Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 28

Houten zelfbouw 'plano' lijmpers

Deze lijmpers bouwde ik om grotere panelen te kunnen maken, zonder te klooien met veel lijmklemmen. En dit neemt veel minder ruimte in.
    Het geheel is gemaakt van vuren 5x10. de staanders zijn licht gebogen, om bij sluiten het paneel over de gehele breedte (=hoogte) te klemmen.
    Alles is afgeplakt met teflon tape, want anders krijg je de pers nooit weer open!

Attached files

Re: Houten zelfbouw 'plano' lijmpers

Dag kiesvoorhout,

Wat een geweldig apparaat! Ik heb overwogen om een Plano te kopen, maar ook weleens nagedacht om zoiets zelf te maken. Wat verrassend om dit te zien. Hoe heb je die ronding in de klemmen gemaakt? Gezaagd of inderdaad gebogen?

gr, Wim

Dit vind ik echt gaaf!! Ik maak wel eens panelen in de lijmtang, maar die zijn maar moeilijk recht te houden en als ze breder dan 30cm zijn passen ze niet meer op mijn vlakschaafbank. Ik heb daarom al heel wat uren lopen schuren met de bandschuurmachine. Met de handschaaf is het ook niet eenvoudig en als er 1 plank tussen ligt met de "draad" de verkeerde kant op, dan lukt het me helemaal niet; dan scheurt het hout altijd uit.
    Hoe werkt de verstelling aan de onderkant en hoe stel je de dikte in? Waar kun je teflon tape kopen?

@houtbewerker,
    De rondingen maakte ik door vanuit het midden op de vlakbank te 'verjongen'', daarna met de handschaaf verder. Over een lengte van 60 cm ongeveer 2 mm verloop. En dan beide kanten op natuurlijk.
    Groet, Kor

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Houtbewerker
    Dag kiesvoorhout,

Wat een geweldig apparaat! Ik heb overwogen om een Plano te kopen, maar ook weleens nagedacht om zoiets zelf te maken. Wat verrassend om dit te zien. Hoe heb je die ronding in de klemmen gemaakt? Gezaagd of inderdaad gebogen?

gr, Wim

@Jaap,
    In de staande delen zitten om de 9 cm gaten waardoor een draadeind M8.
    Door deze hoger of lager te plaatsen, passen smallere of bredere panelen in de pers.
    Dikteverstelling is simpel, vanwege het aandraaien van vleugelmoeren op dezelfde draadeinden.
    Het achterste deel zit vast aan de muur, de voorste staande delen kunnen naar voren.
    Dus,..
    - juiste hoogte instellen
    - verlijmde paneel plaatsen
    - voorste delen sluiten en vleugelmoeren boven en onder gelijkmatig licht aandraaien
    - bovendeel borgen met bouten ( door de messing plaatjes heen)
    - bovenste bout aandraaien, (wel een stukje afval hout ertussen natuurlijk)
    - De natte lijm drukt tussen de delen uit en door de vleugelmoeren boven en onder nog even na te trekken richt het paneel zicht op de achterste vaste balken en is perfect vlak.

even wachten,....... en klaar is Kor.

Gr, Kor

Attached files

@Kies voor hout, dank je, helemaal helder. Dit is precies wat ik zoek! Misschien maak ik de achterste balken nog we van lagen verlijmd hout om kromtrekken te voorkomen, maar ik vind het een het helemaal gaaf idee om zo je eigen panelen te verlijmen. Hartelijk dank.

inderdaad: kracht door eenvoud!

Bedankt ook voor de foto's!

Laatste vraag: waar koop je die 'kruisblokken', die je bovenin gebruikt om de beide bouten kruislings te verbinden?

Dit soort dingen zijn niet te koop, die maak je als handige doethetzelfer.
    Deze keer niet met hout maar helaas met weerbarstig ijzer!

Men neme een blokje staal van 25 x 25 x 25 mm.
    Boor hierdoor, precies in het midden een gat van 8mm.
    Hierin las je ( dus geen houtlijm !) 2 draadeinden M8.
    Haaks op dit gebakje, weer precies in het midden boor je een gat van 6,5 mm.
    Dit gat wordt, met een tapijzer, voorzien van M8 draad.
    Hierin past dan weer een bout, die je gebruikt om de panelen aan te drukken.

Attached files

.. dat wordt dus werk voor mijn broer, daar heb ik geen apparatuur voor. Bedankt voor je uitleg Kor!

ik heb geen ruimte voor zo'n plano lijmpers.
    maar die kruisblokjes kan je bij de plaatselijke ijzerboer laten maken.
    en als je er met een aantal forumleden of andere liefhebbers samen 1 order van maakt vallen de kosten best wel mee denk ik.
    Bas

Forum Rechten