Stepback cupboard

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
De kast is eindelijk helemaal gereed. De kast zelf staat al enkele maanden op haar plaats, maar het knopje voor de deur ontbrak nog. Eerst had ik een knopje willen draaien, maar uiteindelijk is het eentje uit messing geworden. Ik heb het knopje in de bouwmarkt gekocht, maar nadien nog zelf opgeschuurd, de vorm licht aangepast en gepolijst op de boormachine.
De kast zelf is in (Slowaakse) eik. Niet onmiddellijk de allerbeste kwaliteit, maar het resultaat mag er wel wezen. de afwerking is gedaan met witte vloerolie van HG.



Attached files
 

joppe

Actieve deelnemer
21 mei 2010
257
0
Apeldoorn
Matieu,

Dat is een mooie kast geworden. Mooi ontwerp en wat voor jou belangrijker is zeer netjes uitgevoerd.
Dit is een kast waar je met recht trots op kunt zijn. Jammer dat je van het bouwproces niet zoveel foto's hebt gemaakt. Zitten vaak toch detail oplossingen in die voor een ander ook bruikbaar kunnen zijn.

Groet Jos
 

bartg

Actieve deelnemer
3 jan 2012
191
2
Genk, Belgie
Heel mooie kast inderdaad, zeer mooie afwerking ook, die zwaluwstaarten met de hand maken , en als die dan nog perfect passen, zalig.

Welke soort scharnieren zijn dat? Zou je een clsoe up foto van zo eentje kunnen posten?

Bedankt, bart
 

peterderooij

Actieve deelnemer
7 sep 2008
584
0
Dat is een hele mooie kast. Prachtig!

b.t.w. hoe kreeg je de deur open in de tijd dat er nog geen knop op zat? ;)
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Is inderdaad een erg mooie kast, hier mag je trots op zijn! Jammer dat je niet meer foto's hebt van de bouw. Heel herkenbaar. Ik denk ook elke keer weer alles vast te leggen, wat er op neer komt dat ik helemaal geen foto's maak.
Persoonlijk had ik voor de plaats waar de kast nu staat de scharnieren aan de andere kant geplaatst.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Ik heb nog enkele foto's gemaakt van details. De verstekken zijn met de hand gestoken. De eerste keer was het deurtje te klein omdat ik niet goed had nagedacht over de maten. Door het wegsteken van de lijst, worden de buitenmaten immers kleiner. Daarom er maar een stukje aangelijmd ;). De scharnieren zijn gewone, stalen scharniertjes. Het afhangen van het deurtje is niet zo een groot succes geworden, misschien toch nog eens hermaken. Hoe ik het open kreeg zonder knop? Het bleef gewoon niet dicht!
De panelen zijn inderdaad gewoon vlak, en dit om de eenvoudige reden dat ze niet dik genoeg waren om er nog een bossing aan te frezen. De panelen zijn gemaakt van herzaagde planken van 30 mm, afgewerkt blijft daat niet zo heel veel van over.
De half verdoken zwaluwstaarten van het bovenstuk zijn in de eerste plaats een praktische verbinding. Uiteindelijk is alle handwerk goed meegevallen en is het ook een leerrijk project geweest. Zoals de auteur van het ontwerp ook aangeeft erg geschikt om allerlei handgereedschappen en technieken te oefenen.
En ondertussen loopt het volgende project ...

Attached files
 

WR1944

Oud hout
Dat is een mooie kast geworden en volgens mij wordt zo'n buffetkast in Amerika ook een hutch genoemd.
Practisch gezien zou ik de scharnieren ook links geplaatst hebben. De meeste mensen zijn rechtshandig. Daarom werkt het prettiger om met de linkerhand een deur te kunnen openen en met de rechterhand iets in of uit de kast te halen. Ondanks dat je in dit geval de ruimte in de kast afschermd van het buitenlicht. Daarom heb ik ook de draairichting van de nieuwe koelkast veranderd. De oude draaide andersom en het werkt zo veel prettiger.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
En de rest van de foto's. Daarstraks kreeg ik ze niet meer geladen.
Je hebt helemaal gelijk met de draairichting van het deurtje. Ik heb er helemaal niet bij stil gestaan dat de draairichting van een kastdeur een voorkeur kan hebben, ook al omdat het de eerste keer is dat ik een kastje met slechts één deur maak. De andere meubels hadden telkens twee deuren die dan ieder in een andere richting open gaan.

Attached files
 

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
hey mathieu
je hebt een prachtige kast gemaakt .
Ik vroeg me alleen af hoe je de kroonlijst hebt gemaak ?
groetjes van leroy
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
De kroonlijst is opgebouwd zoals beschreven in de tekening, dus uit twee delen Wat wel verschillend is, is dat de lijst die tegen de zijkanten zit (dus rond het rek), ook deel uit maakt van de kroonlijst. De stijlen van de lijst vallen in de regel van die lijst. Dit heb ik gedaan omdat er anders een opening is tussen die omlijsting en de kroonlijst. De dikke lijst is dan op het onderste stuk gelijmd. Het frezen van de lijsten is gedaan op de toupie (verticale freesmachine) van mijn (om juist te zijn was van mij) Robland.De beitel is enkele jaren geleden door mijn vader zelf getekend. Het frezen van zulk een diepe lijst moet wel met de nodige omzichtigheid gebeuren. Het frezen moet in verschillende stappen gebeuren en niet te snel doorvoeren. Een automatische doorvoer is natuurlijk ideaal. Indien mogelijk (als de afmetingen van het hout het toelaten) kan je beter eerst frezen en daarna de lijst afzagen (was bij niet mogelijk). Korte stukken zijn ook af te raden omdat die moeilijk vast te houden zijn. Ondanks alle voorzorgen is er toch een stuk gecrasht. Was wel even schrikken.
Volstaat dit als antwoord?

Mathieu
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.