Paar werkstukken...

Berrie

Actieve deelnemer
23 jan 2011
100
0
40
Gelderland
www.berrie.eu
Hya,

Aangezien we een huisje gekocht hebben, ben ik de laatste 2 weken even aan de gang geweest om het een en ander te maken voor in de woonkamer. Een salontafel en een TV-Dressoir. Dit alles helaas niet van massief hout, dat was net even te duur voor ons. Nu dus gekozen voor fineer. Het zal daarom ook niet iedereen aanspreken, maar goed. Ik gooi ze toch op het forum ;)

Het zijn ook vrij moderne modellen...ik had een plaatje van een salontafel gevonden via google, en besloot die na te maken. Het TV-dressoir is een zelf verzonnen ding, geprobeerd het een beetje te laten matchen met de salontafel. Heb er geen tekening van gemaakt, daar heb ik geen geduld voor. Ik werk liever gewoon uit m'n koppie :mrgreen:

Oke, genoeg blabla....de foto's:

Salontafel

st01.jpg


Paar plaatjes 19mm MDF met 0.7mm fineer in Am. Noten.

st02.jpg


Daar gaan we dan :mrgreen:

st03.jpg


Bovenblad gezaagd, de nerf loopt aan alle kanten door. Dus daar is ook op gelet!

st04.jpg


Onderblad ook gezaagd...maten van beide bladen zijn 99 x 99cm

st05.jpg


Begin van de sokkel...

st06.jpg


Zoiets moet het gaan worden...

st07.jpg


...

st08.jpg


Zwevend blad :eek:

st09.jpg


Alles lijmen met Titebond Original.

st10.jpg


Even opgeschuurd met korrel 180 op de Festo DTS400

st11.jpg


...

st12.jpg


Het was laat, sorry voor de crappy foto. Maar wel een zelfgemaakt waxinelichthoudertje erbij! :mrgreen:

st13.jpg


Hehe, de gaten voor de waxinelichtjes geboord met een 40mm forstnerboor.

st14.jpg


Eerste laagje Chestnut Lemon olie...hierna alles nog een keer geschuurd met korrel 240 en opnieuw in de olie gezet.

st15.jpg


Na de tweede laag olie alles nagewreven met staalwol om de "haartjes" te kammen van het Noten. Daarna alles in de Woodwax22 gezet. Mix van bijenwas en Carnaubawas.

st16.jpg


Tafelblad...

st17.jpg


Kantenafwerking....

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

TV-Dressoir

tv01.jpg


Hier het onderblad van het meubel al verlijmd...vrouwtje aan het keuren :roll: Het blad is 200x60cm

tv02.jpg


Weer schuren met korrel 180.

tv03.jpg


Even een proefopstelling bij m'n ouders in de woonkamer.

tv04.jpg


Eerste blok gezaagd...

tv05.jpg


...

tv06.jpg


Even checken of het wat wordt...

tv06a.jpg


Sokkels voor de blokken in de lijmtangen...

tv07.jpg


Alle drie de blokken op hoogte...

tv08.jpg


Van een plank 20mm Noten paar dunne fineerstrips gezaagd en die verlijmd op de kopse kanten van het MDF. Hier stevig in de tangen...

tv09.jpg


Resultaat.

tv10.jpg


Eerste laag olie, ook deze hierna nog een keer opgeschuurd met korrel 240.

tv11.jpg


Met 2 lagen olie en 1 laag wax.

tv12.jpg


Kantenafwerking...

tv13.jpg


In het linkse blok komt de HTPC, in het midden de centerspeaker en rechts m'n AV Receiver. LCD komt te hangen aan de muur.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Snijplank

Had ooit al eens een snijplank gemaakt van Noten en Essen, nu eentje van Purperhart en Esdoorn. Was voor iemand die er heeeeeeeeeeeel graag eentje wilde hebben :lol:

01.jpg


Esdoorn balkjes van Rick, kopmaat 33mm. Purperhart balkjes ook zo gezaagd.

02.jpg


Lijmen met Titebond III...

03.jpg


Weer over de zaagtafel getrokken...

04.jpg


Kantjes afgerond...

05.jpg


Handgreepjes gefreesd...

06.jpg


Op de olie na klaar...

07.jpg


En hier in de voedselveilige olie :D

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Zo, nu heb ik ook nog een messenblok gemaakt van Am. Noten, maar die foto's komen ander keertje wel :mrgreen:

Bedankt voor het kijken ;)
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Mooi meubel en ook prachtig strak gemaakt! Niks mis met gefineerde plaat, ziet er echt mooi uit (vind ik, dat natuurlijk wel)! Waarom gebruik je lemonoil, is dat omdat je noten gebruikt?

jaap
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Jemig Berrie .........erg gaaf werk. Ik ben geen groot fan van fineer maar dit spreekt mij zeer aan. De verstekken heb je strak gezaagd!!!

De snijplank vind ik ook erg goed gelukt. Na het lijmen heb je "het over de zaagtafel getrokken" ??? Deze stap begreep ik niet. Hoe werkt dit??
 

Berrie

Actieve deelnemer
23 jan 2011
100
0
40
Gelderland
www.berrie.eu
@ Arthur: Thanx man!

@ Jaap, ik had 2 soorten olie hier staan. Danish Oil en Lemon Oil. Had 2 proefplankjes gemaakt om te kijken welke het mooiste zou worden...en dat was (vonden wij) Lemon Oil. Werd iets minder donker dan Danish Oil.
Fineer vind ik ook zeker niet slecht, het geeft alleen niet zoveel voldoening als werken met massief hout :roll:

@ Rick: Ja, beetje krom omgeschreven inderdaad. Op de ene foto zie je dat de balkjes aan elkaar verlijmd zijn. Als dat vast zit, zaag je alles in repen. Daarna plak je alles weer aan elkaar. Dat bedoelde ik met over de zaagtafel heen trekken :D
 

franksken

Actieve deelnemer
4 mrt 2008
423
20
Drongen, Belgie
Ik vind het een heel mooi resultaat. Ik werk nu ook soms met fineer en heb soms nogal moeite om mijn verstekken zo mooi te krijgen, dus alle respect ;)
Lijmklemmen heb je inderdaad nooit genoeg. Ik heb er mij onlangs een ganse verzameling tweedehands aangeschaft en kom er soms nog te kort.
 

kire

Actieve deelnemer
5 jun 2010
140
2
Wat je daar zegt van dat werken met fineer minder voldoening geeft dan met massief hout ben ik het wel niet mee eens.Zoals je daar die verstekken gemaakt hebt als er bij massief iets mis is kan je het er nog uitschuren. Als bij fineer er een beetje verhaal op zit kan je het vergeten, als daar wat mis is en je moet dat bijschuren zie je daar wel dus mdf ipv notenlaar dus zeker zo'n grote voldoening vind ik. Echt knappe werkstukken. Vraagje hoe heb je die verstekken zo mooi gemaakt gezaagd of gefreesd.
 

Dirkhj

Actieve deelnemer
Ben ook onder de indruk van je kunnen en zorgvuldige manier van werken.
V.w.b. de snijplank, Is het voldoende om de balkjes te zagen of moeten ze ook geschaafd worden om ze
zo te kunnen verlijmen.
De onderwerpen komen in verschillende kleuren voorbij, maar dat zal wel aan de ingestelde witbalans van je camera liggen.
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Het ontwerp van de meubels spreekt me vooral aan. Heel mooi!

Ik vind fineer echt fantastisch om mee te werken. Werk er liever mee dan met massief om eerlijk te zijn. Minder kans op werken en het resultaat is net zo mooi.
Fineer wordt vaak geassocieerd met een ''ikea-look'' en dat vinden de meeste mensen minder aantrekkelijk als ze zelf ook meubels maken... ''had je net zo goed naar de ikea kunnen gaan''. Niets is minder waar, voor werken met fineer is ook vakmanschap nodig. Soms kom je er gewoon niet onderuit om massief te gebruiken.

Ik moet wel zeggen... op de naden van het salontafeltje ben je bij de verstekken door het fineer heen gegaan met het schuren.

Hoe heb je bij het salontafeltje beide bladen aan de sokkel bevestigt? Met lamello's oid?

Ik ben ook wel benieuwd hoe je zulke strakken verstekken hebt gekregen in een huis tuin en keuken werkplaatsje?! Gezien je gereedschappen (met alle respect hoor, je hebt meer dan ik heb :mrgreen: ) Maar op een klein zaagtafeltje het blad kantelen (of met de handcirkelzaag..) en dan zo strak zagen... Knap hoor.
 

Berrie

Actieve deelnemer
23 jan 2011
100
0
40
Gelderland
www.berrie.eu
@ Franksken: Volgens mij doe ik niets bijzonders om mijn verstekken te zagen, maar zal onderaan mijn reply even een uitleg geven hoe ik zaag. Alhoewel ik twijfel of jullie er wat aan hebben...

@ Coko: Thanx ;)

@ Kire: Ja, dat is dan wel weer zo, maar als ik iets van massief hout maak, dan denk ik bij mezelf. Dat gaat heel m'n leven mee. Nu heb ik dit bij zulke fineermeubels niet, dan vraag ik me eerder af. Hoe lang zou het zo mooi blijven? Natuurlijk zit er behoorlijk prijsverschil in, dus dat het korter mee zou gaan, lijkt me ook niet zo heel vreemd. Alle verstekken zijn gewoon gezaagd met de TS55 circelzaag. Alleen de smalle lange lengtes van het dressoir niet. Die heb ik op de tafelzaag moeten doen.

@ Dirkhj: Dank u! Bij m'n vorige snijplank heb ik de balkjes wel allemaal geschaafd van tevoren, maar dit keer niet. Gewoon gezaagd en even snel opgeschuurd, daarna gelijk in de lijmtangen. Totaal geen probleem.
Wat betreft de foto's, de meeste zijn gemaakt met de telefoon, met af en toe schaduw en dan weer zon is wel lastig om de witbalans goed te krijgen inderdaad. Laatste 3 foto's van de meubels heb ik met m'n Spiegelreflex gedaan, dus die kleuren kloppen wel.

@ Renault: Thanx mate! Wat betreft de randen van het salontafeltje...dit is voor het oog onzichtbaar. Maar elke keer als ik een foto met flits dan zie je het net! Heel irritant! Ik zal morgen eens proberen of ik een foto zonder flits kan maken, zodat het je het zelf kan zien dat er niks te zien is :mrgreen:

De sokkel zit aan het onderblad gelijmd, bovenblad ligt nog los, maar wordt straks inderdaad ook met lamello's verlijmd. Tafel moet nog even uit elkaar te halen zijn totdat we klaar zijn met het huis.

@ Geertjun: Dat is ze zeker! Maar het is nog niet m'n vrouw :mrgreen: Nog steeds vriendin :lol:


Nu dan de manier waarop ik de verstekken zaag.

-In ieder geval altijd eerst recht op maat afzagen, daarna pas in verstek.
-Ik zet indien mogelijk altijd de linialen vast met de bijbehorende schroefklemmen.
-Laat de zaag het werk doen, niet te hard duwen.
-Met je linkerhand de TS55 goed op de liniaal drukken.
-Na het zagen 3M tape gebruiken om de boel te passen. Iets elastisch waardoor je het goed aan kan trekken.
-En dat was het, niks bijzonders dus :roll:
 

tuoh

Oud hout
Knap werk en strak gezaagde verstekkanten, zeker met dergelijk uitgangsmateriaal (dunne fineerlaag)
Het is niet evident om met voorgeschuurde fineerplaten een dergelijk resultaat neer te zetten, proficiat.

Zelf opteren wij altijd voor fineerplaten met min. 2mm fineer, hier kan je makkelijker schuren zonder te moeten vrezen voor doorschuren, en door de dikte van het fineer kan je de hoeken een kleine radius meegeven, zo worden die minder kwetsbaar voor stoten.

Mvg,

André
 

kire

Actieve deelnemer
5 jun 2010
140
2
Waar vind je dat Andre platen met 2 mm fineer op nog nergens niet te koop gezien.
 

tuoh

Oud hout
Jammer genoeg vind je die bijna niet in de reguliere handel, daar moet je voor naar toeleveringsbedrijven. Maar die verkopen niet aan particulieren, dus moet je op zoek naar een firma die het materiaal voor jou wil bestellen. Sommige houthandelaars willen wel optreden als tussenpersoon, maar dat is wel wat zoekwerk.

De firma's snijden en lijmen wat de klant vraagt, dik, dun, per boek, verschillende dragers, het kan allemaal, maar meestal moet er wel een minimum afname gegarandeerd zijn of er word niet geleverd.

Een voorbeeld van zo een bedrijf is deze : http://www.leysenwood.com/

Mvg,

André
 

TH0M

Actieve deelnemer
9 sep 2010
664
29
Arnhem
Berrie zei:
Nu dan de manier waarop ik de verstekken zaag.

-In ieder geval altijd eerst recht op maat afzagen, daarna pas in verstek.
-Ik zet indien mogelijk altijd de linialen vast met de bijbehorende schroefklemmen.
-Laat de zaag het werk doen, niet te hard duwen.
-Met je linkerhand de TS55 goed op de liniaal drukken.
-Na het zagen 3M tape gebruiken om de boel te passen. Iets elastisch waardoor je het goed aan kan trekken.
-En dat was het, niks bijzonders dus :roll:

Wat bedoel je met op maat zagen? Eerst ruw op maat, en dan verstek er aan? Of zaag je de plaat exact op maat, en zorg je met het verstek dat je zaag niet door de bovenkant van de plaat komt?
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Best knap omdat met de cirkelzaag zo strak te doen. Ik heb het ooit geprobeerd maar echt lukken deed het niet...


Rick, maak even een eigen topic aan. Is wel zo vriendelijk voor de ts en houdt het forum duidelijk en overzichtelijk. Het begin ziet er in ieder geval goed uit!
 

RickT

Actieve deelnemer
5 aug 2011
31
0
sloophout.punt.nl
Aaah sorry, dacht dat dit topic een algemeen topic voor werkstukken was :oops:

Anders moet de moderator van dit forum maar even helpen met deze reactie te verplaatsen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.