken, 30 in knoestig grenen en 30 in makoré heeft gemaakt wint. De rest mag de eigen slijpmethode blijven gebruiken maar deze niet meer in het openbaar als 'de beste' aanprijzen tenzij deze in een 1-tegen-1 wedstrijd de kampioen heeft verslagen. Plaats van handeling: open dag Hout?

Die USB-microscoop lijkt me trouwens best een leuke optie :-)

Arthur

Ha Seek,

Je hebt het wel heel scherp!? omschreven. Maar met de uitzonderingen daargelaten, klopt het wel zo'n beetje. Ik behoor tot de derde groep, alhoewel ik niet zo'n internetfanaat ben wat betreft slijpen. Daar kom je zoveel manieren tegen, dat je door de beitels de snede niet meer ziet. Ik ben nu gewoon bezig met het voortborduren op mijn methode, en inderdaad, dat is de veritas MK2. Werkt perfect! Voor mij dan.

En oh jah, de beste slijpmethode bestaat niet.

@seek
    Dank je voor je analyse !!!

:lol:

Forum Rechten