MozaiekBox

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Soms loop je al tijden met een idee rond en heb je alleen een klein zetje nodig. Een gewaardeerd forumlid had wat knallende houtsoorten nodig voor een mozai voor zijn zoontje. Dit kon natuurlijk geregeld worden. Tijdens het verpakken van het hout viel het kwartje : Een mozaiek kistje!!!

Ik had nog wat esdoorn 5 en 9 mm liggen. Ik heb wat wenge,padoek,purperhart en pau amarello gezaagd en geschaafd tot 5mm. Toen begon het feest. De eigenlijke kist is gemaakt van esdoorn. Op de zijkanten heb ik 5mm esdoorn geplakt waaruit ik een venster gezaagd had. Dit venster werd weer opgevuld met andere houtsoorten. De bovenzijde had al een "verdieping" dus dat scheelde alweer.

Het zaagwerk voor de stukjes heb ik gedaan op een figuurzaagmachine die ik kon lenen. (leuk speelgoed!!)

Mozaikbox Wenge/Pau Amarello
Afwerking: walnootolie,gevolgd door 3 lagen DanishOil
Houtsoorten : esdoorn,wenge,pau amarello
Binnenwerk : MDF met fluweel

Er volgt nog een 2e poging met meer houtsoorten!!

Attached files
 

knutselaar

Actieve deelnemer
25 sep 2010
202
0
Ziet er goed uit Rick mooie vormen ook, heb je die helemaal uit de losse hand gedaan of had je wel een patroon getekend?

groeten Bas
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Heel leuk idee!! Graag wat meer foto's en uitleg hoe je het gedaan hebt. Stuk voor stuk pas gemaakt, of is er een slimmere methode. Als idee, had ik het deksel met een lijstje afgewerkt waardoor je de hoekconstructie niet meer ziet. Je hebt me wel aan het denken gezet Rick, hier krijg ik weer leuke ideeën van, dank je!

jaap
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
@Bas : de vormen had ik wat grof geschetst , de kruisingen moesten echter wel redelijk nauwkeurig zijn

@jaap : ik heb weinig foto's gemaakt van dit project. de hoekconstructie heb ik opzettelijk zo gelaten, een lijstje is echter zeker een optie voor een vervolg.

Voor het zagen van het pau amarello/wenge :
Je zaagt een stuk wenge en p.a. op maat op de zaagtafel. Aan alle kanten heb ik 2 mm extra ruimte gelaten. Toen het wenge op het p.a. gelegd en alles omwikkeld met schilderstape. Hier het patroon op getekend. Toen eerst alle verticale lijnen gezaagd, daarna de horizontale stukken.
Nu is het een kwestie van puzzelen->je eindigt met 2 geblokte patronen. Nu is het een kwestie van het passend maken in het venster van esdoorn. Hier heb ik de schijfschuurmachine voor gebruikt.
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Weer een erg leuk idee!
Ik zat er ook even over na te denken hoe je die vorm gezagen hebt. Maar eigenlijk heb je precies nog zo een vorm alleen dan het tegenovergestelde (pau amerello is wenge en wenge is pau amerello)?


Wanneer ga je het grote Rick's doosjes boek schrijven?
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
@Renault : Yep, klopt helemaal!!

Rick's Doosjesboek......mmmm.......leuk idee.......Hahaha, ik denk niet dat houtbewerkend Nederland daar op zit te wachten
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Wow, mooi doosje Rick!!!
Ontwerp doet me in de verte denken aan een bekend werk van Escher, dat met die in elkaar passende vogeltjes.
Misschien een idee voor de volgende stap, marquetry?
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
@coko : Ik heb al vele malen met een boek van Escher op mijn zoldertje gestaan.......Een engelse houtkennis van mij is al een stukje verder met "gezichtsbedrog" op doosjes. Er gaat zeker nog wel eens een escher-achtig kistje komen.

Vanavond hoop ik nog even wat te kunnen werken aan het 2e mozaiek-kistje. Schuren met korrel 320 ,even stofzuigen en dan een laagje walnotenolie........
 

monkeyfreek

Actieve deelnemer
25 jan 2011
286
0
Waaw rick dit is prachtig , je blijft me telkens opnieuw verbazen !
Dat moet wel een werkje geweest zijn neem ik aan ?
Kan je eens een detail foto maken van de hoekconstructie ?
Ik kan het op de foto niet zo goed zien maar het lijkt me iets dat ik nog niet gezien heb .
Knap werk !!! :D


groetjes
ruben
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.