Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 20

Gesegmenteerde schaal met deksel

Was in eind november vorig jaar gestart met het zagen en lijmen van segmenten voor een grote gesegmenteerde schaal met deksel 280mm diam. en 270mm hoog.
    Maar door de echte winter die we toen kregen, heb ik dat werk stil moeten leggen, omdat lijmen van segmenten vanwege de te lage temperaturen niet meer mogelijk was.
    Gelukkig is het weer vriendelijker voor ons houtdraaiers geworden, zodat ik deze week mijn werkzaamheden weer op kan pakken.
    Ik werk altijd van een ontwerp, en tekeningen, om zo nauwkeurig als mogelijk te maken wat ik gepland had te maken. Op detail kan ik wel eens afwijken, afhankelijk wat ik zie tijdens het vorderen van het project, maar in grote lijnen werk ik volgens tekening.
    Ben nu bijna klaar met de schaal, moet nog 1 gesegmenteerde ring lijmen. Ik bouw de hele constructie van gesegmenteerde ringen op mijn draaibank op ring bij ring gecentreerd op elkaar, en draai elke ring af op de juiste dikte, alvorens er een nieuwe ring op te lijmen. Ik doe alles handmatig zonder enige machines, zo voor mij een tijdrovend werk, maar dat vind ik niet erg.
    Dacht dat het wel leuk is om de vorderingen eens te laten zien, inplaats van een compleet afgewerkte schaal, die laat ik later wel weer zien.
    Zo hier wat fototjes van wat ik tot nu toe gedaan heb.

Attached files

Moderator
    Ingeschreven
    Nov 2008
    Blog Berichten
    1

Re: Gesegmenteerde schaal met deksel

wow,

dat ziet er weer goed uit ad!! het gesegmenteerde draaiwerk trekt mij ook enorm maar ik probeer maar eerst de beginselen onder de knie te krijgen. ben nu druk aan het stoeien met de platte schaafbeitel en het gebruik hiervan.

ik ben zeer benieuwd hoe je werk vordert dus hou ons svp op de hoogte.

groetjes

rick

Vanmiddag heb ik de gesegmenteerde schaal van de draaibank gehaald, dus deze klus is geklaard.
    De buiten- en binnenkant is afgewerkt met een ''multifacenet'' schraper, en met een handvol houtdraaikrullen de oppervlakte lekker glad gemaakt.
    Volgende week ga ik de gesegmenteerde deksel en het ornament draaien, zodat ik verwacht dat de complete gesegmenteerde aan het einde van die week helemaal klaar zal zijn.

Bedankt alvast voor het kijken.

Ad

Attached files

Zoals gebruikelijk is het resultaat weer prachtig Ad! De verschillende 'nerftekeningen' van de segmenten geven een heel bijzonder en mooi effect.

Peter

Moderator
    Ingeschreven
    Nov 2008
    Blog Berichten
    1

hallo ad,

je schreef laatst dat je je segmenten zelf handmatig zaagt. ik heb ook gezien dat men dit machinaal doet. is het handmatig zagen een bewuste keuze geweest?

bvd

rick

p.s. je andere tips hebben al erg goed geholpen, zal vandaag proberen om wat foto's te maken
    is tot op heden niet gelukt , mijn fotobestand waren te groot

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door rickkoorman
    hallo ad,

je schreef laatst dat je je segmenten zelf handmatig zaagt. ik heb ook gezien dat men dit machinaal doet. is het handmatig zagen een bewuste keuze geweest?

bvd

rick

p.s. je andere tips hebben al erg goed geholpen, zal vandaag proberen om wat foto's te maken
    is tot op heden niet gelukt , mijn fotobestand waren te groot
    Rick, dat heb je goed gezien. Je kunt een cirkelzaag aanschaffen met geleiders zodat je exact onder de juiste hoek kunt zagen, terwijl je ook nog onder een andere hoek kunt zagen, zodat je driehoeken of iets anders kunt maken. Veel gesegmenteerde houtdraaiers, waaronder een hoop Amerikanen die ik ken, hebben zo een zaag. Daarnaast beschikken ze ook over een ''discsander'', en ook over een breedband schuurmachine, of een planer. De mogelijkheden die je dan hebt zijn dan eindeloos. Maar dan heb je wel een machinepark tot je beschikking.
    En precies dit laatste gaat me te ver, ten eerste heb ik er geen plaats voor, en ook heb ik teveel erge ongelukken gezien die met cirkelzagen gebeuren, zoals afgezaagde vingers tot zelfs een dodelijk ongeval aan toe. Een ongeluk zit in een heel klein hoekje, even niet opletten of afgeleid worden zijn de oorzaken dat er zoveel ongelukken mee gebeuren. Zo mijn advies maak zelf zo'n zaag met een recht zaagblad handmatig bediend, die je ook nog onder een andere hoek in kunt stellen, zodat je ook driehoeken kunt zagen. Of koop een verstekzaag bv bij de Gamma, deze moet je zelf wat ombouwen om er echt netjes recht mee te zagen. Op mijn website staat er zo eentje die ik zelf gemaakt heb.
    Hiermee kan ik je vraag waarom ik alles handmatig doe met ja beantwoorden, zo ik werk doelbewust handmatig, ook daar krijg je de nodige vaardigheden mee na verloop van tijd.
    Groetjes Ad

Heb vanmorgen de gesegmenteerde deksel en ''finial''= knop, klaar gekregen en pasgemaakt op de gesegmenteerde schaal, zodat mijn werk op het behandelen na met transparante lak erop zit.
    De ''finial'' = knop heb ik gemaakt uit een overgebleven stuk rood/bruin meranti.
    De kleur van het deksel is nu lichter van kleur dan van de schaal, maar dat komt omdat ik al in november de segmenten voor de schaal heb gemaakt. Na verloop van tijd kleurt dat wel bij.
    De totale hoogte van de schaal is 270mm, terwijl de grootste diameter 280mm is.
    Heb permissie gekregen om mijn werk tentoon te stellen in de bibliotheek van het Markiezenhof, iets wat ik waarschijnlijk ook wel ga doen. Daar kan ik mijn werkstukken plaatsen in afgesloten glazen vitrines.
    In elk geval bedankt voor het kijken.
    Ad

Attached files

hallo Ad,

Het is wederom weer een schitterende schaal geworden

Mvg,
    Gert-Jan

Athanor
    Guest

Hallo Ad,

Je was al zo rustig de laatste tijd ik dacht die is verdwaald in het ovalen-doolhof, maar nee, het was vanwege noest draaiwerk op een weer zeer bijzonder segment-werk!!

Complimenten hoor.

Kun je nog iets vertellen over de manier waarop je dat ronde segment in het deksel pas maakt en er in lijmt?

Groet van Fons

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Athanor
    Hallo Ad,

Je was al zo rustig de laatste tijd ik dacht die is verdwaald in het ovalen-doolhof, maar nee, het was vanwege noest draaiwerk op een weer zeer bijzonder segment-werk!!

Complimenten hoor.

Kun je nog iets vertellen over de manier waarop je dat ronde segment in het deksel pas maakt en er in lijmt?

Groet van Fons
    Hallo Fons, bedankt in de eerste plaats voor je complimenten.
    Verdwaald zijn in het ovalen-doolhof? Om eerlijk te zijn, ik ben daar al ruim een jaar me bezig, heb twee prototypen gebouwd die wel een bemoedigende resultaat gaven, kreeg een ovaal, maar er zaten nog al wat onregelmatigheden in. Nou ga ik beginnen aan een veel simpelere uitvoering, en ook wel de laatste, het kost me nogal wat hoofdbrekens om dit ding van de grond te krijgen, het is natuurlijk wel leuk om zoiets te bouwen, en het uitdokkeren ervan is ook leuk.
    Ik heb ook niet de juiste mechanische hulpmiddelen ter beschikking, zodat het veel handwerk is.

Voor wat betreft hoe ik de ronde segmenten pas maak, ik maak de segmenten met een overmaat, zowel op de binnen-en buitendiameter. Draai vervolgens een segmentring op de buitendiameter af, netjes vlak en haaks, en vervolgens de volgende segmentring op de binnendiameter af met behulp van een ''partingtool'' = afsteekbeitel totdat de afgedraaide eerste segmentring precies past in het gat wat ik gedraaid heb in de tweede segmentring. Een precies karwei, waar je de tijd voor moet nemen, dus veel meten om te zien wat je gedaan hebt.
    Dan is het alleen nog een kwestie van lijmen.
    Beste groeten.
    Ad

Forum Rechten