Houten zelfbouw 'plano' lijmpers

kiesvoorhout

Actieve deelnemer
6 mrt 2008
616
96
Rottum Frl.
www.kiesvoorhout.nl
Deze lijmpers bouwde ik om grotere panelen te kunnen maken, zonder te klooien met veel lijmklemmen. En dit neemt veel minder ruimte in.
Het geheel is gemaakt van vuren 5x10. de staanders zijn licht gebogen, om bij sluiten het paneel over de gehele breedte (=hoogte) te klemmen.
Alles is afgeplakt met teflon tape, want anders krijg je de pers nooit weer open!


Attached files
 
  • Leuk
Waarderingen: Ruben houtklusser

Houtbewerker

Actieve deelnemer
3 jan 2008
146
4
Dag kiesvoorhout,

Wat een geweldig apparaat! Ik heb overwogen om een Plano te kopen, maar ook weleens nagedacht om zoiets zelf te maken. Wat verrassend om dit te zien. Hoe heb je die ronding in de klemmen gemaakt? Gezaagd of inderdaad gebogen?

gr, Wim
 
  • Leuk
Waarderingen: Obineon

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Dit vind ik echt gaaf!! Ik maak wel eens panelen in de lijmtang, maar die zijn maar moeilijk recht te houden en als ze breder dan 30cm zijn passen ze niet meer op mijn vlakschaafbank. Ik heb daarom al heel wat uren lopen schuren met de bandschuurmachine. Met de handschaaf is het ook niet eenvoudig en als er 1 plank tussen ligt met de "draad" de verkeerde kant op, dan lukt het me helemaal niet; dan scheurt het hout altijd uit.
Hoe werkt de verstelling aan de onderkant en hoe stel je de dikte in? Waar kun je teflon tape kopen?
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    6,3 KB · Weergaven: 84

kiesvoorhout

Actieve deelnemer
6 mrt 2008
616
96
Rottum Frl.
www.kiesvoorhout.nl
@houtbewerker,
De rondingen maakte ik door vanuit het midden op de vlakbank te 'verjongen'', daarna met de handschaaf verder. Over een lengte van 60 cm ongeveer 2 mm verloop. En dan beide kanten op natuurlijk.
Groet, Kor

Houtbewerker zei:
Dag kiesvoorhout,

Wat een geweldig apparaat! Ik heb overwogen om een Plano te kopen, maar ook weleens nagedacht om zoiets zelf te maken. Wat verrassend om dit te zien. Hoe heb je die ronding in de klemmen gemaakt? Gezaagd of inderdaad gebogen?

gr, Wim
 

kiesvoorhout

Actieve deelnemer
6 mrt 2008
616
96
Rottum Frl.
www.kiesvoorhout.nl
@Jaap,
In de staande delen zitten om de 9 cm gaten waardoor een draadeind M8.
Door deze hoger of lager te plaatsen, passen smallere of bredere panelen in de pers.
Dikteverstelling is simpel, vanwege het aandraaien van vleugelmoeren op dezelfde draadeinden.
Het achterste deel zit vast aan de muur, de voorste staande delen kunnen naar voren.
Dus,..
- juiste hoogte instellen
- verlijmde paneel plaatsen
- voorste delen sluiten en vleugelmoeren boven en onder gelijkmatig licht aandraaien
- bovendeel borgen met bouten ( door de messing plaatjes heen)
- bovenste bout aandraaien, (wel een stukje afval hout ertussen natuurlijk)
- De natte lijm drukt tussen de delen uit en door de vleugelmoeren boven en onder nog even na te trekken richt het paneel zicht op de achterste vaste balken en is perfect vlak.

even wachten,....... en klaar is Kor.

Gr, Kor

Attached files
 

Bijlagen

  • IMG_2600.jpg
    IMG_2600.jpg
    102,5 KB · Weergaven: 20
  • IMG_2226.jpg
    IMG_2226.jpg
    100,9 KB · Weergaven: 15

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
@Kies voor hout, dank je, helemaal helder. Dit is precies wat ik zoek! Misschien maak ik de achterste balken nog we van lagen verlijmd hout om kromtrekken te voorkomen, maar ik vind het een het helemaal gaaf idee om zo je eigen panelen te verlijmen. Hartelijk dank.
 

Houtbewerker

Actieve deelnemer
3 jan 2008
146
4
inderdaad: kracht door eenvoud!

Bedankt ook voor de foto's!

Laatste vraag: waar koop je die 'kruisblokken', die je bovenin gebruikt om de beide bouten kruislings te verbinden?
 

Bijlagen

  • DSC00866.jpg
    DSC00866.jpg
    63 KB · Weergaven: 60

kiesvoorhout

Actieve deelnemer
6 mrt 2008
616
96
Rottum Frl.
www.kiesvoorhout.nl
Dit soort dingen zijn niet te koop, die maak je als handige doethetzelfer.
Deze keer niet met hout maar helaas met weerbarstig ijzer!

Men neme een blokje staal van 25 x 25 x 25 mm.
Boor hierdoor, precies in het midden een gat van 8mm.
Hierin las je ( dus geen houtlijm !) 2 draadeinden M8.
Haaks op dit gebakje, weer precies in het midden boor je een gat van 6,5 mm.
Dit gat wordt, met een tapijzer, voorzien van M8 draad.
Hierin past dan weer een bout, die je gebruikt om de panelen aan te drukken.


Attached files
 

Houtbewerker

Actieve deelnemer
3 jan 2008
146
4
.. dat wordt dus werk voor mijn broer, daar heb ik geen apparatuur voor. Bedankt voor je uitleg Kor!
 

bas

Actieve deelnemer
4 mrt 2008
110
0
ik heb geen ruimte voor zo'n plano lijmpers.
maar die kruisblokjes kan je bij de plaatselijke ijzerboer laten maken.
en als je er met een aantal forumleden of andere liefhebbers samen 1 order van maakt vallen de kosten best wel mee denk ik.
Bas
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.411
679
Emst
Je kan je E-Mail adres het beste zo snel mogelijk weghalen.
Een berichtje kan je veel beter via een PB laten lopen
 

Mac

Actieve deelnemer
Beste Kiesvoorhout,

Ik vind net de topic over je lijmpers en ben zeer onder de indruk over het gemak van je bedachte konstruktie. Ik heb geen strakke muur ik mijn werkplaats, dus ik ga een verrijdbare konstruktie maken, waar ik dan aan de achterkant gelijk al mijn lijmtangen kwijt kan.

Ik nog twee vraagje als het mag:

De bouten die gelast zijn; hoe lang zijn die. Ik schat 30 cm.... Is die lengte voldoende gebleken of zou je die nu, na een aantal jaar ermee gewerkt te hebben, langer maken?

Ik meen op de foto's te zien dat er een gleuf gefreesd is in de staanders. Is dat over de hele lengte en wat is het doel daarvan ?

Alvast bedankt!
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Met de handschaaf is het ook niet eenvoudig en als er 1 plank tussen ligt met de "draad" de verkeerde kant op, dan lukt het me helemaal niet; dan scheurt het hout altijd uit.

En als je tijdens de voorbereiding van het lijmen er een klein pijltje op schrijft, in de draad richting?
 

kiesvoorhout

Actieve deelnemer
6 mrt 2008
616
96
Rottum Frl.
www.kiesvoorhout.nl
Beste Mac,

De gelaste bouten ( die twee in het stalen blokje) zijn eigenlijk aan de lange kant, ze kunnen wel van 30 naar 20 cm.(van 15 naar 10 cm per stuk)
Er is een gleuf gefreesd in de staanders over de gehele lengte, reden is, dat op het onderste draadeind een blokje zit, dat de te lijmen panelen draagt.
Dit blokje is breder dan de opening van de pers om te zorgen, dat tot tussen 5 en 30mm dikke panelen kunnen worden gelijmd.
Wil je breder, dan kunnen er ook bredere blokjes op.
Ik heb tot nu toe maximaal 48 mm breed verlijmd en dat gaat prima met de 30mm brede blokjes.

Als er nog meer vragen zijn hoor ik het wel, of anders opnieuw een pb.

Groeten, Kor
 

Jesse

Actieve deelnemer
25 jul 2010
254
1
Hoe bevalt je dit systeem nu nog?
Je schrijft dat je vanaf het midden over 60 cm 2 mm laat verjongen, draai je alles zo vast dan dat je de balk gewoon weer 2 mm aantrekt? Want als ik het zo lees heb je dit gedaan bij de voorste en achterste staanders dat is dus 4MM!?!?

Zal dit systeem niet gewoon werken met rechthoekige metalen staven? Die zijn immers toch recht?
Ben benieuwd.

Waar haal jij je teflon tape?
 

Jesse

Actieve deelnemer
25 jul 2010
254
1
vraag ik mij ook af.

De orginele lijmpers van scheppach vind ik prijstechnisch erg duur maar zal er wel graag 1 hebben.
2de hand vragen ze zelf nog de hoofdprijs ervoor. Ben benieuwd hoe de orginele werkt en of ze zo goed zijn dat ze niet of nauwelijks 2de hands aangeboden worden of dat er maar zeer weinig van verkocht zijn.
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Baptist verkoopt de originele Scheppach ook maar dan onder eigen merk peaktool, dat scheelt al een stukje denk ik.
 

Jesse

Actieve deelnemer
25 jul 2010
254
1
dank voor de tip. die prijs scheelt inderdaad erg.
Ik kom net uit de schuur had nog 4 balken die voorgeboord waren van een oude kaaskast haha 80x80 dia van eiken.
Ga daar vanmiddag eens mee aan de slag kijken wat we kunnen doen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.