type nagelapparaat voor gevelbekleding en shingles

unelma

Actieve deelnemer
6 feb 2011
25
0
hallo,


eindelijk knopen doorgehakt mbt gevelbekleding en dakbekleding, het wordt hout en nog eens hout ;-)

het dak wordt gelegd met western red cedar shingles.
gevelbekleding wordt afzelia planchetten/tand groef uitvoering.

Daarvoor ben ik op zoek naar het juist nagelapparaat en ik heb mijn oog op eentje van paslode laten vallen

http://vs12-japura.intraxxion.com/ITW_Industry/CMS/CNP65.1.htm

Ik moet het volgende er mee vernagelen :
1. binnenplanchetten uit finse rode vuren/den van 180hoog op 20 dik
2. afzelia planchetten van 145 op 16 dik
3. cedar shingles dikte 10

de planchetten langs binnen zou ik willen schieten in de groef , de buitenbekleding afzelia en shingles gewoon verschillende nagels in het midden van de plank/shingle

Nagels zouden RVS of niet oxiderende nagels moeten zijn , en ik gebruik de formule 2,5 maal de dikte dat geeft me voor
1. binnenbeplanking /planchetten 20*2,5 = 50 mm dikke nagels
2. planchetten afzelia 2,5 x 16 = 40 mm
3 ceder shingles 10 * 2,5 =25mm maar die laatste moeten zeker 2 cm in de pannelatten zitten, gevolg --> miscschien beter om 30 mm nagels te gebruiken hiervoor.


keuze van nagels voor dat apparaat :
http://vs12-japura.intraxxion.com/ITW_Industry/CMS/Downloads/Bevestigingsmiddelen_CNP65.1.pdf


klopt mijn redenering zo'n beetje? opmerkingen?
alle feedback welkom ;-)

groetjes
unelma
 

tuoh

Oud hout
Voor WRC singles moet je minimum 35mm lange spijkers hebben, en liefst een type spijker met een grote platte kop, of anders zware nieten gebruiken(35 à 40mm) Waarom deze lengte, singles overlappen elkaar altijd, de panlatten zijn niet mooi recht, en zijn meestal uit waaibomenhout gezaagd, etc. Daarom altijd beter een overmaat gebruiken.
Een type als een asfaltnagel is prima geschikt voor singles. Diameter van de kop 10à12mm. Maar dat vraagt dan weer een ander type pistool.

Door het zachte hout is het risico heel groot dat spijkers met een kleine kop er gewoon doorgetrokken worden als er wat kracht op komt.
Bij stormwind is de zuigkracht op een dakvlak lijwaarts van de wind enorm, zware betonnen sneldekpannen worden er zo afgerukt :cry: een single met twee flutnagels geeft niet meer weerstand, die zijn zo gelanceerd.

Houten planchetten langs binnen worden best vastgeniet, deze zware nieten geven een betere hechting dan een spijker, zeker op die dikte van hout, hoe dikker het hout hoe meer het kan werken. Hier zou je met het zelfde type pistool als voor de singles kunnen werken.

Hout dat vastgezet word door de tand kan niet anders dan met spijkers, gebruik je hier nieten dan blijft er altijd water staan in de afdruk van de niet. Oorzaak van dit euvel, bij buitenbeplanking moet de tand altijd omhoog gericht zijn, het water loopt dan zo tussen hout en niet, met aftekening als gevolg( donkere vlekjes)
Ga je de Afzelia planken in het zicht vastschieten, dus op de volle dikte, dan mag hier zeker met spijkers van minimum 50mm gewerkt worden, ook hier is weer de ondergrond richtinggevend, je gaat namelijk een hardhouten plank vastzetten op zacht naaldhout, het kan niet anders, maar ideaal is het niet qua hechting. Kies je spijkers dus groter, hoe dieper die in het zachte hout gaan hoe sterker.

Het is niet voor niks dat een fabrikant zoveel verschillende types pistolen op de markt brengt, een perfecte allrounder zit er niet bij.
Wil je een stuk gereedschap waar je alle mogelijke types en vormen mee kan inslaan dan moet je op zoek naar een goede klauwhamer, daar kan je zelfs schroeven mee verwerken :D

Mvg,

André
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.