houtkeuze buffetkast

Peter Neijts

Actieve deelnemer
11 jul 2011
152
7
Beste forumleden,

Ik wil een buffetkast maken met een grootte van om en nabij 220 x 180. Deze kast voorzie ik ondermeer van profielgefreesde deurtjes (boven open met glas en onder dicht). Nu twijfel ik erg over de keuze welk hout ik hiervoor zal nemen. De kast wil ik hoogstwaarschijnlijk (laten) spuiten. Daarnaast ook geen tropische hardhouten, etc. Ik had me al bedacht dat ik in ieder geval voor de kastdeuren (bijna) noestvrij hout nodig heb.

Kunnen jullie me adviseren?
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Massief hout of plaat? MDF zal waarschijnlijk het goedkoopste zijn, maar persoonlijk vind ik het rotzooi om mee te werken (vooral veel stof). Kies je voor massief, dan kan beuken een goede keuze zijn. Beuk is hard, maar toch goed te bewerken. Een strakke afwerking (bijvoorbeeld scherpe randen)is geen probleem. Het hout heeft een vaste structuur zodat afwerken geen probleem is. En, toch ook belangrijk, goede kwaliteit beuk hoeft niet duur te zijn. Ik heb vorig jaar gestoomde Pollmeier beuk (is een Duitse zagerij) gekocht voor geen 900 Euro/m3; vrijwel foutloze kwaliteit.

Mathieu
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Hallo Peter

MDF is een mooi materiaal om meubels mee te maken. Als je ze gaat spuiten/lakken. Het is alleen loodzwaar. Ik heb ooit een rijtje hangkasten gemaakt van 19 mm. 60 bij 60 met een deurtje eraan. Ik kon deze in mijn eentje met moeite tillen. Als ik jouw maat zie dan moet je daar zeker rekening mee houden. ;)

HG Hugo
 

Peter Neijts

Actieve deelnemer
11 jul 2011
152
7
Bij MDF zie ik toch enkele bezwaren. Ik vraag me af of het constructief wel voldoende sterk is om de profielen te vormen van de kastdeurtjes, zeker bij die van glas. Mijn wens is om hier namelijk met een (contra) profieelfrees de stijlen te maken. Daarnaast natuurlijk de stof :shock: bij MDF.

Groot voordeel is natuurlijk de bewerkelijkheid en de mogelijkheid tot spuiten. Dat gaat natuurlijk erg goed, gelet op vlakheid
 

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
multiplex dan maar?

Is het de bedoeling om de tekening van het hout nog te zien? Want indien niet, maakt het volgens niets uit welke houtsoort je zou nemen.

Profileren met mdf is geen probleem verder, het stof wel natuurlijk.
 

tuoh

Oud hout
De geknipte houtsoort voor dergelijk gedetailleerd werk is Yellow Poplar oftewel Tulipwood, deze soort heeft een fijne nerf, werkt weinig, is mooi glad af te werken met alle gereedschap, en laat zich zonder één probleem lakken, beitsen, schilderen, al wat je maar wil.
Komt nog bij dat de houtsoort relatief goedkoop is :D het gaat alleszins heel wat prettiger te bewerken zijn dan MDF.
Eventueel kan je ook combineren, stijl en regelwerk in hout, grote vlakke delen in MDF.

Mvg,

André
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Als Tuoh het zegt zal het wel kloppen.
Ook volgens het volgende citaat van de site van de AF.

"Mijn opa had in zijn vooroorlogse kantoortje een meterkastje van Tulpen. Dat kastje had een deurtje van 30 cm breed dat (foutief) slechts aan één zijde geschilderd was.... normaalgesproken zou dat deurtje dus moeten scheuren en kromtrekken. Dat was niet het geval en opa gebruikte het deurtje om te demonstreren hoe stabiel Tulpen eigenlijk is."
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.